Tags: business to business, metrics
Een andere spreker op het evenement Digital Marketing in 1 Day was David B. Rockland. Overgevlogen uit de states met een verhaal over het meten anno 2011. Soms wat grijze materie, maar daardoor zeker niet minder interessant. De titel van zijn betoog was dan ook: âProve Everything or Dieâ en borduurde voort op de 7 principles of PR Measurement.
Met de komst van het web is er een flinke verschuiving in gang gezet als het gaat om het meten van campagnes. Meer dan ooit worden marketeers afgerekend op resultaat. Zaken zijn echter ook beter inzichtelijk, dus het sturen op resultaat is een logisch gevolg. Ook kun je juist als marketeer gebruikmaken van de diverse metrics om tot succesvolle campagnes te komen.
Belangrijk is daarbij wel, dat je op de juiste manier omgaat met het meten. Een stel wijze heren uit de online- en PR wereld (The Public Relations Society) hebben de koppen bij elkaar gestoken en hier een aantal regels opgesteld, bekend als: The Barcelona Principles.
De belangrijkste strekking van The Barcalona Principles:
- Stel doelen voordat je begint
- Meet zowel kwantiteit als kwaliteit; 100 tweets rondom je merk zegt niets; de toon en inhoud in combinatie met het aantal van deze tweets wel.
- Begrijp het daadwerkelijke effect van je campagne; welke aspecten van kennis, houding en gedrag zijn er veranderd bij de doelgroep?
- Pas op met AVE (Advertising Value Equvilent). Oftewel, het afzetten van de waarde van in te zetten middelen met het afnemen van een advertentie. Oftewel; vergelijk de juiste zaken; SEA is wezenlijk anders het adverteren in een magazine.
- Zorg er voor dat je metingen transparant zijn.
De nadruk ligt vooral op het loslaten van het vergelijken met de effecten die een âvergelijkbareâ advertentie zou hebben in de âtraditionele mediaâ. Dat is appels met peren vergelijken, dat moet je dus niet doen, zegt Rockland. Daarnaast waarschuwt hij (op een komische manier overigens) voor het aannemen van cijfers en posities die jouw merk of product worden toegewezen. âJe staat in deze ranking zus en zo hoogâ, âjouw merkwaarde is volgens deze tool xâ. Je bureau moet aan kunnen geven hoe ze meten, wat ze precies meten en wat dit voorstelt. Als ze zich gaan verschuilen achter âhet geheim van de smidâ, moet je het al niet vertrouwen en een ander bureau zoeken, aldus Rockland.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B Marketing – Steve Minett
B2B Marketing - A radically different approach for business-to-business marketers
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
7 selectiecriteria voor een CRM oplossing
Selectiecriteria CRM. Waar op te letten als je CRM gaat aanschaffen. Lees eerst onze selectiecriteria tips!
Marketing met een honkbalknuppel
Van outbound naar inbound marketing: wat we kunnen leren van Field of Dreams
Klanten zijn eigenlijk nĂ©t mensen! – Jos Burgers
Klanten zijn net mensen - jos burgers
Een parade van rare namen
Een parade van rare namen
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.