Onlangs publiceerde Computable een artikel over het toenemende succes van IBM Connections; Een geavanceerd communicatieplatform voor interne communicatie. Ondertussen verovert de gratis en zeer toegankelijke Yammer (een soort Facebook voor bedrijven) terrein. Steeds meer initiatieven ploppen uit de grond ter ondersteuning van de interne communicatie binnen organisaties. 2012 dreigt het jaar van de Enterprise Social Networks te worden. Wat moet je daar mee als Marketeer?
Enterprise Social Networks: communicatie Soep
Al jaren spelen bedrijven met interne communicatie platforms. Intranet, online prikborden, skype, messenger, sharepoint; Lync, Google Talk; technieken en losse communicatietools die worden ingezet om interne informatieuitwisseling en dialoog makkelijk te maken. Blijkbaar is hier behoefte aan. In iedergeval bij de medewerkers. De Enterprise Social Networks lijken een alomvattend antwoord. Altijd en snel contact met collega’s en eenvoudig delen van informatie. Bestanden, vragen en antwoorden; je kunt alles kwijt in de Enterprise Communicatie Soep.
Massaal ‘Yammeren’
Het interessante aan Enterprise Social Networks platforms zoals Yammer: ze zijn er ineens! Een aantal medewerkers vangt het op, omarmt het en hoppa!; je collega’s zitten massaal te ‘Yammeren’. De geschiedenis leert ons dat verbieden, tegenwerken, blokkeren of regels opstellen vaak averechts werkt. Informeren, voorlichten en guidelines opstellen blijkt beter te werken. Je kunt ook een stap verder gaan en een dergelijk platform vanuit de organisatie introduceren of in iedergeval actief participeren. Deloitte bijvoorbeeld, stimuleert en faciliteert het juist. Roos van Vugt, Social Media manager bij Deloitte legt uit op haar blog:
“De strategie van onze organisatie is van belang voor iedereen, […] en ook ieders mening is van belang. Zo ontstond het idee om via Yammer input te vragen aan alle medewerkers. Tijdens de Yammer-cast worden real time vragen gesteld, deze worden ook direct beantwoord door het Bestuur. Het is een relatief eenvoudige, laagdrempelige en persoonlijke manier om veel mensen in een keer te bereiken.”
Als Yammer (of welk Enterprise Social Network platform dan ook) het personeel dichter bij elkaar brengt en helpt bij het uitwisselen van informatie zeg ik: omarmen die hap!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Een klacht doet geen pijn!
een klacht is een kans, 10 type klachten waar je iets mee kunt
Trump drukt zijn stempel op INBOUND 2016
Deze week bezochten 18.000 bezoekers uit meer dan 90 landen het INBOUND 2016 congres. Een happening in festival stijl met de verkiezingen op de achtergrond
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen. Hoe kom je tot een marketingplan dat beter werkt in de praktijk?
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren: Offerte software, CRM, Project management, Lead identificatie software ?
Zijn kortingscodes nuttig voor B2B bedrijven?
B2B kortingscodes bieden interessante kansen om sales te boosten voor b2b bedrijven.
Marketing met een honkbalknuppel
Van outbound naar inbound marketing: wat we kunnen leren van Field of Dreams
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.