Tags: b2b marketing, inbound, outbound
Inbound vs Outbound marketing; een terugkerende discussie. Waar zet je je euro’s op in? Een lastige vraag. BNN sterren Ruben Nicolai en Sophie Hilbrand geven op briljante wijze het antwoord.
Ruben vs Sophie in L.A.
Ruben en Sophie krijgen in hun tv programma Ruben vs Sophie de opdracht om geld in te zamelen voor de daklozen in LA. (heeft LA daklozen? Ja, heel veel!). De twee BNN’ers denken een dag na over hun aanpak en komen uiteindelijk tot 2 verschillende strategieën.
Campagne Sophie
Sophie vindt de straatverkoper in zichzelf en verovert een plaats op de boulevard. Tussen andere straatartiesten en kunstenaars, trekt ze mensen naar haar standje. Daar verleidt ze op creatieve manieren voorbijgangers tot donatie. Ze belt een bevriende tv-kok, die haar helpt hapjes te serveren aan gulle gevers. De uiteindelijke buit na een dag werken: 370 dollar.
Campagne Ruben
Ruben pakt het anders aan. Hij belt bekenden in L.A. zoals de meiden uit het programma Nederlandse Hollywood Vrouwen en komt via hen in contact met andere geldverstrekkers. Iedere ‘lead’ bezoekt hij persoonlijk en via een creatieve invalshoek ritselt hij donaties. Resultaat: 4380 dollar.
Onbewust kozen Sophie en Ruben voor verschillende marketingstrategieën. Sophie bleef waar ze was en zette haar veren op om op te vallen voor de voorbijgangers. Ruben koos voor een push strategie en bewerkte doelgericht de doelgroep. Wat ze overigens allebei deden (sales, let op!) is hun netwerk aanboren. En in beide gevallen resulteerde dit tot een hogere omzet.
Outbound vs Inbound: 1 – 0
Het zou te makkelijk zijn om nu te concluderen dat outbound marketing meer oplevert dan inbound marketing. De strategie van Sophie levert weliswaar niet direct veel op, maar kan wel eindeloos herhaald worden. Ze heeft het voordeel van de grote getallen. Dat is met de strategie van Ruben wat lastiger, op een bepaald moment is iedereen uit het netwerk wel gebeld. Als je dat af wil vangen, ga je al meer naar een structurele vorm van marktbewerking, wat weer een andere investering vergt. Voor de korte termijn doelstelling van deze aflevering koos Ruben de beste aanpak en hebben meer dan 5000 daklozen in L.A. weer een hapje gegeten.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B en Sociale Media: waar loopt het fout?
Veel B2B-bedrijven weten niet hoe ze de inzet van Social Media moeten aanpakken. In dit artikel tonen we hoe je je voordeel doet met Social Media in B2B
Duiken naar het leitmotiv
duiken naar het leitmotiv
Op zoek naar de juiste vertaaldienst
Op zoek naar de juiste vertaaldienst; vertaler, vertaalbureau, google-translate?
De gorilla die moet luisteren naar de marketing dame
De gorilla die moet luisteren naar de marketing dame
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
Succesvolle b2b e-commerce begint bij content
Ook in B2B zit men niet stil. Om een succesvolle b2b e-commerce website te hebben, is rijke content onontbeerlijk.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.