De halve wereld blogt tegenwoordig. Ik zou zeggen: begin er niet aan. Bloggen heeft namelijk een paar belangrijke nadelen:
Nadeel 1: Bloggen kost tijd
Zeker de eerste blogs kunnen je best wat tijd kosten. Maar hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het gaat. En met de juiste strategie kun je een compleet artikel schrijven in 1 uur. Overigens: een reclamecampagne uitdenken kost ook tijd. Veel tijd.
Nadeel 2: Je hebt onderwerpen nodig
Als je blogt, moet het natuurlijk wel ergens over gaan. Houd je het wel vol? Geloof me: als je eenmaal in de blog-modus zit en weet dat je binnenkort weer een stukje moet schrijven, zie je op de meest onverwachte plekken leuke onderwerpen opduiken. Al bloggend ontwikkel je daar een neus voor.
Nadeel 3: Je wordt zichtbaar
En dat kan best eng zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat mensen die je nog nooit ontmoet hebt, je zomaar, spontaan aanspreken. “Ik lees je blog al tijden!” Dat voelt misschien ongemakkelijk, maar het is natuurlijk wel het doel van je blog: zichtbaarheid. Wil je dat niet? Begin er dan niet aan.
Ja maar, ik wil wel nieuwe klanten.
Toch maar bloggen dan? Bloggen is namelijk een van de meest doeltreffende manieren om je als ondernemer op de kaart te zetten. En de voordelen zijn echt veel groter dan de nadelen.
Voordeel 1: Je laat zien dat je bestaat (en het kost niks)
Dat kan natuurlijk ook met banners op een site, flyers op straat of reclamefolders in de brievenbus, maar die kosten allemaal geld. En als je ze eenmaal hebt uitgedeeld, kun je dat niet nog eens doen (tenzij je nieuwe drukt of plaatst, maar dat kost opnieuw geld). Bloggen is snel, goedkoop en milieuvriendelijk.
Voordeel 2: Je laat met bloggen zien wat je in huis hebt
Een blog is de ideale plek om je kennis te delen. Niet alles natuurlijk, maar een deel. Daarmee geef je mensen alvast een voorproefje van wat ze kunnen verwachten als ze met jou zaken gaan doen. Dat vinden klanten prettig.
Voordeel 3: Je schept een band met je potentiële klanten
Je schrijft op persoonlijke titel en laat daarmee zien wie je bent, wat je bezighoudt en wat je raakt. Niet slechts 1 keer per jaar (met een vrolijke kerstgroet bijvoorbeeld), maar elke maand, elke week of misschien wel elke dag. En zeg nu zelf: als je elke week bij dezelfde bakker komt omdat ie van dat lekkere brood bakt, dan heb je na een paar maanden toch ook het gevoel dat het ‘jouw’ bakker is?
Voordeel 4: Je wordt benaderbaar
Met elk stukje dat je schrijft, leren je lezers je beter kennen. Je bent niet langer een onbekende of een van de vele bedrijven op pagina zoveel van de Gouden Gids (bestaat die nog?). Jij hebt een gezicht en een stem. Je potentiële klanten hebben al zo vaak van je gehoord, dat ze de indruk hebben dat ze je al talloze keren persoonlijk gesproken hebben. De stap om contact met jou op te nemen en die e-mail te sturen wordt dan een stuk kleiner.
Overtuigd?
Afbeelding: www.hi-re.nl
Meer weten over bloggen?
- interessant rapport: Blogging trends 2011
- boek: Bloghelden
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Zakelijk bloggen: het hoe, wat en waarom
Zakelijk bloggen, ofwel bloggen voor een b2b doelgroep, is een van de meest duurzame vormen van b2b marketing. Lees hier tips om direct aan de slag te gaan
8 tips voor een overtuigende brochuretekst
Hoe schrijf ik een overtuigende brochuretekst, een brochure is marketing en sales dus ga er zorgvuldig mee om! lees de tips!
Bloggen is net hardlopen
Bloggen is net hardlopen; tips en adviezen over hoe je bloggen kunt vergelijken met hardlopen voor jouw bedrijf
Hoe lang moet je blogpost zijn om te ranken in Google?
Hoe lang moet je blogpost zijn om te ranken in Google? 1142 woorden is nu het gemiddelde. Maar is dat ook de ideale lengte? Lees verder >
De beste reclame is onbetaalde reclame
mond-tot-mond reclame, free publicity
Je hebt een super B2B blog geschreven, hoe laat je dit maximaal renderen?
Je hebt een super B2B blog geschreven, hoe laat je deze maximaal renderen?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.