Tags: online marketing
Ik ben geen specialist op het gebied van websites. Toch ontkom ik er als allround marcom specialist niet aan om kennis te hebben van websites en online marketing. Voor veel ondernemers is de website hun belangrijkste middel om hun bedrijf aan de buitenwereld te presenteren. En daarom spreek ik een aardig woordje mee op online gebied en vertoon ik geen ontwijkgedrag als een ondernemer mij de vraag stelt: “wat vind je van mijn website?”
Dat ligt eraan…
“Wat vind je van mijn website?” Na “Koffie?” En: “Heb je het goed kunnen vinden?” één van de meest voorkomende vragen die ik krijg in new business gesprekken. Een vraag die te vaak wordt beantwoord met de dooddoener: “dat ligt eraan welk doel u wilt bereiken met uw website”.
Een basis van het antwoord op deze obligate tegen-vraag kun je veelal zelf afleiden door kritisch te kijken naar een website. Is de website vooral informatief opgezet of is het meer een salesgericht web om aanvragen uit de markt te “vangen”.
Wat zegt een website over je sales strategie?
De website is voor veel ondernemers een belangrijk kanaal van hun sales strategie. Daarom kun je er veel van afleiden; Is de sales gericht op push (promotiegericht, producten, aanbiedingen) of meer gericht op pull (servicegericht, informatief, voorbeelden). Webshops als Zalando en Bol.com: typisch push. Bedrijven met producten of diensten met een gelaagder, complexer aankoopproces zoals financiële en zakelijke dienstverleners zijn meer gebaat bij een uitgekiende pull strategie.
Wat zegt een website over je identiteit?
Een website zegt heel veel over de identiteit van de organisatie. Is het een zendergerichte of een ontvangergerichte organisatie? Open of gesloten? Dynamisch of statisch? Traditioneel of creatief? Persoonlijk of bedrijfsmatig? Veel van deze zaken liggen nauw in elkaars verlengde.
Wat zegt een website over je smaak?
Ik waag me niet aan uitspraken over mooi of lelijk. En niet omdat wat voor de één mooi is, voor een ander lelijk is. Maar vooral omdat dat niks zegt over de effectiviteit van een website. Neem Marktplaats. Mooi? Niet direct. Effectief en succesvol; zeer zeker. Over het algemeen geldt dat een drukke opmaak minder goed gewaardeerd wordt dan een rustige opmaak met een heldere structuur en een goede verhouding tussen beeld en tekst.
NB: Lees ook mijn volgende blog over de spinnenwebscan, een tool voor quick scans van websites.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Moderne marketing in b2b: een voorbeeld van een specialist in Acrylaat lasersnijden
Laten we eens kijken naar deze typische B2B-onderneming, gespecialiseerd in geavanceerde machines voor het snijden van plexiglas.
De belangrijkste valkuilen in B2B-contentmarketing
Trap jij in deze valkuilen van contentmarketing? De meeste bedrijven doen wel iets met content maar trappen vaak in dezelfde val!
Waarom een VPN in je marketing toolbox hoort
Maar waar weinig marketeers rekening mee houden, is de bescherming en de veiligheid van de vergaarde data. Met een VPN verhoog je je veiligheid. En er zijn nog meer redenen om een VPN te gebruiken.
De invloed van een visueel ingesteld platform zoals YouTube
Het online en offline aanbod van content is tegenwoordig vooral veel, heel veel.
Online marketingtrends 2021
Wat waren de online marketingtrends van 2020? En in hoeverre had de pandemie invloed op de trends? Een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen
Welke ontwikkelingen bepalen de b2b horizon in 2014?
welke ontwikkelingen zich in 2014 aan gaan dienen aan de horizon van de B2B marketeer.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.