Tags: online marketing
Ik ben geen specialist op het gebied van websites. Toch ontkom ik er als allround marcom specialist niet aan om kennis te hebben van websites en online marketing. Voor veel ondernemers is de website hun belangrijkste middel om hun bedrijf aan de buitenwereld te presenteren. En daarom spreek ik een aardig woordje mee op online gebied en vertoon ik geen ontwijkgedrag als een ondernemer mij de vraag stelt: “wat vind je van mijn website?”
Dat ligt eraan…
“Wat vind je van mijn website?” Na “Koffie?” En: “Heb je het goed kunnen vinden?” één van de meest voorkomende vragen die ik krijg in new business gesprekken. Een vraag die te vaak wordt beantwoord met de dooddoener: “dat ligt eraan welk doel u wilt bereiken met uw website”.
Een basis van het antwoord op deze obligate tegen-vraag kun je veelal zelf afleiden door kritisch te kijken naar een website. Is de website vooral informatief opgezet of is het meer een salesgericht web om aanvragen uit de markt te “vangen”.
Wat zegt een website over je sales strategie?
De website is voor veel ondernemers een belangrijk kanaal van hun sales strategie. Daarom kun je er veel van afleiden; Is de sales gericht op push (promotiegericht, producten, aanbiedingen) of meer gericht op pull (servicegericht, informatief, voorbeelden). Webshops als Zalando en Bol.com: typisch push. Bedrijven met producten of diensten met een gelaagder, complexer aankoopproces zoals financiële en zakelijke dienstverleners zijn meer gebaat bij een uitgekiende pull strategie.
Wat zegt een website over je identiteit?
Een website zegt heel veel over de identiteit van de organisatie. Is het een zendergerichte of een ontvangergerichte organisatie? Open of gesloten? Dynamisch of statisch? Traditioneel of creatief? Persoonlijk of bedrijfsmatig? Veel van deze zaken liggen nauw in elkaars verlengde.
Wat zegt een website over je smaak?
Ik waag me niet aan uitspraken over mooi of lelijk. En niet omdat wat voor de één mooi is, voor een ander lelijk is. Maar vooral omdat dat niks zegt over de effectiviteit van een website. Neem Marktplaats. Mooi? Niet direct. Effectief en succesvol; zeer zeker. Over het algemeen geldt dat een drukke opmaak minder goed gewaardeerd wordt dan een rustige opmaak met een heldere structuur en een goede verhouding tussen beeld en tekst.
NB: Lees ook mijn volgende blog over de spinnenwebscan, een tool voor quick scans van websites.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Stap voor stap naar een succesvolle website
Met deze tips ga je stap voor stap naar een succesvolle website: die is snel, betrouwbaar en altijd online!
De invloed van een visueel ingesteld platform zoals YouTube
Het online en offline aanbod van content is tegenwoordig vooral veel, heel veel.
Welke ontwikkelingen bepalen de b2b horizon in 2014?
welke ontwikkelingen zich in 2014 aan gaan dienen aan de horizon van de B2B marketeer.
De kracht van Buyer Persona’s in Online Branding
De kracht van Buyer Persona in Online Branding
Ontdek de conversiesleutel: conversie-optimalisatie voor b2b
Ontdek de conversiesleutel: conversie-optimalisatie voor b2b. Met deze tips gaat jouw site beter presteren!
De toekomst van b2b marketing in een wereld zonder cookies
De toekomst van b2b marketing in een wereld zonder cookies: Hoe kun je succesvol zijn in een cookieless world?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.