Een goede b2b marketing strategie gaat samen met een doordachte collectie van marketingmateriaal. Marketingmateriaal is in feite alles wat jouw bedrijf naar buiten brengt, van online whitepapers, tot een vacaturetekst, tot een presentatiemap. Alles waarmee potentiële klanten en andere stakeholders in de omgeving van jouw bedrijf mee in aanraking kunnen komen. Een eerste indruk maak je maar een keer en je wilt te allen tijde zo goed mogelijk voor de dag komen.
Het is dan ook belangrijk om een alomvattende strategie voor je marketingmateriaal te ontwikkelen. Waarbij zowel online mogelijkheden als fysieke producten in de optimale mix tot een mooi geheel komen, een geheel dat jouw merk en bedrijfsstijl uniform en professioneel presenteert. Waar let je op bij het ontwikkeling van een marketingmateriaal strategie? Ga je vooral voor print of voor digitaal? In dit artikel leggen we uit waar je op let.
Ontwikkel een marketingmateriaal strategie
Een marketingmateriaal strategie ligt in het verlengde van de marketingstrategie van een bedrijf. Heb je deze eenmaal staan, ga dan kijken welke materialen er voor de verschillende marketing activiteiten en kanalen nodig zijn. Wat er nodig is, hangt af van de aanpak van het bedrijf.
Een goed begin is het simpelweg op een rijtje zetten van alle mogelijk momenten een potentiële klant in aanraking kan komen met het bedrijf. Dit kan tijdens een geplande sales meeting zijn, een toevallige Google search met klik naar de website, of bijvoorbeeld tijdens een beurs of een netwerk event. Wees hier zo compleet mogelijk en betrek je hele team bij de brainstorm. Het helpt om bij de momenten gelijk de bijbehorende klantpersona te ontwikkelen, om zo beter een beeld te krijgen van het type dat je mogelijk voor je hebt.
Ga vervolgens na welke documenten er in de verschillende scenario’s nodig zullen zijn. In principe maakt het hier niet uit of de ontmoeting met jouw bedrijf zich online of in ‘real life’ plaatsvindt. Je wilt overal namelijk dezelfde professionele, doordachte en verzorgde indruk maken.
Verschillende vormen van marketingmateriaal
De volgende materialen kunnen een onderdeel uitmaken van je marketingstrategie:
- Website (inclusief speciale landing pages, ebooks en blogs)
- Email templates
- Visitekaartjes
- Brochures en flyers
- Product omschrijvingen (inclusief prijslijsten)
- Presentatiemappen
- Verpakkingen (ook voor eventuele verzending) en draagtassen
- Persberichten
- Jaarverslag
- Catalogus
- Voorstellen, offertes en facturen
- Banners en event promotiemateriaal
- Bedrijfsgeschiedenis en verhaal
- Branded promotie materialen (bijvoorbeeld pennen, USB sticks en waterflessen)
- Nieuwsbrief of bedrijfsmagazine (in print of digitaal, of beide)
- Media kit (met logo en informatie voor de pers)
Verschil tussen digitaal en print
Wanneer ga je nou voor een digitaal document en wanneer wil je de klant iets fysiek in de handen kunnen geven? Het is niet te ontkennen dat we vandaag de dag ons leven in grote mate digitaal en online doorbrengen.
Een bedrijf kan er dan ook niet omheen om gerichte aandacht aan haar online presence te besteden. Zonder website besta je in feite niet, ongeacht de sector waarin je werkzaam bent. Het voordeel van online materiaal is ook dat het snel is, makkelijk up-to-date te houden en vaak zeer kosteneffectief. Ook heb je digitaal vaak een groter (mogelijk) bereik, dat zeker niet te verwaarlozen is.
In deze gedachte kunnen fysieke materialen zoals visitekaartjes en schrijfmappen wellicht als ouderwets en achterhaald gezien worden. Echter, ze hebben nog zeker wel een plek in een volwaardige marketingstrategie. En deze relevantie zal de komende jaren, in reactie tot de overweldigende digitale trend, naar verwachting alleen maar toenemen. Klanten zoeken juist nu meer naar de menselijke connectie in interacties, of deze nou zakelijk of persoonlijk zijn.
Een verkoopgesprek waarbij je een stijlvol vormgegeven presentatiemap kunt achterlaten, in plaats van de belofte om de prijslijst nog na te mailen, zal een tastbaar en praktisch aandenken van je bedrijf achterlaten. Iets waar de klant nog even rustig naar kan kijken en makkelijk bij de hand heeft wanneer tot de aankoopbeslissing wordt overgegaan.
Ga dus voor een uitgebalanceerde mix van print en digitaal, waarbij je zorgvuldig overweegt welke situaties om welke aanpak vragen en hoe je de twee dimensies van marketing elkaar kunt laten versterken.
Waar let je op bij het ontwikkelen van marketingmateriaal?
Of je nu meer richting print of digitaal gaat in je marketingstrategie, er zijn een aantal aandachtspunten van belang bij het ontwikkelen van effectief marketingmateriaal. De belangrijkste overweging is misschien wel consistentie. Zorg ervoor dat je bij al je marketing uitingen op dezelfde lijn zit qua huisstijl, uitstraling, kleuren, logo en design en ga zoveel mogelijke voor kwaliteit.
Naast stijl is ook de inhoud van cruciaal belangrijk. Wellicht heb je in je marketingstrategie nagedacht over de tone-of-voice die je bedrijf gebruikt, hoe spreek je de klant aan? Houdt hier ook weer de klantpersona’s voor ogen en zorg dat het overal consistent doorklinkt. Dat bijvoorbeeld de inleg van een zorgvuldig op maat gemaakte verpakking van een degelijke partij als Drukkerij de Voogt precies hetzelfde verhaal vertelt als de productomschrijving van hetzelfde product op de website. Tot slot wil je je boodschap duidelijk hebben en deze ook doortrekken naar alle uitlatingen van het bedrijf. Maak helder welke voordelen je de klant te bieden hebt, wat jouw diensten of producten uniek maken en sluit altijd af met een duidelijke call-to-action.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.