Tags: Direct Mail, direct marketing
Met al het Twitter, Facebook en LinkedIn geweld van tegenwoordig, vraag je je af of het simpel versturen van een direct mailbrief per post nog wel kan. Word je niet meteen gezien als een ouderwets bureau, niet van deze tijd. Toch ben ik van mening dat een goede dm brief nog altijd zijn waarde heeft en meer aandacht genereert dan activiteiten via de digitale snelweg. Maar wat is een goede dm brief?
Eerste publicatie 8 november 2011. Update: april 2024.
Een dm brief is in mijn ogen goed als deze een glimlach geeft. En dat moet al bij de eerste zin gebeuren, want meer tijd heb je niet. De eerste klap is een daalder waard. Ook een ouderwets gezegde, maar hier helemaal van toepassing. Als je het voor elkaar krijgt om de lezer te laten glimlachen, heeft deze in ieder geval een positief gevoel over jou en/of je bedrijf. Zo begint één van mijn brieven met ‘Ik ben zwanger’. Een ander voorbeeld is; ‘Kunt u koffie zetten?’
Verplaatsen in de doelgroep
Om die glimlach te krijgen, moet je je verplaatsen in de ontvanger. Hoe ziet een werkdag van jouw prospect eruit? Met wat voor soort medewerkers, externe partijen heeft hij of zij te maken? Wat voor problemen kunnen zich voordoen? Wat zouden de behoeften kunnen zijn? En waar zou jij een rol kunnen vervullen? Het leukste is om je brief in verhaalvorm op te stellen. Dat leest gemakkelijk en daagt uit tot verder lezen.
Daarbij laat je de ontvanger, jouw prospect dus, de hoofdrol vervullen. Als die zichzelf herkent in het verhaal, zal de interesse in jou of jouw product groeien. Voorbeelden zijn; ‘Maar als ze even later uw kantoor verlaat, blijft u verslagen achter’ en ‘U heeft net uw eerste kopje koffie op. Dan gaat de telefoon’. Tussen de regels door vertel je wat je de organisatie te bieden hebt. Subtiel, maar duidelijk. Verhalen vertellen is leuk, maar je wilt tenslotte wel verkopen.
Verder nog de volgende DM-tips;
- houd de zinnen kort,
- vermijd voltooid deelwoorden,
- onderteken met echte inkt,
- onderstreep gedoseerd
- gebruik altijd een PS,
- zet jezelf over de afkeer van Times New Roman heen. Natuurlijk is Verdana mooier, maar het gaat om de leesbaarheid.
Geslaagde Direct Mail
Het is verrassend hoe vaak ik complimenten over mijn dm brieven krijg. Bij het nabellen weet vrijwel iedereen zich de brief te herinneren. Ze reageren enthousiast en dat maakt het nabellen zelfs leuk. Iets waar ik voorheen altijd tegenop zag. Het mooiste is natuurlijk als je dm brief direct een opdracht oplevert. Maar dan moet je heel toevallig net op het juiste moment bij de juiste prospect op de deurmat vallen. Die kans is er, maar die is niet groot. Het is dus een wat langere termijn investering. Je prospect weet nu in ieder geval dat je bestaat.
Hij of zij zal zich vanzelf melden als de tijd daar is. Let maar op!
Lees ook: Tips voor een succesvolle direct mail
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Klanten zijn eigenlijk nét mensen! – Jos Burgers
Klanten zijn net mensen - jos burgers
Actionable insights voor effectieve Direct Marketing
Actionable insights voor effectieve Direct Marketing, tips om Actionable Insights toe te passen in de praktijk van B2B Marketing
Business Marketing Management – W.G. Biemans
Business Marketing Management - W.G. Biemans
Toelichting e-mail marketing richtlijnen 2012
e-mail marketing richtlijnen 2012: wat je wel en niet kunt doen met e-mailmarketing. Lees hier onze tips, veel succes!
Welke enveloppen passen het best bij jouw boodschap?
Welke type enveloppen heb je nodig voor de post die jij wilt versturen, en in hoeverre kun je deze nog personaliseren?
Toelichting e-mailmarketing richtlijnen 2012
E-mail richtlijnen voor emailmarketing die voldoet aan de wetten en regels van deze tijd.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.