Tags: content marketing, seo
Er is een aantal content marketing tactieken die ik in heb gezet om b2bmarketeers.nl te laten groeien in 2021. Namelijk; update van bestaande content, optimalisatie voor feature snippets, meer info-content en linkbuilding via guest posts en netwerk outreach. Dit zijn activiteiten gericht op het verhogen van de ranking in google en het verhogen van relevante clicks naar de website. Volgens mij gaat hier veel uitkomen en in dit artikel leg ik uit waarom.
Content marketing en SEO worden steeds volwassener. Dat betekent dat jouw concurrenten ook groeien in hun kennis van en activiteiten rondom content marketing en SEO. Er zullen dus slimme activiteiten uit je mouw moeten komen om hier een antwoord op te bieden.
De positieve kant hiervan: dat de kennis en vaardigheden rondom content marketing tactieken en SEO groeien, maakt het vak interessanter.
Een aantal blogposts schrijven van 300 woorden en daarmee nummer 1 rankings behalen, dat is niet meer mogelijk in competitieve markten. En, in de meeste gevallen is dat maar goed ook.
Dat betekent niet dat we nu alleen maar long-reads moeten gaan schrijven van meer dan 3000 woorden (lees ook: hoe lang moet een blogpost zijn om te ranken in Google). Er zijn verschillende type content om te genereren die relevant zijn en niet uit 3000 of 5000 of 10.000 woorden bestaan. Er zijn ook content marketing tactieken die je helpen bij het optimaliseren van je content zodat de bezoeker de informatie snel vindt.
Voor b2bmarketeers.nl zet ik in op een aantal concrete tactieken en wat dacht je; het werkt! Ik zag concrete resultaten door deze technieken structureel toe te passen. Het aantal websitebezoekers stijgt, de time-on-site ook en ik krijg meer e-mailnieuwsbrief subscribers. Die zijn belangrijk voor mijn organisatie want daarmee heb ik een directe lijn met mijn doelgroep.
Laten we er in duiken!
1. Update van bestaande content
De wereld is veranderd. Maar jouw content misschien niet. Er zijn website die al lang bestaan en die oudere blogposts kunnen best een update gebruiken. Niet alleen omdat de tijd er om vraagt, ook omdat je daardoor beter antwoord geeft op de vraag van de bezoeker.
Ik heb op b2bmarketeers.nl artikelen uit 2012 staan die nog steeds traffic genereren. Als ik echter kijk naar de artikelen van concurrerende websites op dezelfde zoektermen, zie ik dat ze in sommige gevallen beter ranken. Deze artikelen hebben ook een andere indeling en passen beter bij deze tijd. Ik heb dus een lijst gemaakt met artikelen die ik ga updaten naar de standaarden van nu.
De content marketing tactiek rondom het update van oude artikelen gaat concreet over;
- Het aanvullen van de blogpost met nieuwe informatie
- Het updaten van de informatie in de blogpost zodat deze klopt met de huidige kennis over het onderwerp
- Het voorzien van nieuwe interne links naar artikelen
- De structuur herzien
- Bestaande afbeeldingen vervangen en nieuwe afbeeldingen (en andere rijke media) toevoegen
Je zult zien dat je in een aantal dagen of weken kunt stijgen in de rankings door deze content marketing hack toe te passen. Op de eerste plaats is je artikel weer een stuk relevanter voor de doelgroep. Op de tweede plaats is je artikel weer beter vindbaar en interessanter voor Google. Deze techniek is in veel gevallen slimmer, sneller en goedkoper dan het produceren van nieuwe content.
Niet voor niets zijn er grote online marketing autoriteiten zoals Authority Hacker die meer dan 60% van hun content budget besteden aan het updaten van bestaande content, zoals ze aangeven in een van hun laatste podcasts.
In bepaalde gevallen worden artikelen samengevoegd of vergegooid.
Tooltip voor deze klus: gebruik SEM-software om inzicht te krijgen in de performance van je content (en hoe je concurrent het doet). SEMrush is zoân tool die hier prima voor geschikt is.
Probeer SEMrush gratis via deze link of lees hier eerst een uitgebreide review
2. Focus op featured snippets (SERP snippets)
Google heeft maar een doel: zo snel mogelijk een relevant antwoord geven op de vraag van de bezoeker (en daarmee heel veel geld verdienen). Je ziet dus ook steeds meer rijke antwoorden verschijnen in de SERP van Google.
Deze rich snippets nemen veel kliks weg van de andere resultaten (in sommige gevallen 70%!) dus het is zeer relevant om met jouw pagina op deze positie terecht te komen. Dit kan door een aantal zaken op orde te brengen:
- Zorg dat je pagina uit glasheldere code bestaat zonder onnodige opsmuk
- Gebruik de juiste structured date om je pagina zo herkenbaar mogelijk te maken.
- Zorg voor de juiste media-ondersteuning zodat de featured snippet opgebouwd kan worden inclusief relevante afbeeldingen
- Bouw je antwoord op volgens de Gebruik de juiste H2 en H3 tags om je titels te structureren. In veel gevallen worden deze gebruikt om de featured snippets op te bouwen en er bijvoorbeeld een soort bullet-list van te maken.
- Gebruik bullets als je ziet dat concurrent met een featured snippet scoort vanuit de H2 of H3 tags. Als jouw antwoord nog beter gestructureerd is en wel gebruikt maakt van een bullet-list om antwoord te geven op de vraag van de bezoeker heb je kans dat jouw pagina gaat ranken als featured snippet.
Hiermee beschik je over een zeer groter groeikans en daarmee is dit een content marketing tactiek die niet te negeren is.
Tools om hier bij te helpen zijn: Google Search Consol en https://schema.org/
3. Informatieve content opzetten als top of funnel magneet
Als jouw doelgroep op zoek is naar antwoorden is het logisch dat ze informatieve content tegenkomen op jouw website. Toch kiezen veel content marketeers hier niet altijd voor. Vaak heeft dit te maken met de afstand tussen informatieve content en de producten die er verkocht worden.
De relevantie van info-content
Er is niet altijd een logische koppeling te leggen tussen de uitleg van een begrip en een product/dienst dat een organisatie aanbiedt. Toch is dit een gemiste kans. Informatieve content is super relevant en kan je traffic enorm omhoog brengen. Ook kun je hiermee het aantal abonnees op je nieuwsbrief verhogen en thought leadership opbouwen.
Informatieve content bestaat dus uit uitleg van begrippen en processen. Bijvoorbeeld; âwat is een accountantsverklaringâ. Een groot voordeel van informatieve content is dat je er relatief eenvoudig een hoge ranking mee kunt bereiken.
Kennisbank of begrippenlijst
Je zou dit type content kunnen plaatsen onder een kennisbank of begrippenlijst op je website. Het zijn intressante artikelen om naar toe te linken vanuit de diepgaande content artikelen op je website en bieden dus een extra verdieping op je deepdive content.
Inspiratie voor informatieve content kun je vinden door in Google een bepaalde zoekterm in te typen en de âmensen zochten ook opâŠâ suggesties te gebruiken om artikelen op te baseren.
Informatieve content in kennisbanken en begrippenlijsten werken erg goed om bezoekers naar de website te trekken. De intentie van de zoekopdracht is echter in de meeste gevallen orienterend van aard. Dat wil zeggen; er is niet direct een koop-intentie. Een voorbeeld: âWat is Marketing Automation?â is een zoekopdracht waar van alles achter kan zitten. De zoekopdracht; âalternatief voor HubSpotâ is echter meer aanschaf-gericht.
Tool om te gebruiken om inspiratie op te doen: AnswerThePublic.
Probeer de gratis versie van AnswerThePublic of lees hier een uitgebreide review.
4. Linkbuilding via je netwerk
Een aspect van SEO waar ik het minste mee heb is linkbuilding. Ik ben liever bezig met het toevoegen van waarde via het plaatsen van goede artikelen dan met het leuren van mijn website om links te vergaren. Toch is Linkbuilding een relevant en belangrijk onderdeel van het opbouwen van autoriteit. De autoriteit van jouw website wordt onder ander opgebouwd door een inschatting te maken van de relevantie en kwaliteit van jouw content. En een van de metrics om dat in te schatten is het kwalificeren van backlinks.
Simpel: vraag je netwerk om links
De hoeveelheid links en de kwaliteit hiervan zijn bepalend voor de autoriteit die zoekmachines je geven. Je kunt op verschillende manieren backlinks verzamelen. Ik zet dit jaar in op het vergaren van links door te raden te gaan in het eigen netwerk en te vragen of ze een link naar mijn website willen plaatsen. Denk aan:
- Bekende blogs over vergelijkbare topics
- Bekende partners zoals affiliate partners en andere leveranciers
De kans is niet groot dat er veel partijen zullen in gaan op dit verzoek, maar de kans op een link is veel groter dan dat je dit op een andere manier doet. Het is minder tijdrovend dan het schrijven van en leuren met een gastblog en ook gewoon leuk; je bent weer even in contact met partijen uit je netwerk.
Tools om hierbij te helpen zijn SEM-tools met backlink checkers zoals aHrefs of SEMrush.
Probeer SEMrush gratis via deze link of lees hier eerst een uitgebreide review
Ook met deze content marketing tactiek aan de slag? Laat je iets weten?
Ga jij ook aan de slag met deze (of andere) content marketing tactieken om meer relevante bezoekers te genereren? Ik ben heel benieuwd naar de resultaten en lees deze graag terug in de commentaren onder deze blogpost. Andere content marketing tactieken zijn uiteraard welkom.
Lees ook:
Met deze content marketing strategie genereer je meer leads (gegarandeerd)!
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Contentmarketing en de kunst van continu produceren
Contentmarketing kost nu eenmaal tijd, en zorgt bij veel professionals bovendien voor stress
Webinars organiseren voor b2b marketing: tips, tricks & tools
Steeds meer b2b-bedrijven gaan een webinar organiseren als een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie. Lees hier de tips, tricks en tools!
E-commerce optimaliseren? Check deze 8 onmisbare nieuwe spelers in je digitale organisatie
E-commerce optimaliseren? Check deze 5 onmisbare nieuwe spelers in je digitale organisatie
Demand Generation: keert branding terug?
Demand generation: heeft branding weer de aandacht die het verdient? Hoe passen demand generation en branding samen? Lees het artikel!
De drie pijlers van SEO: techniek, content en links
De drie pijlers van SEO: techniek, content en links; in dit artikel lees je hoe je daar praktisch mee aan de slag gaat. Lees snel verder!
Patrick van Zandwijk: “Kennis delen is de sleutel tot het groeien van je B2B-bedrijfâ
âIk vind B2B-marketing uitdagender, B2C-marketing is toch wat 'makkelijk'. Rond B2B-marketing zit veel meer complexiteit.â
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.