Het waardestrategie model van Treacy en Wiersema is een veelgebruikt model om de juiste positionering te bepalen. Het is gebaseerd op drie onderscheidende capaciteiten: Product Leadership, Customer Intimacy en Operational Cxcellence. Het model kan gebruikt worden als tool om de samenhang tussen deze disciplines uiteen te zetten. Het waardestrategie model gaat er vanuit dat organisaties alle disciplines in bepaalde mate beheersen om op een discipline uit te blinken.
Het bieden van toevoegen van waarde is essentieel als je een positie wilt verkrijgen in de markt. Marketingonderzoekers Michael Treacy en Fred Wiersema hebben een model ontwikkelt om de waarde strategie voor een organisatie te analyseren of vorm te geven. Het waardestrategie model van Treacy en Wiersema is een veelgebruikte techniek de juiste positionering te bepalen. In veel gevallen is het model onmisbaar in b2b marketingplannen.
Waar bestaat het waardestrategie model van Treacy en Wiersema uit?
Het model is opgesteld als een driehoek-model met op iedere punt een discipline. Binnen het model van Treacy en Wiersema is aan te geven in hoeverre een organisatie uitblinkt in een of meerdere punten. Dan kijkt men naar:
Product leadership (Differentiatie/product leiderschap)
De waarde die de organisatie levert is vooral gebaseerd op de kwaliteit en innovatiekracht van het product. Productontwikkeling heeft een dominante rol binnen de organisatie. Marketing is ondersteunend aan het lanceren van producten, doen van marktonderzoek en het onderstrepen van de productvoordelen.
Customer Intimacy (klantgerichtheid)
Organisaties die uitblinken in deze waarde hebben een organisatie ingericht op het contact met de klant en het realiseren van klanttevredenheid. Voorbeelden van KPI’s waar men op stuurt zijn de NPS en klanttevredenheid. Organisaties die zich onderscheiden door een focus op Customer Intimacy hebben doorgaans veel en intensief contact met klanten, zijn zeer service-gericht en alloceren hier veel middelen aan.
Productontwikkeling is gedreven door de input van klanten. Varianten van producten/diensten en maatwerk komt vaker voor.
Operational Excellence (kosten leiderschap)
Een focus op operational excellence betekent een focus op kosten-efficiënt werken. Het automatiseren van processen en scherp inkopen staat hierin centraal. Producten/diensten worden gestandaardiseerd en in grote volumes en tegen zeer concurrerende prijzen in de markt gezet.
Meer over waardestrategie en positionering: