Wellicht werkte je voor de coronacrisis ook al wel eens thuis als b2b marketeer, maar de afgelopen maanden werd dit nagenoeg overal massaal doorgevoerd. Ondanks dat de maatregelen zijn versoepeld in de afgelopen maanden, luidt het advies nog steeds om zoveel mogelijk thuis te werken. Hoewel thuiswerken soms heerlijk kan zijn, liggen er ook altijd een aantal valkuilen op de loer. Met onderstaande 6 tips werk je thuis zo productief mogelijk.
Zorg voor een vast routine
De grootste valkuil aan het thuiswerken is dat werk en privé te veel door elkaar kunnen lopen en een vast routine makkelijker wordt losgelaten. Zorg daarom dat je op gezette tijden werkt en sta het liefst elke ochtend op dezelfde tijd op. Het is misschien verleidelijk om lang in bed te blijven liggen en tijdens werktijden de was op te vouwen en de vaatwasser in te ruimen, maar dit doet je productiviteit uiteraard niet ten goede.
Hoewel het best lekker kan zijn om af en toe in pyjama te werken, is het vaak beter om je toch even aan te kleden. Zo heb je namelijk meer het gevoel dat je aan het werk bent. Een ander gevaar van thuiswerken is dat je misschien te lang doorgaat. Als je op vaste tijden werkt, kun je met een gerust hart stoppen als het tijd is. Zo kun je de volgende dag weer volledig fris aan het werk.
Neem ook af en toe pauze
Om je routine te behouden, kun je ook je pauzes het beste op vaste momenten houden. Zo weet je ook zeker dat je af en toe pauze neemt, want het is onmogelijk om je concentratie de hele dag vast te houden. Nu je veel meer thuiszit, is het ook zeker een goed idee om minstens één keer per dag naar buiten te gaan. Af en toe een beetje frisse lucht is absoluut geen overbodige luxe.
Creëer een fijne werkplek voor het thuiswerken
Nog zoiets wat je misschien snel doet als je thuiswerkt: aan de eettafel werken. Je zal echter productiever werken als je een fijne werkplek creëert. Bovendien is een bureau en een goede bureaustoel essentieel als je rugklachten wilt voorkomen.
Ga daarom allereerst op jacht naar goede kantoormeubelen. Je kunt deze vinden door bijvoorbeeld te zoeken op kantoormeubelen Rotterdam, Amsterdam of andere stad. Comfort is daarbij het belangrijkst, maar schroom niet om ook op het uiterlijk van de meubels te letten. Het moet tenslotte een plekje worden waar je graag zit.
Je kunt je werkplek erna nog afmaken met leuke en handige mandjes en planten. Let er bij het kiezen van je werkplek op dat er voldoende licht is en kies – mits je meerdere opties hebt – voor een raam met een leuk uitzicht. Houd daarnaast rekening met de temperatuur (niet te warm, niet te koud) en een goed werkende internetverbinding. Ben je eenmaal aan het werk op je gloednieuwe plek? Probeer het dan opgeruimd te houden, dit zorgt voor een opgeruimd hoofd.
Maak elke dag een to-dolijst
Een goede manier om het overzicht te bewaren en jezelf te motiveren om aan het werk te gaan, is een to-dolijst. Dit is sowieso altijd al handig, maar heb je misschien als je thuiswerkt nog net iets meer nodig. Het belangrijkste bij het maken van een to-dolijst is dat je realistisch bent.
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk gedaan krijgen, maar als je een te lange do-tolijst maakt, kan dat verlammend werken. Je kunt een onderscheid maken in wat je in de ochtend wilt doen en wat in de avond, zodat je goed kan bijhouden of je op schema ligt. Veel mensen zijn productiever in de ochtend, dus je kunt beter met de moeilijkste of belangrijkste taken beginnen.
Haal genoeg gezond eten en drinken in huis
Een volle koelkast draagt bij aan je productiviteit. Allereerst is het belangrijk dat je altijd goed ontbijt, zodat je genoeg energie hebt om geconcentreerd te werken. Daarnaast is het handig dat je de lunch al in huis hebt, zodat je niet eerst hoeft te bedenken wat je wilt eten en daarna ook nog naar de supermarkt moet.
Spreek af met je collega’s om te videobellen
De meeste mensen missen het sociale aspect het meest aan het werken op kantoor. Het is misschien niet helemaal hetzelfde, maar het kan zeker helpen om af en toe met collega’s te videobellen. En dan niet alleen om over werk te praten, houd vooral juist eens een virtuele koffiepauze samen.
Foto: https://www.pexels.com/nl-nl/ rethaferguson
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Hybride werken implementeren? Regel deze zaken!
Hybride werken implementeren? Regel deze zaken! Lees onze tips voor een prettige en productieve werkomgeving
5 essentiële competenties voor een goede projectmanager in de bureauwereld
Lees deze lijst met 5 essentiële competenties voor projectmanagers in de bureauwereld op basis van 50 interviews met projectmanagers. Lees nu!
Zo breng je jouw IT-project tot een goed einde: 7 tips
een ander nieuw IT-project voor jouw marketing? Met onderstaande 7 tips breng je het tot een goed einde.
Veilig werken in een kantooromgeving: praktische tips
Ontdek praktische tips om de gezondheid en het welzijn van werknemers te waarborgen, en creëer een veilige werkomgeving voor iedereen.
Welke Belt training past bij jouw carrière: Green Belt of Black Belt?
Wat is een briefing? (met voorbeelden)
Een briefing of een brief is een opdrachtverstrekking aan een uitvoerende partij. In een briefing geeft de aannemer of opdrachtgever wat er aan eindresultaat en werkzaamheden verwacht worden.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.