Tags: marketing automation, tools
Marketing is een geweldig vak. Het biedt de mogelijkheid om eindeloos creatief te zijn en is altijd in ontwikkeling. Elk jaar worden er tientallen nieuwe tools ontwikkeld, terwijl trends en mogelijkheden razendsnel mee veranderen.
ChiefMartec maakt jaarlijks een overzicht van de belangrijkste marketing gerelateerde tools, verdeeld in categorieën zoals advertising, content en management. De aantallen zijn indrukwekkend. In 2019 bevatte de lijst maar liefst 7,040 tools, en in 2020 zijn dit er al 8,000. In 2014 stonden er ‘nog maar’ 947 tools op de lijst.
Bron: https://cdn.chiefmartec.com/wp-content/uploads/2020/04/martech-landscape-2020-martech5000-slide.jpg
Uiteraard is het onmogelijk om al deze tools te gebruiken, en dat is ook helemaal niet nodig. De meeste marketeers hebben aan een beperkt aantal genoeg.
De selectie van de juiste tools is belangrijker dan het aantal hiervan. En hoe maak je deze keuze beter dan op aanbeveling van andere marketeers?
Om onze mede-marketeers te helpen, hebben we met het Leapforce team onze 10 favoriete tools op een rijtje gezet. We zijn er volledig van overtuigd dat elke marketeer enorme stappen maakt met het gebruik van deze tools.
1. Asana
Asana is niet alleen voor marketeers interessant, maar voor alle medewerkers binnen een bedrijf. Waarom zetten we hem dan toch op de lijst? Voornamelijk, omdat structuur binnen het marketingvak onmisbaar is. En dat is precies wat Asana aanbrengt.
Asana is een projectmanagement tool die het extreem makkelijk maakt om samen met een team productief te zijn en blijven. Je kunt georganiseerde to-do-lists aanmaken per project, per persoon of per team. Daarnaast worden taken aan personen of teams toegewezen, inclusief volgorde (data) en handige tags.
Speciaal voor marketeers heeft Asana enkele templates in elkaar gezet, voor veel voorkomende projecten binnen het marketingvak. Het voorloop van een marketing campagne, bijvoorbeeld, of een product marketing launch. Met één klik (oké, misschien drie) op de knop staan deze lijsten keurig op volgorde in jouw Asana tool. Je hoeft vervolgens alleen nog maar je data en teamleden in te vullen, en je project kan van start gaan.
Bron: https://asana.com/templates/for/marketing/campaign-management
2. Insightly
Terwijl Asana projecten en taken bijhoudt en stuurt, doet Insightly dit voor gegevens.
Elk bedrijf heeft te maken met veel contactgegevens van klanten, leads en zakenrelaties. In een goed CRM-systeem zoals Insightly, worden al deze gegevens nauwkeurig opgeslagen.
Een systeem als Insightly helpt marketeers om gegevens centraal (en vaak automatisch) op te slaan, in plaats van in losse adressenboekjes en op losse computers. Een slim CRM-systeem helpt daarnaast bij het maken van analyses, het inzien van de omzet, het berekenen van de mogelijke omzet in de komende jaren en het automatiseren van marketingprocessen. Onmisbaar voor ieder marketing én sales team.
Bron: https://www.insightly.com
3. SEMrush
Van projectmanagement en CRM maken we een sprong naar websites. Een van de hoofddoelen van marketeers is het vergroten van de online vindbaarheid van een bedrijf. Dit doe je met een goede website, slim keyword gebruik en goede content.
Met SEMrush, is je website zo ingericht dat deze het beste scoort op Google. Zo kun je keyword onderzoek doen, backlinks beheren, zien welke pagina’s goed worden bekeken, een SEO audit doen en nog veel meer. Binnen no-time heb je een overzicht van wat je op je website moet veranderen om beter zichtbaar te worden op Google.
Bron: www.semrush.com
Tip
Bekijk ook de uitgebreide SEMrush review op b2bmarketeers.nl
4. Google Analytics
Wil je nog een stapje verder gaan in het analyseren van je website? Dan is Google Analytics de ideale tool.
Google Analytics slaat automatisch grote hoeveelheden data op vanaf je website en geeft inzicht in het gedrag van je websitebezoekers.
Door rapporten zelf in te richten, leer je als marketeer, wie welke pagina bekijkt, hoe lang een websitebezoek meestal duurt, op welke manier bezoekers op de website terechtkomen (via social media, bijvoorbeeld) en nog veel meer.
Wanneer je als marketeer regelmatig je Analytics rapporten grondig doorneemt en aan de hand hiervan eventuele verbeteringen uitvoert, boek je veel vooruitgang in je marketingresultaten.
Bron: https://analytics.google.com
5. Hotjar
Wellicht een iets minder bekende tool, maar wel een hele mooie mogelijkheid om een website te optimaliseren, is Hotjar.
Met deze mooie tool zie je precies wat je websitebezoekers op je website doen en waar ze eventueel vastlopen. Hier speel je vervolgens op in door de website makkelijker navigeerbaar te maken en bezoekers op slimme manieren richting (bijvoorbeeld) een checkout te navigeren.
Hoe werkt het?
Door middel van heatmaps en visitor recordings laat de Hotjar tool zien waar bezoekers met hun muis heen bewegen, waar ze klikken, waar ze de website binnenkomen en waar ze deze weer verlaten.
Hier kun je waardevolle conclusies uit trekken. Bijvoorbeeld, heb je een e-commerce website en verlaten al je websitebezoekers je pagina vanaf het winkelmandje? Dan is deze voor verbetering vatbaar. Of zie je je websitebezoekers lang zoeken voordat ze op de pagina terechtkomen waar ze naar op zoek zijn? Dan zul je de indeling van je website wat moeten aanpassen. Waardevolle webdesign en UX lessen dus, waar elke marketeer veel van kan leren.
Bron: https://www.hotjar.com/session-recordings/
6. MailChimp
Naast SEO en goede content is e-mail marketing een ideale manier om websiteverkeer te creëren en een band op te bouwen met een publiek.
Al kent vrijwel elke marketeer deze tool waarschijnlijk wel, we kunnen hem in deze lijst niet negeren.
Mailchimp is zonder twijfel de meest toegankelijke tool voor het beheren van e-mail lijsten en het verzenden van e-mail campagnes. En al is de focus voornamelijk op kleine(re) bedrijven, de meeste bedrijven hebben meer dan genoeg aan de functies die Mailchimp biedt.
Wil je e-mailadressen verzamelen via een landingspagina, website of pop-up scherm? Wil je mooie campagnes opzetten en deze op vooraf geplande momenten automatisch versturen? Wil je je resultaten analyseren en je lijsten segmenteren voor beter resultaat? Dit, en nog veel meer, kan met Mailchimp.
Het opzetten van een e-mail campagne in MailChimp is zo gebeurd
7. Buffer
Social media is een belangrijk onderdeel van bijna elke marketingstrategie. De meeste bedrijven posten een paar keer per week een update op hun social media kanalen, en gek genoeg wordt dit nog wel eens handmatig gedaan. ‘Gek genoeg’, want dit is namelijk helemaal niet nodig en kost heel veel tijd.
Met handige tools zoals Buffer, plan je vooraf in welke posts wanneer gedeeld moeten worden. Zo hoef je er maar één keer goed voor te gaan zitten en kun je zorgen dat je social media berichten weken (of maanden) lang automatisch worden gedeeld.
Eigenlijk zijn er heel veel goede social media ‘scheduling’ tools, zoals Buffer, Hootsuite, CoSchedule en Hubspot. Ben je echter op zoek naar een betaalbare en betrouwbare tool voor een klein(er) bedrijf? Dan is Buffer een goede optie.
Bron: https://buffer.com/
8. Canva
Voor mooie infographics, flyers, posters en social media designs maakt het Leapforce team het liefst gebruik van Canva.
Met Canva kan iedereen een leuk ontwerpje in elkaar knutselen, zonder enige kennis van design. Het platform laat je knippen, plakken, schuiven en heeft zelfs een groot aantal templates klaar staan waar je alleen maar je eigen foto’s in hoeft te plakken voor een mooi en professioneel (genoeg) resultaat.
Deze Instagram post en dit logo zijn bijvoorbeeld gratis te gebruiken en volledig in te richten met jouw foto’s, kleuren en lettertype:
Bron: www.canva.com
9. Feedly
Voor de content marketeers een speciale favoriet van Leapforce, Feedly.
Feedly is een RSS-reader. Dit houdt in, een vereenvoudigde weergave van bepaalde website teksten in een overzichtelijke feed—gebaseerd op jouw interesses.
Door feeds op te zetten per onderwerp en hier bepaalde websites en blogs aan te linken, zal Feedly automatisch de meest relevante blogs weergeven in een up-to-date feed. Een eindeloze bron van content en inspiratie, dus.
Naast feeds, kun je ook boards aanmaken. Dit zijn lijsten van artikelen die je handmatig toevoegt. Kom je een goed artikel tegen, op welke website dan ook? Dan kun je deze met één klik op je web extension toevoegen aan een van je boards. Een enorme uitkomst voor elke content marketeer en voor het Leapforce team dé manier om content te vinden, op te slaan en met het team te delen.
Bron: https://feedly.com/
10. Zapier
Last but not least, een tool voor tools. In een marketinglandschap met zoveel tools is het soms lastig om structuur te behouden. Hoe zorg je dat al je tools optimaal samenwerken?
Zapier helpt marketeers door al hun tools vlekkeloos met elkaar te koppelen. Door verschillende tools aan Zapier te linken, laat je de tools automatisch samenwerken, waarmee je ontzettend veel tijd bespaart.
Een mooi voorbeeld, rechtstreeks van de Zapier website, is een koppeling tussen Gmail, Dropbox en Slack. Wil je graag dat alle documenten die je per mail binnenkrijgt worden opgeslagen op Dropbox? Dit kan automatisch via Zapier. En wil je hier vervolgens ook een bericht over krijgen op Slack? Ook dit kan met Zapier automatisch geregeld worden.
Volledig geautomatiseerde workflows dus, die de wirwar van tools voor de marketeer een flink stuk overzichtelijker maken.
Bron: https://zapier.com/learn/getting-started-guide/what-is-zapier/
Op zoek naar nog meer tools?
Gebruik je de bovenstaande tools allang en wil je meer? Of ben je op zoek naar een specifieke tool die je niet in deze blog kunt vinden?
B2BMarkteteers heeft een mooie lijst samengesteld van goede CRM-systemen, project management software, SEO-tools, social media management tools en nog veel meer.
Ook het Leapforce team kent, naast de 10 bovenstaande, nog veel meer tools. Neem gerust een kijkje in deze handige Leapforce tool browser, waarin een enorme lijst aan tools handig is ingedeeld per categorie.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Interview | CEO Bruynzeel Storage Group over klantgericht werken en nieuwe Marketing
Interview | Igor la Vos, CEO Bruynzeel Storage Group BV over klantgericht werken en nieuwe Marketing. Marketing Automation, samenwerking en klantcampagnes
Leadvriendelijke marketing, een utopie?
Leadvriendelijke marketing, een utopie? Hoe Inbound Marketing & Marketing Automation bijdragen aan leadvriendelijke marketing
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
Hoe B2B-marketeers met data bijdragen aan een succesvolle corporate strategie
ActiveCampaign: wat is het en waarom is het zo populair?
Wat is ActiveCampaign, wat kun je er mee en wat zijn de alternatieven. Laten we er direct induiken.
Marketing automation: de mediator tussen marketing en sales
Tijd dus om die twee nader bij elkaar te brengen. Wij zijn er van overtuigd dat marketing automation dé tool is die jou hierbij kan helpen.
Account based marketing: de omgekeerde salesfunnel
Wat is Account Based Marketing automation? Lees het in deze blogbijdrage
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.