Een advertorial is een advertentie die als redactionele content ingezet wordt.
De commerciële tekst wordt dus ingezet als een artikel op een website, in kranten, e-mailnieuwsbrieven of magazines. Vaak worden advertorials ingezet om producten of diensten onder de aandacht te brengen op een subtiele manier in de context van het medium.
Wat is een advertorial precies, hoe kun je ze inzetten en wat zijn de kenmerken?
Betekenis advertorial
Een advertorial is dus een commercieel artikel dat lijkt op de redactionele content van het betreffende medium. Het woord is een verbastering van de woorden advertising en editorial. Daarmee geeft het woord ook al aan wat het is. Advertorials zijn ontstaan in de print wereld en zijn geplaatst in kranten en magazines. Later zijn ze ook ingezet op online platforms zoals blogs, online kranten, online magazines en in e-mailnieuwsbrieven.
Advertorial: redactioneel of advertentie?
Omdat het voor de lezer niet altijd duidelijk is of een bepaald stuk redactioneel of commercieel is, is het in Nederland tegenwoordig verplicht om een bepaalde aanwijzing toe te voegen aan een advertorial zodat het voor de lezer helder is dat het een commerciële uiting betreft. Dit doen uitgevers bijvoorbeeld door het label (advertentie) of (advertorial) toe te voegen aan de uiting.
De advertorials zijn in opmars op het internet. Dit komt omdat ze voor zowel de publisher, adverteerder en prospect/klant bepaalde voordelen hebben.
De voordelen van een advertorial:
- Ze zijn subtiel en minder schreeuwerig dan advertenties waarmee de klantbeleving minder verstoord wordt.
- Ze kunnen inhoudelijk iets toevoegen aan de thema’s van de titel. Daarmee zijn ze dus waardevol voor de publisher, de bezoeker en de adverteerder
- Ze bieden de kans om inhoudelijk connectie te maken en thought leadership uit te stralen
Wat zijn voorbeelden van advertorials
Er zijn veel verschillende vormen beschikbaar van advertorials. We bespreken een aantal types hieronder:
- Een informatief stuk in een magazine of krant
- Een opinieartikel in een online titel of in print
- Een gastblog op basis van onderzoek en ervaringsdata
- Een kort stukje tekst tussen een artikel of blogpost
- Een inhoudelijke afbeelding of video (je zou bepaalde infographics ook advertorials kunnen noemen)
Kijk hier voor meer uitleg over marketingbegrippen