Een tijdje geleden heb ik een onderzoekje gedaan naar verschillende e-mailtools. Wel, dat heb ik geweten. Vrijwel direct zat ik in een aantal retargeting programma’s en werd ik bestookt met Banners. Op zich niets mis mee, banners horen bij het web. Maar aan deze retargeting-campagne leek geen einde te komen! Elke dag, op veel sites die ik bezocht, kreeg ik dezelfde banner te zien. En erger nog; toen wij eenmaal klant waren geworden, bleef het programma stug doordraaien. Maar, hoe zit dat nu eigenlijk precies? En wat kan ik er mee als b2b marketeer?
Behavioral Targeting & Retargeting in a nutshell
Retargeting is het opnieuw vertonen van een boodschap aan dezelfde bezoeker. Het is een vorm van Behavioral targeting waarbij de prospect als het ware gevolgd wordt door een banner. Het begint met een bezoek aan een site die deelnemers aan retargeting programma en een pixel op de pagina heeft staan van de retargeting-affiliate. De retargeting-affiliate plaatst per pixel een cookie zodat hij in zijn systeem kan zien wie er geretarget kan worden, waarmee en hoe vaak. De sitebezoeker gaat vervolgens naar andere sites (zoals nu.nl) waar retargeting-banners op staan, waardoor de bezoeker opnieuw de banner te zien krijgt met een bepaald aanbod. In de ideale situatie gaat de prospect via de banner naar de website, koopt het betreffende product en wordt vervolgens automatisch uit de het target-programma gehaald.
In het geval van b2b verkoop, is er lang niet altijd spraken van een directe online verkoop waardoor de verkoop-pixel dus ook niet altijd wordt afgevuurd en het programma gewoon doorgaat, ook als je klant bent geworden. De bezoeker wordt in dit geval dus duidelijk voor een bepaalde tijd getarget, ongeacht het doen van een aankoop.
Behavioral Targeting & Retargeting in b2b
Retargetting is een zeer effectieve manier om intensief doelgroepen te bereiken. Zo heb ik het zelf ook ervaren. Bovendien komen er steeds meer mogelijkheden en zie je ook hier steeds meer creativiteit en zorgvuldigheid in ontstaan. De grens tussen succes en falen ligt echter dicht bij elkaar.
Als de frequency-cap te hoog is, gaat de campagne gegarandeerd averechts werken. Dat geldt ook voor campagnes die te lang doorlopen. Daar ga je uiteindelijk een negatief effect mee bereiken en verspil je dure marketing euro’s.
Door er voor te zorgen dat de campagnes stoppen als je prospect klant is geworden voorkom je een hoop ergernis bij je nieuwe klanten. Overigens zou je ook kunnen kiezen voor een andere conversiemoment als trigger om de Behavioral targeting-campagne te beëindigen voor de betreffende bezoeker. Bijvoorbeeld de inschrijving op een nieuwsbrief, het downloaden van een White paper of het invullen van een contactformulier.
Wat zijn jouw ervaringen als b2b marketeer met behavioral targeting?
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Mascha Borsboom: “Leuk dat LinkedIn, maar gevonden worden via Google is belangrijker”
Mascha Borsboom is Content Specialist bij technisch groothandel Imbema. Ze heeft de b2b marketing van haar bedrijf flink zien veranderen richting content marketing.
Belangrijke verschillen tussen B2B- en B2C-marketing
Belangrijke verschillen tussen B2B- en B2C-marketing
Willem de Vries: “Marketing in B2B is pure marketing”
Interview | Bart Strijker van Jelba over B2B e-commerce en B2B leadgeneratie
Interview | Bart Strijker van Jelba over B2B e-commerce en B2B leadgeneratie
Op zoek naar de juiste vertaaldienst
Op zoek naar de juiste vertaaldienst; vertaler, vertaalbureau, google-translate?
B2B Marketing Trends voor 2017
Wat zijn de b2b marketing trends 2017? Waar zullen de budgetten aan besteed worden en hoe wordt de B2B Marketeer efficiënter, beter en sneller?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.