Tags: content marketing, seo
Structured data is een technische implementatie van de schema.org standaarden. Het is een universeel formaat waarin we gegevens indelen. Het grote voordeel van eenzelfde formaat wereldwijd maakt dat computers dit makkelijk kunnen interpreteren.
Hierdoor kunnen zoekmachines zoals Google deze data gebruiken in hun zoekresultaten. Zo vallen je resultaten beter op en vergroot je je bereik.
Er zijn verschillende structured data indelingen beschikbaar. Een van de meest gebruikte is de FAQ opmaak. Hierin verwerk je vaak gestelde vragen die zoekers (rechtstreeks in de zoekmachines) kunnen verder helpen.
Een voorbeeldje van hoe dat zichtbaar is voor zoekers:
Hoe gebruik je structured data?
Aangezien er een universele vorm bekend is moet je dus extra letten op de opmaak van je gegevens. Deze moeten perfect in elkaar passen. Belangrijk is dus dat ze de juiste syntax hebben, zoals we dat in technische termen omschrijven.
Het opstellen van structured data kan dus al heel snel heel technisch worden. Daarom bestaan er handige tools die die zware taak van je overnemen. Met deze structured data generator kan je bijvoorbeeld de code foutloos laten genereren en testen.
Van zodra je de juiste code hebt kan je die in je website plakken. Belangrijk hierbij is dat je deze in de <head> tag van je site opneemt. Je kan de code dus niet eender waar op je website plakken.
Van zodra de code in je website staat ben je er klaar voor. Je valt beter op en in sommige gevallen kan je er zelfs hoger mee scoren. Je CTR verhoogt namelijk en je geeft meer en betere informatie. 2 belangrijke factoren die je een knappe boost in de resultaten kunnen geven.
Is structured data een wondermiddel?
Neen, je gaat er niet onmiddellijk mee omhoog schieten. Je website moet technisch tip top in orde zijn. Van zodra dat goed zit kan het toevoegen van structured data de meerwaarde leveren die het belooft.
Het is dus geen wondermiddel dat je plots van positie 50 naar positie 1 zal helpen. Zo bestaat er trouwens niets in de SEO wereld. Je bouwt structureel aan je website waardoor je stap voor stap groeit. Op lange termijn. Structured data kan je wel van positie 5 naar 3 helpen bijvoorbeeld.
Hoe ziet structured dat er uit?
JSON-LD
De meest voorkomende vorm is de JSON-LD opmaak. Je gebruikt deze code in de <head> tag en kan deze genereren met een generator.
Deze vorm van structured data wordt door Google aangeraden.
Micro data
Met micro data verwerk je de gegevens in de HTMl van je pagina. Dat maakt dat al je gegevens ook zichtbaar zijn voor je bezoekers. Soms is dit nodig maar zeker niet altijd. Deze vorm is vaak omslachtiger en nog technischer.
Structured data in WordPress
In WordPress kan je vaak kiezen voor een plug-in. Daar is echter zo veel keuze in dat je een belangrijke afweging moet maken.
Wil je volledige controle over je structured data of niet?
Ja? Kies dan voor een plug-in die het mogelijk maakt om je <head> tag te wijzigen naar wens. Je kan dan structured data (laten) genereren en deze plakken. Je hebt volledige controle over de codering.
Zo neen? Kies dan voor een plug-in met een handige UI waarmee je jouw gegevens (automatisch) kan genereren.
Voor webshops raden we steeds aan te kiezen voor een plug-in die voor ieder product en iedere categorie de juiste code voorziet. Zo hoef je niet voor ieder product nieuwe code te genereren. Uiteraard hangt dat af van hoeveel producten je hebt.
Voordeel van structured data
Met enkel teksten analyseren krijgen zoekmachines niet alle juiste informatie. Met een algemene structuur kunnen ze beter begrijpen wat er juist gaande is.
Ook voor de bezoekers zit er een voordeel in. Je ziet namelijk al vanaf de resultatenpagina of de website relevant zou zijn. Denk aan sterretjes bij resultaten die reviews aangeven. Jij kan je aankoopproces dus al sneller doorlopen.
Marketeers kunnen je sneller overtuigen.
Richt results
Die extra gegevens in zoekmachines noemen we trouwens rich results. Het zijn de zoekmachines die ons toestaan structured data weer te geven. De naam is eigenlijk zelf omschrijvend. De resultaten zijn rijkelijker gevuld, ze bevatten meer informatie. Handig!
Je data moet zichtbaar zijn
Het voordeel van de JSON-LD opmaak is dan wel dat de inhoud en je structured data onafhankelijk zijn. Toch moet je er voor zorgen dat al je gegevens uit je structured data ook zichtbaar zijn op je pagina.
Doe je dit niet? Dan bekijkt Google dit als een inconsistentie. Net zoals tekst verstoppen is dit geen goed signaal. Het is dus niet de bedoeling structured data toe te voegen met speciale call to actions of (promotie)acties. Probeer een meerwaarde te leveren door je informatie al sneller te tonen.
Verwerk diezelfde informatie nadien ook in je teksten of gewoon op je pagina. Een FAQ onderdeel is voor lezers op de pagina ook handig.
Soorten structured data
Er zijn heel wat soorten structured data. Voor iedere soort informatiebron kan je er wel een vinden. Deze worden ook goed up to date gehouden. Zo ontstond er vlak na de opkomst van Corona een nieuwe type event ‘uitgesteld omwille van COVID-19’. Handig om je bezoekers te informeren en je geeft een signaal dat je actief bezig bent met je website en de inhoud ervan.
Naast evenementen wordt er ook veel gepraat over de jobs. Google for jobs kwam recent uit en is aan een felle opmars bezig. Jouw vacature laten verschijnen tussen de resultaten is mooi meegenomen. Hoe je dat doet? Structured data natuurlijk!
Zo heb je voor ieder stuk content wel een structured data type:
- Artikel
- Boek
- Breadcrumbs
- Carousel
- Cursus
- Evenement
- Fact check
- FAQ
- How to
- Job aanbieding
- Logo
- Film
- Q&A
- Recept
- Review
- Video
- Lokaal bedrijf
Je ziet het, heel wat soorten…
Vooral die laatste is voor veel ondernemers een interessant gegeven. Je kan je lokale bedrijfsgegevens aan je homepagina toevoegen. Je kan die overal toevoegen maar we raden de homepagina aan. Daar komen namelijk de meeste mensen op uit.
Je geeft je adres gegevens, coördinaten en type bedrijf in. Daarmee kan Google exact bepalen waar je bedrijf gevestigd is en wat je doet. Iets wat op veel lokale sites moeilijk te achterhalen is. Dit kan je dus heel wat meer bezoekers opleveren.
Probeer hier dus zo veel mogelijk gegevens op te geven. Verwerk al die gegevens ook op je website, zo weet je zeker dat je een consistente boodschap naar buiten brengt.
Een voorbeeldje van gestructureerde data in dit artikel 👇
FAQ
Aan de data-markers kunnen bots zoals die van Google zien van welk type jouw content is. Bepaalde types vormen regelmatig de basis voor featured snippets. Structured data is daarvoor geen garantie maar vergroot wel de kans.
Schema is een universele standaard voor structured data markups. Je verwijst in de code naar schema.org zodat Google weet dat je de markeringen gebruikt die Schema opstelt.
Door de data te markeren kan Google jouw pagina eenvoudiger scannen en weergeven. Als jij een rijke weergave hebt in de zoekresultaten verhoogt dit de kans op kliks naar jouw website. Ook kun je door bijvoorbeeld een FAQ toe te voegen hoger gaan ranken in Google.
Conclusie
Structured data is al enkele jaren beschikbaar. Recent duikt het ook meer en meer op in de zoekresultaten. Je kan er momenteel dus nog heel wat voordeel mee bereiken, niet iedereen kent het. Met de juiste tool laat je de technische kennis achter je en kan je snel schakelen.
Uit onze tests hebben we al mooie resultaten kunnen ontdekken met deze techniek. Wij raden je dan ook aan hier mee aan de slag te gaan en het effect te testen. Een correcte implementatie levert Google de nodige informatie in een standaard formaat. Die kunnen ze dus extra goed interpreteren. Daar pluk jij de vruchten van.
Veel succes met implementeren!
Meer leren over SEO? Ontdek onze blog!
Door Axl Van Steenacker van Digital Climax – SEO bureau
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing
Zet duurzame sportveldverlichting in als content marketing. Tips en voorbeelden voor de inzet van verlichting en marketing
10 marketing e-mail types waar je als b2b marketeer niet omheen kunt
Een inspirerende lijst met marketing e-mail berichten die jij als b2b marketeer kunt toevoegen aan jouw gereedschapskist.
The Split: Marktonderzoek in een identiteitscrisis
Marktonderzoek
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
Kleurrijke seo met content confetti
Kleurrijke seo met content confetti
Hoe een SEO bureau jouw bedrijf transformeert in het digitale tijdperk
Hoe een SEO bureau jouw bedrijf transformeert in het digitale tijdperk: lees onze tips voor een digital boost door SEO!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.