Waarom de page speed van je website zo belangrijk is

door Marcel Nanning | Last Updated:   22 februari 2021

Tags:

Je leeft in een wereld van multimedia, waarin je de informatie werkelijk via allerlei platformen en kanalen krijgt aangeleverd. Het nadeel van deze snelle informatie is dat het geduld van de gemiddelde gebruiker een flink stuk korter is geworden.

Alles draait om snelheid, waarbij bijna de helft van de consumenten verwacht dat een website binnen 2 seconden laadt, duurt dit langer dan zullen 40% van de bezoekers de zoekactie ergens anders voortzetten. Zeg nu zelf, waarom wachten op het boemeltreintje terwijl je kan instappen bij een sneltrein.

Snelle laadtijden geeft bedrijven en ook consumenten een prettige gebruikerservaring. Is dit niet het geval verlaat men de website om het bij de concurrent verder te gaan proberen.

Voor grote webwinkels betekent een vertraging van één seconde in laadtijd per webpagina een enorm verschil maken in zowel conversie als vindbaarheid in Google.

Het is de kunst bezoekers tevreden en vast te houden

Het mag duidelijk zijn dat iedereen snelle resultaten wilt verwachten, ongeacht welk multimedia apparaat we ook gebruiken. Bedenk hoe jezelf internet gebruikt en altijd op zoek bent naar snelle antwoorden met directe resultaten. Heeft je website een trage laadtijd dan is dat niet alleen lastig voor klanten, maar als je een trage website hebt dan je concurrenten in de zoekresultaten, dan kan dit invloed hebben op je posities in Google.

Sinds Google de laadsnelheid van webpagina’s in zijn algoritme heeft opgenomen en als een factor meet, betekent dat wanneer deze een trage laadsnelheid heeft hier ook qua SEO nadeel van kan ondervinden. En met de introductie van Core Web Vitals hebben ze snelheid en performance alleen maar belangrijker gemaakt.

Er kunnen verschillende oorzaken invloed hebben op de laadtijd

Een pagina die afbeeldingen bevat in optimale HD-kwaliteit zal langzaam worden geladen. Er kunnen te veel grote bestanden op staan die moeten worden gedownload, of er wordt teveel Javascript weergegeven, dit maakt een pagina ook langzamer.

Een veel voorkomend probleem is dat sommige webmasters hun pagina’s zo ontwerpen dat deze pas functioneren nadat de volledige inhoud is gedownload. Bij de meeste gebruikers volstaat het menu plus de inhoud van wat ze zoeken en besteden verder geen tijd aan het nog te downloaden extra’s.

Dus voor het page speed optimaliseren van een webpagina houdt dan rekening met:

Tot Slot: Om je paginasnelheid te analyseren kun je PageSpeed Insights gebruiken, om zo de score van de laadtijd te bedenken. Deze geeft dan ook gelijk aan waar de knelpunten zitten.

Foto door zhang kaiyv via Pexels

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.