Tags: crm, e-mailmarketing, marketing automation
Het woord ActiveCampaign komt je misschien bekend voor. Dat kan kloppen want deze marketing automation & CRM tool neemt enorm toe in populariteit. In 2020 haalde het bedrijf nog een groeikapitaal op van 100 miljoen dollar. Bedrijven stappen over van MailChimp en SendinBlue om gebruik te gaan maken van ActiveCampaign. Daarom tijd voor een uitgebreide duik in deze tool. In dit artikel geven we antwoord op de vraag: Wat is ActiveCampaign, wat kun je er mee en wat zijn de alternatieven. Laten we er direct induiken.
Wat is ActiveCampaign precies?
ActiveCampaign is marketing automation software met CRM waarmee je contacten kunt beheren, deals kunt bijhouden en e-mailmarketing mee kunt bedrijven. ActiveCampaign is een tool die zowel op het vlak van Marketing Automation, CRM als e-mailmarketing veel functionaliteit biedt.
Daarmee is het voor veel bedrijven (van klein tot groot) een interessante optie om invulling te geven aan de marketing automatisering uitdagingen. Doordat CRM een essentiële rol speelt in de software architectuur van ActiveCampaigin is het een tool die het personaliseren van e-mailberichten eenvoudig maakt.
Deze combinatie, (CRM, Marketing Automation en een goede e-mailmarketing motor) maakt dat het een interessante tool is. Temeer omdat een relatief gunstig geprijsde tool is voor dit soort functionaliteit.
Wat kun je precies met ActiveCampaign?
Het is een uitgebreide tool met veel verschillende functionaliteiten, goede support en een breed partner netwerk. In dit artikel zullen we een aantal belangrijke thema’s beetpakken zodat je een beeld hebt van de uitgebreide mogelijkheden die ActiveCampaign te bieden heeft.
Er zijn functionaliteiten die overeenkomen met andere tools zoals MailChimp, Sendinblue, ConvertKit of GetRespond. Er zijn ook zaken die ActiveCampaign uniek maken en onderscheiden van deze tool. Niet altijd door de individuele functionaliteit maar wel door de combinatie en de intelligente opzet van de software architectuur.
CRM (Customer Relationship Management) met ActiveCampaign
Marketing begint vaak bij een goede database. Je hebt hierin uiteraard verschillende doelen: een database opbouwen, de database benutten, de database aanvullen, verkoopkansen bijhouden, klanten behouden en ga zo maar door. In iedere fase in de Customer Journey gaat de CRM-database een rol spelen. Althans, dat is doorgaans een doel van de marketeer.
Hoe meer gegevens je hebt van prospects en klanten, hoe effectiever en efficiënter je marketing kunt bedrijven. Vanuit die optiek heeft ActiveCampaign CRM-functionaliteit centraal staan in de tool. Daarin is een aantal zaken van belang.
1. Contactpersonen en bedrijven beheren
De belangrijkste functie van ieder CRM-systeem is het vastleggen van prospect en klantgegevens. Hierin ondersteunt ActiveCampaign door een nette CRM functie aan te bieden. Je kunt zelf bepalen welke gegevens je wilt bijhouden en deze gegevens ook weer gebruiken om segmenten te maken voor je marketingcampagnes. De lijsten met bedrijven en contactpersonen zijn op verschillende manieren weer te geven en te sorteren. Ook kun je eenvoudig zoeken door de gehele database.
2. Lijsten en Tags als krachtige functies in ActiveCampaign
Een essentieel onderdeel om grip te houden op segmenten is de mogelijkheid om organisaties toe te voegen aan lijsten en te taggen. Tagging zorgt voor een hoop interessante mogelijkheden. Deze tags kun je inzetten om segmenten te maken van doelgroepen. Hier kun je vervolgens weer verschillende marketingcampagnes voor opzetten.
Conditional content
Je kunt tags ook gebruiken om bepaalde content aan te bieden voor bepaalde gebruikers. Je maakt dus een e-mailnieuwsbrief op waarvan 1 content blok een aantal varianten kent. Aan de hand van de tag wordt de juiste variant naar de ontvanger verstuurd.
3. Verkoopkansen bijhouden
CRM software gaat verder dan alleen het beheren van contactgegevens. De meeste CRM-systemen ondersteunen meer fases in de funnels en bieden functies voor marketing en sales. Voor sales is een sleutelfunctie het beheren van verkoopkansen. Met ActiveCampaign beschik je (vanaf de Plus-versie) over een CRM-oplossing die hier goed in ondersteunt. Je kunt:
- Verkoopkansen aanmaken en bijhouden
- Campagnes opzetten voor bedrijven in een bepaalde fase in de verkoopkans
- Taken aanmaken voor salesreps bij verkoopkansen
- Overzichten maken van de pipeline
Mocht de CRM-functionaliteit niet toerijkend zijn, kan er altijd nog uitgeweken worden naar andere CRM-oplossingen. In sommige gevallen is dit wellicht interessant (vanwege een bestaand software landschap of specifieke functionaliteiten).
In dat geval beschikt ActiveCampaign over meer dan 50 koppelingen met CRM-systemen. Op die manier kun je optimaal gebruikmaken van een e-mailmarketing en marketing automation-kracht vanuit een integrale softwaregedachte.
E-mailmarketing campagnes met ActiveCampaign
1. Campagne inrichting
Je maakt een campagne aan waarvan je alle relevante variabelen ingeeft zoals
- Link tracking
- Open/lezen tracking
- Antwoord-tracking
- Google Analytics
- en andere instellingen.
Je kunt de campagne direct verzenden of inplannen en beschikt dus over autoresponder functionaliteit.
De e-mailmarketing machine van ActiveCampaign is uitstekend. Je kunt vanuit standaard templates vrij snel en intuitief e-mailnieuwsbrieven optuigen. Er zijn templates beschikbaar voor allerlei soorten e-mailnieuwsbrieven en marketing e-mails. Die kun je als uitgangspunt nemen en vervolgens aanpassen naar wens.
2. Personaliseren en content op maat
Omdat je kunt putten uit een uitgebreide CRM-database kun je de e-mail goed personaliseren. Niet alleen kun je de velden in laten lopen uit de database, je kunt ook complete contentblokken aanbieden aan relaties die aan een bepaalde voorwaarde voldoen (conditional content). Als iemand een bepaalde ‘tag’ heeft, kun je deze specifiek een contentblok aanbieden die geschikt is voor deze persoon. De e-mailbuilder van ActiveCampaign werkt prettig en is snel eigen te maken.
3. Meten en rapporteren
Het meten, leren en bijsturen hoort tot de standaard aanpak van campagne managers, online marketeers en sales professionals. Evenals het rapporteren van resultaten aan teams/klanten en managers. Accountability is niet meer weg te denken uit het vak van marketing- en sales.
ActiveCampaign ondersteunt hierin door uitgebreide rapportage mogelijkheden rondom de e-mailmarketing campagnes. Gegegevens als:
- aantal verstuurde en geopende e-mails
- aantal kliks op links
- aantal uitschrijvingen
- aantal bounce-e-mails
…horen daarbij.
Marketing Automation met ActiveCampaign
Voor veel gebruikers is de visuele Marketing Automation builder een reden om voor ActiveCampaign te kiezen. Via visuele stroomschema’s klik je vrij eenvoudig geautomatiseerde campagnes in elkaar.
1. Verschillende scenario’s automatiseren
Met deze tool automatiseer je verschillende scenario’s die de doelgroep doorloopt in jouw marketing funnel. Je kunt ook hier weer kiezen voor vooraf gedefinieerde campagnes zoals een ‘7-day-drip’. Dit is een campagne die elke dag een nieuwe e-mail stuurt naar de ontvanger. Eventueel op basis van acties die de ontvanger neemt zoals een klik op een link in een voorgaande e-mail. Je kunt ook je eigen flowschema inrichten met verschillende type e-mails of sms-berichten.
2. Formulieren
Een handige functionaliteit om je marketing funnel mee te starten is de formulier-builder. Hiermee klik je handig formulieren in elkaar om te plaatsen in je website. Het voordeel hiervan is dat de data uit deze formulieren direct in je CRM kan lopen en gebruikt kan worden voor marketing automation workflows. Je kunt nieuwe prospects direct toevoegen aan een ingerichte automation flow met verschillende e-mailberichten
Het verschil met andere marketingsoftware?
Je ziet dat ActiveCampaign een breed spectrum afdekt aan functionaliteit om mooie marketingfunnels in te richten. Als je deze tool gebruikt heb je in de basis geen CRM-systeem of andere marketing automation software meer nodig. Je beschikt dus over een totaaloplossing die veel functionaliteit biedt waardoor je veel andere tools niet meer nodig hebt.
Andere systemen zoals MailChimp bijvoorbeeld, richten zich veel meer op een bepaald onderdeel van e-mailmarketing. Dat geldt ook voor een systeem als GetRespond. Je ziet overigens wel dat steeds meer van deze tools ook opschuiven naar meer een totaalaanbieder.
Dat wil zeggen dat ze ook CRM en Marketing Automation functies toe gaan voegen. ActiveCampaign loopt hier duidelijk in voorop en dat zie je ook aan de samenhang tussen de verschillende disciplines in de tool.
De grootste verschillen zie je terug in deze gebieden:
- ActiveCampaign biedt meer functionaliteit op e-mailmarketing, marketing automation en CRM dan bijvoorbeeld MailChimp voor een aantrekkelijkere prijs.
- ActiveCampaign is gebruiksvriendelijk en eenvoudig te leren. Dit verschilt per tool maar als je bijvoorbeeld kijkt naar een tool als ConvertKit gaat dit absoluut op in mijn beleving.
- ActiveCampaign heeft een brede supportbasis. Je kunt veel support verwachten van ActiveCampaign zelf of van gecertificeerde consultants die diensten leveren rondom deze tool.
- De software is overigens ook erg goed te koppelen aan andere tools. Wil je meer halen uit ActiveCampaign en de software integreren met tools zoals boekhoudprogramma’s, CRM-systemen of CMS-systemen dan is dat geen probleem.
Meer weten over deze krachtpatser voor MKB-bedrijven? Lees hier onze uitgebreide ActiveCampaign Review of probeer de software gratis via deze link.
> Probeer ActiveCampaign gratis <
FAQ
De tool is beschikbaar vanaf 9 dollar per maand voor de instapversie met maximaal 500 contacten. De enterprise versie kost 229 dollar met het zelfde aantal contacten.
Voor grotere organisaties is een tool als HubSpot een aantrekkelijk alternatief. Voor ZZP en klein bedrijf zijn tools als MailChimp, Aweber en ConvertKit veelgebruikte alternatieven.
De kracht van ActiveCampaign is de prijs/waardeverhouding; je krijgt veel functionaliteit voor een vriendelijke prijs. De tools is sterk op het gebied van e-mailmarketing, marketing automation en CRM.
Lees ook deze artikelen over e-mailmarketing software, Marketing Automation en CRM:
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Hoe de prospect database bedrijfsresultaten kan voorspellen
Door de prospect database te koppelen aan de huidige klantendatabase, kunnen B2B-marketeers voorspellingen doen over nieuwe omzet.
Selectiecriteria voor marketing automation software
Waarop let je bij de selectie van marketing automation software? Lees het in deze blogbijdrage en kies de juiste marketing automation tooling
Het belang van CRM-systemen voor kleinere bedrijven: groei en succes
Het belang van CRM-systemen voor kleinere bedrijven: groei en succes: tips, inzichten en voorbeelden van toepassingen
Gripp review: houd grip op je organisatie met deze software voor bureaus
Op zoek naar een Gripp review? Ontdek of deze software jouw organisatie laat groeien. ✅ Lees mijn persoonlijke review.
CRM apps voor mobile devices: heb jij jouw klant altijd bij de hand?
CRM apps voor mobile devices: heb jij jouw klant altijd bij de hand? Waarom kan jouw organisatie niet zonder een CRM app?
B2B marketing trends 2024: de belangrijkste ontwikkelingen
Welke b2b marketing trends komen er op je af in 2023? In dit artikel bespreken we de belangrijkste ontwikkelingen. Lees snel door!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.