Tags: conversie, direct marketing, landing page
Dat we bezoekers vanuit advertenties en direct marketing acties laten landen op landing pages is niet nieuw. We hebben de afgelopen jaren een sterke toename gezien op dit vlak en merken dat de conversie sterk verhoogd door landing pages zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de zoekwensen van de bezoeker en aan te sturen op conversie. De opzet en inzet van landing pages wordt steeds verder geoptimaliseerd en de vraag is nu: hoe haal je de meeste conversie uit je pagina? Een aantal verwachte trends voor 2012 op het gebied van landing page optimalisatie:
Integratie van social media
Waar wordt Social Media tegenwoordig niet mee geïntegreerd, kun je je afvragen. Als het gaat om Landing pages verwacht ik ook op dit vlak een toenamen van Social Media integratie. Denk daarbij aan het toekennen van Likes en de bekende doorstuur mogelijkheden. Echter, de main focus van een landing page is concrete conversie in de vorm van: een informatie aanvraag, het doen van een directe aankopen of bijvoorbeeld het inplannen van een afspraak. Ik ben erg benieuwd op welke manieren we Social Media integratie gaan terug zien zodat het bijdraagt aan een betere conversie.
Koppelingen CRM & Profiling
We zien nog steeds een groeiende vraag naar CRM en de integratiemogelijkheden zijn eindeloos. We gaan onze bezoekers steeds beter herkennen en kunnen deze informatie toepassen. Door CRM te integreren met landing pages ontstaan er nieuwe mogelijkheden tot gepersonaliseerde landing pages of het aanbieden van pre-filled forms ter controle of aanpassing van gegevens door de bezoeker. Een afspraak inplannen wordt wel heel eenvoudig als alles al gevuld is, en je alleen nog maar de datum hoeft in te vullen.
Dynamische content
Aan de hand van de kennis over de prospect, zijn we ook beter in staat content op maat aan te bieden en hierdoor de bezoeker nog beter te bedienen. Afbeeldingen, teksten, filmpjes en ook vormgeving elementen kunnen aangepast worden op wat we weten van de bezoeker en zijn of haar surfgedrag. Technieken om landing pages op deze manier aan te bieden, worden steeds toegankelijker, ook voor de b2b marketeer.
Mobile
We hebben de onderzoeken voorbij zien komen afgelopen jaar; steeds meer bezoekers bekijken mail, websites en dus ook landing pages via mobiele apparaten. Deze trend zet zich voort in 2012. Het is een ontwikkeling om niet te negeren en het aanbieden van mobile friendly landing pages is niet onverstandig.
Hergebruik
Veel CMS aanbieders ondersteunen het snel en makkelijk opzetten van landing pages. Het is verleidelijk om per campagne een creatief proces los te laten op de ontwikkeling van unieke landing pages. Dit is tijdrovend en relatief kostbaar. Door hier slim mee om te gaan en op voorhand een aantal generieke templates op te zetten kun je tegen minimale investeringen veel bezoekers voorzien van een goede landing page. Zeker als je dynamische, interactieve elementen inbouwt.
Statistieken
Marketing is geen exacte wetenschap. Hoe slim en scherp we ook bezig zijn met het optimalisatie proces, er is altijd maar factor die telt; meten. De standaard mogelijkheden binnen Google Analytics bieden voldoende mogelijkheden om je basic statistics te raadplegen het op die manier het succes van je landing page te meten.
Welke trends verwacht jij op dit gebied voor 2012?
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Tips om de conversie van je b2b landing page te verhogen
Tips om de conversie van je b2b landing page te verhogen voor elk type landing page
Actionable insights voor effectieve Direct Marketing
Actionable insights voor effectieve Direct Marketing, tips om Actionable Insights toe te passen in de praktijk van B2B Marketing
Meer vertrouwen met Influencer Marketing
Lees alles over influencer marketing; een moderne manier van marketing om snel doelgroepen te bereiken. Tips en voorbeelden!
8 tips voor een overtuigende brochuretekst
Hoe schrijf ik een overtuigende brochuretekst, een brochure is marketing en sales dus ga er zorgvuldig mee om! lees de tips!
Van klassieke marketing naar klasse marketing
Van klassieke marketing naar klasse marketing
Meer succes door scherpe bureaubriefing
Gebruik deze bureau checklist om een volledige briefing samen te stellen.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.