Marketing is een prachtig vak en biedt oneindig veel mogelijkheden. Er is groei in allerlei richtingen te realiseren; je kunt groeien in je rol op hieragisch vlak en teams aan gaan sturen. Je kunt groeien op inhoudelijk vlak en je specialiseren. Andere marketeers groeien op organisatiekundig vlak. En weer andere marketeers zoeken hun groei in ondernemerschap of creativiteit. Waar jouw groei ook zit en hoe ambiteus je ook bent; als je jouw ambitie en de route daar naartoe niet borgt, mis je kansen. We kijken in dit artikel naar de kracht van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP).
Wat hoort er in een POP?
Een Persoonlijk Ontwikkelplan kan op verschillende manieren worden opgezet. Er staat doorgaans een aantal elementen in die je sowieso nodig hebt om structureel te werken aan je eigen ontwikkeling. Het doel van een POP is niet alleen om je eigen ontwikkeling te borgen maar ook om anderen onderdeel te maken van jouw ontwikkeling. Denk aan je manager, collega’s of partners. Ook kan een Pop onderdeel zijn van de formaliteiten rondom de beoordeling van jouw functioneren.
Een aantal elementen die in een POP thuishoren.
1. Ambitie als uitgangspunt
Een plan is een hulpmiddel om een doel te bereiken. Als je jouw ontwikkeling wilt borgen zul je moeten starten met een doel. Niet iedere marketeer heeft een hyper-ambitieus doel voor ogen. Dit hoeft ook helemaal niet. Ook minder impactvolle doelstellingen verdienen een gedegen plan van aanpak. Wil je marketing manager worden? Streef je het runnen van een eigen marketing bureau na? Heb je de wens om teams aan te sturen? Of wil je heel graag meer weten over content marketing? Of ben je graag assertiever in de samenwerking met anderen? Er zijn legio ontwikkeldoelen te bedenken die jou helpen om verder te komen in je werk. Bij het opstellen van een persoonlijk ontwikkelplan is het nadenken over de belangrijkste doelstellingen een fundamenteel onderdeel.
Organisatie doel en persoonlijk doel uitlijnen
Als je een POP opstelt in samenwerking met een werkgever, is het ook belangrijk om jouw doel af te stemmen met het belang van de organisatie. Als de werkgever graag uitbreiding ziet van het marketingteam en in jou een potentiële team lead ziet en jij die ambitie ook hebt, zou dat een mooi uitgangspunt kunnen zijn voor jouw POP. Als het doel staat, kun je gaan bepalen wat er nodig is om dat te bereiken.
Note: Persoonlijke ontwikkeling is nooit klaar. Bij ieder doel dat je bereikt zullen er nieuwe doelen ontstaan om mee aan de slag te gaan. Ambities kunnen ook veranderen of doordat de prive-situatie verandert bijvoorbeeld.
2. Bijbehorende doelstellingen in jouw POP
Naast jouw ambitie kun je een aantal concrete doelstellingen vastleggen om de route naar jouw ambitie te ondersteunen. Dit kunnen doelen zijn op inhoudelijk vlak, soft-skill vlak of bijvoorbeeld ervaringsvlak. Het is belangrijk dat de doelstellingen aansluiten bij jouw gestelde ambitie en drempels die jij ziet in de weg naar jouw ambitie wegnemen.
Stel; je zou graag team lead willen worden omdat dit past bij jouw groeiambities en talenten. Je weet dat je het kan en wordt enthousiast van de uitdaging. Je hebt echter ook een aantal uitdagingen die je graag zou willen aanpakken. Je hebt nog niet zo vaak gesproken voor een groep en wordt daar nerveus van. Ook ben je erg geïnteresseerd in kennis en inzichten over types leidershap en het enthousiasmeren van teamleden. Een aantal voorbeelden van doelstellingen die daarbij kunnen horen:
- Mijn kennis over leiderschap is verbeterd; ik weet hoe ik teamleden beter kan laten samenwerken en enthousiasmeren
- Ik voel me sterk en zeker als ik groepen moet toespreken
Er zijn natuurlijk ook doelstellingen te definieren die te maken hebben met kleinere verbeterkansen zoals: beter beleidsstukken kunnen schrijven of efficiënter vergaderen. Hoe groot of klein de doelen ook zijn; door ze vast te leggen, te bespreken en je er aan te committeren is de kans groter dat je ze bereikt.
3. Toegewijde acties
Naast het stellen van doelen is het belangrijk om bijbehorende acties te benoemen. Wat ga je doen om invulling te geven aan je gestelde doelen. Acties kunnen ook weer uiteenlopen van grote, impactvolle plannen zoals het behalen van een MBA-certificaat tot het volgen van een training; efficiënter vergaderen.
Naast het volgen van opleidingen, trainingen of cursussen zijn er ook andere acties die je kunnen helpen in het behalen van doelen. Een aantal voorbeelden:
- Dit jaar ga ik minimaal 2 keer deelnemen in een project rondom duurzaamheid
- Ik ga 3 vergaderingen voorzitten en vraag feedback over mijn voorzitterschap
- Ik ga ‘stage lopen’ bij die collega van die afdeling om meer inzicht te krijgen in dat gedeelte van ons vakgebied
4. Afspraken
Nu je helderheid hebt in ambitie, doelstellingen en bijbehorende acties is het tijd om ze ook te formaliseren. Welke afspraken maak je met jezelf en jouw manager om dit plan uit te rollen? Misschien zijn er praktische zaken die uitgezocht moeten worden zoals:
- Vrijmaken van budget voor scholing
- Tijd vrijmaken voor participatie in andere projecten
Je spreekt ook zaken af over de voorgang en hoe je deze gaat monitoren. Ook kunnen er afspraken vastgelegd worden over wat je verwacht van de manager en de organisatie. Maar ook over wat de organisatie van jou mag verwachten. Door zaken te formaliseren zorg je voor een borging van jouw plan en daarmee een borging van jouw persoonlijke ontwikkeling.
Dit is slechts een voorbeeld van hoe je een persoonlijk ontwikkelingsplan kunt opstellen. Hier zijn uitgebreide templates voor die je kunnen helpen die voor jezelf of voor je medewerkers goed op te zetten.
Veel plezier met jouw route en ontwikkeling!
Photo by cottonbro from Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Deze workshops brengen je persoonlijke ontwikkeling naar een volgend niveau
Workshops voor jouw persoonlijke ontwikkeling: Werkgebied workshop, Leidershap workshop, Creativiteit workshop en Vitaliteit Workshop
Ondernemer, werk jij ook aan je eigen persoonlijke ontwikkeling?
In dit artikel duiken we in het fenomeen van de business coach en wat daar de voordelen van zijn voor managers, directeuren en bedrijfseigenaren.
Het verschil tussen een burn-out en een bore-out en hoe je ze kunt vermijden
In dit artikel duiden we het verschil tussen een burn-out en een bore-out en geven we tips om ze te vermijden. Lees snel verder!
Een nieuwe marketingbaan? LinkedIn tips om op te vallen op bij headhunters
Een nieuwe marketingbaan? LinkedIn tips om op te vallen op bij headhunters en recruiters. Pas je profiel aan met deze tips voor jouw droombaan
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.