Tags: b2b marketing, inbound, outbound
Inbound vs Outbound marketing; een terugkerende discussie. Waar zet je je euroās op in? Een lastige vraag. BNN sterren Ruben Nicolai en Sophie Hilbrand geven op briljante wijze het antwoord.
Ruben vs Sophie in L.A.
Ruben en Sophie krijgen in hun tv programmaĀ Ruben vs Sophie de opdracht om geld in te zamelen voor de daklozen in LA. (heeft LA daklozen? Ja, heel veel!). De twee BNN’ersĀ denken een dag na over hun aanpak en komen uiteindelijk tot 2 verschillende strategieĆ«n.
Campagne Sophie
Sophie vindt de straatverkoper in zichzelf en verovert een plaats op de boulevard. Tussen andere straatartiesten en kunstenaars, trekt ze mensen naar haar standje. Daar verleidt ze op creatieve manieren voorbijgangers tot donatie. Ze belt een bevriende tv-kok, die haar helpt hapjes te serveren aan gulle gevers. De uiteindelijke buit na een dag werken: 370 dollar.
Campagne Ruben
Ruben pakt het anders aan. Hij belt bekenden in L.A. zoals de meiden uit het programma Nederlandse Hollywood Vrouwen en komt via hen in contact met andere geldverstrekkers. Iedere āleadā bezoekt hij persoonlijk en via een creatieve invalshoek ritselt hij donaties. Resultaat: 4380 dollar.
Onbewust kozen Sophie en Ruben voor verschillende marketingstrategieƫn. Sophie bleef waar ze was en zette haar veren op om op te vallen voor de voorbijgangers. Ruben koos voor een push strategie en bewerkte doelgericht de doelgroep. Wat ze overigens allebei deden (sales, let op!) is hun netwerk aanboren. En in beide gevallen resulteerde dit tot een hogere omzet.
Outbound vs Inbound: 1 – 0
Het zou te makkelijk zijn om nu te concluderen dat outbound marketing meer oplevert dan inbound marketing. De strategie van Sophie levert weliswaar niet direct veel op, maar kan wel eindeloos herhaald worden. Ze heeft het voordeel van de grote getallen. Dat is met de strategie van Ruben wat lastiger, op een bepaald moment is iedereen uit het netwerk wel gebeld. Als je dat af wil vangen, ga je al meer naar een structurele vorm van marktbewerking, wat weer een andere investering vergt. Voor de korte termijn doelstelling van deze aflevering koos Ruben de beste aanpak en hebben meer dan 5000 daklozen in L.A. weer een hapje gegeten.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Alles over succesvolle B2B digital transformation, digital marketing en ecommerce
Alles over succesvolle B2B digital transformation, digital marketing en ecommerce
Interview | Bart Strijker van Jelba over B2B e-commerce en B2B leadgeneratie
Interview | Bart Strijker van Jelba over B2B e-commerce en B2B leadgeneratie
Vijf bronnen voor killer b2b content waar je nog niet aan gedacht hebt
Juicy b2b content genereren is niet eenvoudig. Aan de marketeer de taak om zichzelf uit te dagen om sterkere content te produceren
Maximaliseer groeipotentieel: 10 sleutelfactoren voor B2B
Maximaliseer jouw groeipotentieel in b2b met deze 10 sleutelfactoren. Met deze tips kun jij in b2b boven de rest uitstijgen!
Willem de Vries: āMarketing in B2B is pure marketingā
B2B-marketing trends voor 2020
nog een paar weken om de plannen voor 2020 vorm te geven. De b2b marketing trends 2020 mogen dan niet ontbreken
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.