Tags: bloggen, content marketing
Als zelfstandig ondernemer heb je continu een hoop ballen in de lucht houden. Naast alle operationele werkzaamheden die bijdragen aan het succes van je klanten, heb je nog een waslijst aan andere taken. Denk aan de administratie, het bijhouden van je social mediakanalen en sales/marketing. Een belangrijk onderdeel daarvan is het vergroten van je vindbaarheid en zichtbaarheid. Maar hoe zorg je als ondernemer met een klein marketingbudget nu voor content die onderscheidend is én impact maakt op je klant? Door gastbloggen mee te nemen in je contentstrategie.
Wat is gastbloggen?
Gastbloggen is het aanleveren van blogs aan platforms om daarmee meer bereik te genereren, te werken aan thought leadership en backlinks te vergaren voor een betere autoriteit. Tegenwoordig vormen gastblogs voor veel organisaties een standaard onderdeel van de content marketing strategie.
Je online autoriteit vergroten
Misschien heb je je in het verleden al verdiept in SEO (zoekmachine optimalisatie). En heb je zelfs al in kaart gebracht op welke zoektermen je doelgroep zoekt. Zo weet je dat het belangrijk is om sterke landingspagina’s en blogs te schrijven die aansluiten op de online zoekvraag van je doelgroep.
Maar alleen aan je eigen site sleutelen is niet voldoende. Je wilt namelijk je online autoriteit vergroten en alleen content publiceren op je eigen website is daarvoor niet voldoende. Voordat het digitale tijdperk bestond koos je waarschijnlijk voor die ene makelaar, advocaat of andere adviseur omdat je afging op het oordeel van een ander. Zo werkt het online ook. Door zichtbaar te zijn op andere websites naast die van jezelf, vergroot je je autoriteit. Je kunt het vergelijken met digitale mond-tot-mondreclame. En als je dat op de juiste manier doet, belonen de zoekmachines je ervoor.
Je autoriteit vergroten met backlinks
Voordat we dieper ingaan op gastbloggen, willen we graag uitleggen waarom dit een goede manier is om je autoriteit en zichtbaarheid te vergroten. Wanneer andere sites je benoemen is het belangrijk dat ze ook een link naar je website plaatsen. Die noemen we ook wel backlinks.
Zo schrijven wij dit gastblog voor de lezers B2B Marketeers en is de eerste prioriteit om kennis te delen. Daarnaast krijgen wij er ook een backlink ervoor terug. Hoe meer kwalitatieve links naar je site, hoe beter. Wat kwalitatieve links zijn komen we later op terug. Er zijn verschillende manieren om backlinks te verkrijgen:
- Linkruil-websites: dit zijn speciale websites die zijn gebouwd om het aantal links naar je eigen website te vergroten. Startpagina is hiervan het bekendste voorbeeld. Er wordt automatiisch een link naar jouw site geplaatst als je jouw link aanmeldt en er een terugplaatst.
- Een organisch linkprofiel opbouwen: door veel content op je eigen website te plaatsen, zullen andere websites jou als autoriteit gaan zien. Ze gaan bijvoorbeeld jouw content als bron gebruiken en daarmee krijg je een bronvermelding. Deze bronvermelding is een backlink.
- Gastbloggen: jouw expertise delen op andere blogs in ruil voor een link.
Het verschil tussen ‘goede’ en ‘slechte’ links
Er is niet een eenduidig verschil tussen goede en slechte links. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen dat een link van een gastblog altijd een goede link is en een linkruil altijd een slechte link.
Vroeger werd de kwaliteit uitgedrukt in ‘Pagerank’, de formule van Google. Inmiddels is deze formule niet meer inzichtelijk, maar er zijn wel andere manieren om je autoriteit in kaart te brengen. Wanneer je gaat linkbuilden is het altijd belangrijk om te zoeken naar sites die een relatie hebben met jouw website. Een link vanaf een website van een autobedrijf naar jouw voedingscoach bedrijf is bijvoorbeeld minder relevant dan een link vanaf een receptenwebsite. Ook zullen de lezers die doorklikken eerder het verband zien.
Je kunt zelf gemakkelijk achterhalen welke backlinks jouw website heeft. Zoek online op ‘backlink checker’ en er zijn gratis tools te vinden. Je kunt dan je eigen site in kaart brengen en zien welke sites er naar jouw website linken. Dit kun je ook doen voor de sites van concurrenten die al goed scoren. Zo kun je leren van de best practices en dit toepassen voor je eigen website.
Verder kun je de autoriteit van een domein beoordelen op verschillende manieren. De eerste is Domain Authority van Moz. Deze geeft een cijfer aan tussen de 0-100. 0 is hierbij het laagste, 100 het hoogste. Bekende sites zoals Google of Facebook hebben een hele hoge DA (Domain Authority).
Maar een hoge DA staat niet altijd gelijk aan een hoge kwaliteit. Als je heel veel links koopt, kan de DA ook hoog zijn. Daarom is het belangrijk om bijvoorbeeld ook naar Trustflow/Citation Flow in de tool Ahrefs te kijken. Daarmee zie je of de kwaliteit in verhouding staat tot de kwantiteit.
Waarom gastbloggen?
Dit is een stukje theorie achter backlinks, een van de belangrijkste redenen waarom je gaat gastbloggen. Als je net begint met gastbloggen is het leuk om een kleine nulmeting te maken. Op welke DA startte je en welk verschil maakte het toen je meer ging gastbloggen?
Met de eerder genoemde backlink-manieren kun je meer online autoriteit verkrijgen. De eerste twee manieren zijn vooral oplossingen voor de korte termijn: ze zorgen snel voor meer domeinautoriteit maar dat kun je ook net zo snel weer verliezen. Ze zijn nog steeds effectief, maar zorg ervoor dat je alleen linkt met websites die overeenkomsten hebben met jouw website en daarom dus relevant zijn.
Parallel daaraan wil je focussen op linkbuilding voor de lange termijn. Waarschijnlijk maak je al een hoop relevante content en is het wachten tot de eerste sites jouw informatie als bronvermelding gaan gebruiken. Over gastbloggen heb je meer controle en daarom is het de beste manier om op de lange termijn een goed backlinkprofiel op te bouwen. We richten ons met dit blog op gastbloggen, maar je hoeft andere manieren om te backlinken niet uit te sluiten.
Hoe begin je met gastbloggen?
Waarschijnlijk is de eerste vraag die nu in je opkomt: hoe begin ik met gastbloggen? En daarna: hoe zorg ik ervoor dat mijn gastblogs worden gepubliceerd? Daar hebben we een handig stappenplan voor, zodat jouw gastblogs binnen de kortste keren worden gepubliceerd op externe websites:
Stap 1: breng je Focus Persona in kaart
Voordat je direct in je pen klimt, wil je natuurlijk eerst in kaart brengen voor wie je je content maakt. Voor wie bied je oplossingen? Breng de doelen, verlangens, behoeftes en frustraties van je doelgroep in kaart. Kijk ook waardoor ze zich laten leiden en achterhaal hun (online) mediagedrag. Een Focus Perona vertegenwoordigt jouw doelgroep en geeft er een gezicht aan. Zo heb je ineens een persoon aan wie je tips geeft. Dat maakt het een stuk tastbaarder en in grotere bedrijven zorgt het voor meer consistentie.
Ons template dat je gratis kan downloaden helpt je bij de creatie van de Focus Persona van jouw organisatie.
Stap 2: breng relevante onderwerpen in kaart
Zodra je weet waarop jouw doelgroep op ‘aan’ gaat, ga je relevante blogonderwerpen bedenken. Dat kan op verschillende manieren:
- Wat zijn de meest gestelde vragen van je klanten?
- Welke vragen zien je op social media-kanalen terugkomen?
- Interview je medewerkers en klanten voor diepgaande inzichten
- Gebruik tools zoals Ubersuggest en de Google Keywordplanner om erachter te komen waarop ze online zoeken
Op basis hiervan kun je onderwerpen gaan bepalen. Op ‘ondernemer coach’ wordt bijvoorbeeld maandelijks 210 keer gezocht in Google (bron: Google Ads keywordplanner). De titel van je volgende gastblog kan dan bijvoorbeeld zijn ‘Tien redenen voor een ondernemer om een coach in de hand te nemen’.
Stap 3: schrijf een goed gastblog
Tuurlijk schrijf ik een goed blog, hoor ik je denken. Maar toch is dat niet vanzelfsprekend. Met gastbloggen wil je in de picture komen bij een breder publiek. En dus kan het verleidelijk zijn om te gastbloggen voor de link. Maar het eerste doel moet áltijd een goed blog zijn. Je wil tenslotte de lezer een oplossing bieden voor het probleem en diegene echt helpen. Alle vragen moeten beantwoord zijn in je blog. Je wil namelijk veel waarde geven zodat anderen jou ook echt als autoriteit gaan zien. Dat kan je op de volgende manieren aanpakken:
- Zorg dat je ten minste 1.000 woorden wijdt aan het onderwerp (meer mag ook, zolang het inhoudelijk een goed stuk blijft).
- Google op het onderwerp en bekijk waar anderen over schrijven. Bundel die tips, vul ze aan en maak daarmee een killer-contentstuk.
- Bekijk op welke andere gerelateerde vragen gezocht wordt. Handige tools hiervoor zijn Ubersuggest, Google Keywordplanner en Answer the Public.
- Geef aan het einde een duidelijke call to action aan: wat wordt er van de bezoeker verwacht? Kunnen ze bijvoorbeeld een e-book downloaden wat dieper ingaat op dit onderwerp?
Stap 4: zoek de juiste website om je gastblog te plaatsen
Je hebt nu een aantal gastblog-onderwerpen geformuleerd. Tijd om er de juiste websites bij te gaan zoeken. Dat kan op de volgende manieren:
- Welke websites/platforms zijn er binnen je eigen branche?
- Google op bepaalde termen en bekijk of deze sites gastblogs over het specifieke onderwerp hebben)
- Op welke websites blogt je concurrent? (via gratis online tools zoals Ubersuggest of Ahrefs kun je de backlinks van je concurrent in kaart brengen)
- Plaats oproepen op social media-platforms zoals LinkedIn waarin je oproept om gastblogs te publiceren binnen een bepaalde niche.
Zorg dat je de contactgegevens van de redacteur achterhaalt en benader ze om je gastblogs te delen.
Stap 5: geef de gastblogs redenen om jouw blog te publiceren
Een gastblog moet een win-winsituatie opleveren voor alle partijen. En daarom is het belangrijk dat jij duidelijk maakt waarom jouw gastblog een toevoeging is voor hun website.
Tip 1: vindbaarheid
Ook voor deze gastblogs is vindbaarheid belangrijk en dus is het een pré als jij een SEO-vriendelijk gastblog schrijft. Geef naar aanleiding van je zoekwoordonderzoek aan op welke zoektermen veel wordt gezocht en hoe jij ervoor kunt zorgen dat het gastblog er goed op gevonden wordt. Op die manier krijgt het gastblog potentieel meer bezoekers door jouw inspanningen. En dus lever je waarde voor het gastblog.
Tip 2: bied een oplossing voor hun lezers
Zorg dat je je inleest in de website waarop je je gastblog wilt pubilceren. Wie is de doelgroep en wat zijn de behoeftes en pijnpunten? Sluit dit aan op jouw Focus Persona? Dan is het super relevant voor beide partijen om een gastblog te publiceren. Jij biedt namelijk een oplossing voor hun lezers, waarmee zij direct waarde aan hun lezers geven.
Tip 3: stuur (een deel van) je gastblog mee
Heb je al ‘n begin gemaakt met het gastblog? Stuur dit stuk dan mee. Je kunt nog zo’n mooi verhaal ophangen, maar deze gastblogs willen weten wat ze publiceren. Als jij jouw gastblog meestuurt, hebben ze meteen een idee of jij de juiste match voor hun bent. Maak het dus concreet.
Je biedt dus veel waarde en gratis content voor het gastblog. Vaak is dat reden genoeg om een backlink te ontvangen. Vraag om een ‘do follow’-link, want zo zorg je ervoor dat de waarde van hun domein ook echt wordt meegegeven aan jouw domein.
Gastbloggen: practise what you preach
De theorie in de praktijk is het belangrijkste. Want als je vertelt dat gastbloggen zo goed werkt, dan doe je het zelf ook, toch? En dat is precies wat we doen. Dit blog is namelijk niet geschreven door B2B Marketeers, maar door Hallo Blauw. En dus hebben we eigenlijk een gastblog over gastblogs voor hen geschreven 🙂 Door bovenstaande stappen door te lopen hebben we precies gedaan wat we jou adviseren.
Door structureel te gastbloggen geven we kennis weg aan jou als lezer, dat jou verder helpt met het optimaliseren van je eigen website. Daarnaast wordt onze expertstatus vergroot, krijgen we nieuwe websitebezoekers via deze externe platforms en bouwen we aan de domeinautoriteit. Start daarom met gastbloggen op andere websites: het heeft namelijk een hoop voordelen!
Gastbloggen en een hogere domeinautoriteit zijn slechts middelen voor je doel
Gastbloggen, betere zoekmachineposities en meer leads zijn slechts middelen voor je doel. Want uiteindelijk is het doel van iedere ondernemer om meer mensen te helpen, een hogere omzet behalen en meer opdrachten binnen te halen. En gastbloggen is een middel om dat te bereiken
Toen wij in 2017 Hallo Blauw startten deden we van alles om aan klanten te komen. Van netwerkbijeenkomsten tot adverteren. En ook gastbloggen. Wij waren vastberaden dat het ons ging lukken een succesvol bedrijf neer te zetten! Om een fijn inkomen uit ons bedrijf te halen en zekerheid en balans te creëren voor onszelf en onze gezinnen.
Na een jaar van alles te hebben gedaan om klanten aan te trekken, maakten we een belangrijke keuze: We zijn ons gaan focussen op het bouwen aan onze e-maillijst. En dus kreeg gastbloggen ook een heel helder doel: bijdragen aan meer verkeer waardoor onze e-maillijst groeit.
En die focus heeft ons overtuigd van één ding: Een e-maillijst is het meest waardevolle middel om continu je ideale klant aan te trekken.
Doordat we de afgelopen jaren hierop hebben gefocust halen we inmiddels structureel klanten uit die e-maillijst en helpen we deze klanten om hetzelfde te bereiken. Zet daarom die eerste stap om meer geld uit je e-maillijst te halen door onze Kickstart Gids te downloaden. Daarin vertellen we hoe jij je eerste 500 inschrijvers op je e-maillijst binnenhaalt met vier concrete stappen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Marketing funnel: de ultieme gids over funnels (met compleet stappenplan)
Met een marketing funnel draag je per fase in de customer journey de juiste boodschap uit. ✅ Zet je eigen funnel op in 12 stappen via dit artikel.
Hoe lang moet je blogpost zijn om te ranken in Google?
Hoe lang moet je blogpost zijn om te ranken in Google? 1142 woorden is nu het gemiddelde. Maar is dat ook de ideale lengte? Lees verder >
Moderne marketing in b2b: een voorbeeld van een specialist in Acrylaat lasersnijden
Laten we eens kijken naar deze typische B2B-onderneming, gespecialiseerd in geavanceerde machines voor het snijden van plexiglas.
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Bloggen is net hardlopen
Bloggen is net hardlopen; tips en adviezen over hoe je bloggen kunt vergelijken met hardlopen voor jouw bedrijf
Super lange b2b infographic; The Content Marketing Explosion
b2b infographic
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.