Tags: content marketing, video marketing
Je onderneming staat nooit stil. Zo heb je ieder jaar nieuwe marketingtrends om rekening mee te houden. Met veel concurrentie op de arbeidsmarkt in Nederland is het nodig om je constant te blijven verdiepen in die nieuwe trends.
Zo zien we de laatste tijd dat bedrijven steeds vaker video gebruiken als vorm van B2B marketing. Volgens het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes zegt 59% van de ondernemers liever te gaan voor een video dan het lezen van een artikel. Daarom lees je in dit artikel enkele tips voor B2B marketing met video.
Waarom video steeds belangrijker wordt in B2B marketing
Misschien vraag je je af waarom je moet kiezen voor een bedrijfsfilm laten produceren of regelmatig met korte video’s op social media moet shinen. Het antwoord is simpel: vandaag de dag is een persoonlijke aanpak een must. Wanneer je gebruik maakt van video kun je op een hele persoonlijke en nog steeds zakelijke manier mensen letterlijk een kijkje geven in je bedrijf. Wat doen jullie, wie zijn jullie en waar staan jullie voor? Natuurlijk kun je dit samenvatten in een pakkende tekst, maar met behulp van een video maak je iets redelijk droogs tastbaar en vooral: zichtbaar.
Wat daarnaast erg interessant is om te weten voor je bedrijf is dat de interactie met video’s op sociale media, en dan voornamelijk op LinkedIn, ontzettend groot is. Kijk maar eens op je tijdlijn op LinkedIn en je ziet vanzelf dat posts met videocontent beter scoren dan posts met alleen een platte tekst. Hierdoor schiet je engagement de lucht in en dat is nou vaak precies wat je wilt met B2B marketing. Met de onderstaande tips kun je een start maken met video.
1. Maak altijd verticale video’s
Uit gewoonte denk je waarschijnlijk dat je een video altijd horizontaal moet filmen. Dat is met betrekking tot B2B marketing juist niet het geval; film het liefst altijd verticaal. Op die manier kun je zo’n video gemakkelijker via social media delen. Ben je van plan om te gaan voor een bedrijfsfilm laten produceren dan zul je zien dat zo’n team het weer net even anders aanpakt. Voor stories en snelle video’s die je zelf online zet, kies je voor verticaal.
2. Goede boodschap is het belangrijkst
Je hoeft niet eens heel veel geld uit te geven om goede video’s te maken voor je marketingplan. Het is vooral belangrijk om een duidelijke en sterke boodschap te hebben. Hierbij moet je altijd je publiek bij het verhaal trekken om zo een goede interactie te creëren. Bedenk voordat je gaat filmen altijd wat je wilt vertellen of wilt laten zien en ga dan pas beginnen met filmen.
3. Houd de video simpel
Heb je nog steeds het idee dat video’s voor B2B marketing veel geld moeten kosten? Probeer dan anders te denken; vaak werken hele simpele video’s namelijk het beste. Via LinkedIn zie je misschien wel eens video’s voorbij komen die in selfiestand zijn gemaakt. Op zo’n video vertelt een ondernemer meer over zijn of haar bedrijf of de doelen waar hij of zij naar streeft. Dit soort video’s, zonder al te veel poespas, werken eigenlijk altijd het beste. Houd de video simpel en je zult zien dat het 9 van de 10 keer werkt.
4. Maak je video’s niet te lang
Wat ook belangrijk is, is om je video’s niet te lang te maken. Je wilt de aandacht van je kijkers blijven houden en daarom is het van belang om te kiezen voor korte video’s. Denk maar zo: mensen hebben vaak geen tijd om naar een video van tien minuten te kijken. Zij willen het liefst in zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk informatie ontvangen. Uit divers onderzoek blijkt dat video’s die korter dan twee minuten duren het beste werken. En zelfs dat is soms nog te lang! Zoek dus naar een goede middenweg.
5. Laat klanten wat vertellen in de video
Tot slot moet je onthouden dat social proof sells. Dat betekent dat wanneer je eerdere klanten iets positiefs laat vertellen over je producten of diensten potentiële klanten sneller bij je zullen aankloppen. We kennen allemaal wel die televisiereclames van vroeger waarbij zogenaamde klanten van een Amerikaans bedrijf razend enthousiast zijn over een product. Neem dat concept, maar dan met echte klanten, echt goede producten en diensten en een eerlijke review en je hebt een goede basis te pakken. Extra tip: je kunt voor zo’n bedrijfsfilm laten produceren ook een externe professional inhuren.
Foto door Julia Avamotive via Pexels
Lees ook: de ultieme gids voor video marketing
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
E-commerce optimaliseren? Check deze 8 onmisbare nieuwe spelers in je digitale organisatie
E-commerce optimaliseren? Check deze 5 onmisbare nieuwe spelers in je digitale organisatie
“In B2B-marketing moet je onderaan de Sales funnel beginnen”
in de B2B-markt mag je mensen professioneel aanspreken. Mensen zoals jij, die je zo goed mogelijk probeert te helpen.
Moderne marketing in b2b: een voorbeeld van een specialist in Acrylaat lasersnijden
Laten we eens kijken naar deze typische B2B-onderneming, gespecialiseerd in geavanceerde machines voor het snijden van plexiglas.
De invloed van een visueel ingesteld platform zoals YouTube
Het online en offline aanbod van content is tegenwoordig vooral veel, heel veel.
Marketing funnel: de ultieme gids over funnels (met compleet stappenplan)
Met een marketing funnel draag je per fase in de customer journey de juiste boodschap uit. ✅ Zet je eigen funnel op in 12 stappen via dit artikel.
Viral met bedrijfsvideo’s? Gebruik deze 4 Tips!
Viral met bedrijfsvideo’s? Ook in b2b zien we kansen om viraal te gaan met video. Daar zul je wel wat voor moeten doen! Onze tips!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.