Onlangs publiceerde Computable een artikel over het toenemende succes van IBM Connections; Een geavanceerd communicatieplatform voor interne communicatie. Ondertussen verovert de gratis en zeer toegankelijke Yammer (een soort Facebook voor bedrijven) terrein. Steeds meer initiatieven ploppen uit de grond ter ondersteuning van de interne communicatie binnen organisaties. 2012 dreigt het jaar van de Enterprise Social Networks te worden. Wat moet je daar mee als Marketeer?
Enterprise Social Networks: communicatie Soep
Al jaren spelen bedrijven met interne communicatie platforms. Intranet, online prikborden, skype, messenger, sharepoint; Lync, Google Talk; technieken en losse communicatietools die worden ingezet om interne informatieuitwisseling en dialoog makkelijk te maken. Blijkbaar is hier behoefte aan. In iedergeval bij de medewerkers. De Enterprise Social Networks lijken een alomvattend antwoord. Altijd en snel contact met collega’s en eenvoudig delen van informatie. Bestanden, vragen en antwoorden; je kunt alles kwijt in de Enterprise Communicatie Soep.
Massaal ‘Yammeren’
Het interessante aan Enterprise Social Networks platforms zoals Yammer: ze zijn er ineens! Een aantal medewerkers vangt het op, omarmt het en hoppa!; je collega’s zitten massaal te ‘Yammeren’. De geschiedenis leert ons dat verbieden, tegenwerken, blokkeren of regels opstellen vaak averechts werkt. Informeren, voorlichten en guidelines opstellen blijkt beter te werken. Je kunt ook een stap verder gaan en een dergelijk platform vanuit de organisatie introduceren of in iedergeval actief participeren. Deloitte bijvoorbeeld, stimuleert en faciliteert het juist. Roos van Vugt, Social Media manager bij Deloitte legt uit op haar blog:
“De strategie van onze organisatie is van belang voor iedereen, […] en ook ieders mening is van belang. Zo ontstond het idee om via Yammer input te vragen aan alle medewerkers. Tijdens de Yammer-cast worden real time vragen gesteld, deze worden ook direct beantwoord door het Bestuur. Het is een relatief eenvoudige, laagdrempelige en persoonlijke manier om veel mensen in een keer te bereiken.”
Als Yammer (of welk Enterprise Social Network platform dan ook) het personeel dichter bij elkaar brengt en helpt bij het uitwisselen van informatie zeg ik: omarmen die hap!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Discussie: kan de online marketeer zonder de kwaliteiten van de 1.0 marketeer?
marketeers
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
Praktische marketingtips voor MKB (deel 1)
marketingtips voor MKB
De beste reclame is onbetaalde reclame
mond-tot-mond reclame, free publicity
Blog aan je been
Blog aan je been
Klanten zijn eigenlijk nét mensen! – Jos Burgers
Klanten zijn net mensen - jos burgers
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.