Tags: Ondernemen
Heb jij als marketingmanager al flink wat jaren in loondienst ervaring opgedaan? En zou jij ook graag zelf de koers van een bedrijf willen bepalen zonder verantwoording aan je baas af te hoeven leggen? Dan ben jij waarschijnlijk ook een van die mensen die ervan droomt voor zichzelf te gaan beginnen. Het aantal ondernemers in ons land ligt op een recordhoogte, en groeit nog steeds door. De meeste mensen kiezen ervoor zelf een onderneming te starten. Een andere optie is echter een management buy in. Wat is dit, en waarom is het misschien nog wel interessanter dan zelf een bedrijf starten?
Wat is precies een MBI, oftewel management buy in?
Allereerst is het handig om natuurlijk te weten wat precies een management buy in (MBI) is. Bij een management buy in vervangen externe managers of een managementteam het huidige management van een onderneming. Ze nemen de leiding over de onderneming over. Het gaat in dit geval altijd om een of meerdere personen die niet eerder betrokken bij de onderneming zijn geweest.
De aandelenoverdracht kan op diverse manieren afgehandeld worden. Als koper kun je ervoor kiezen alle aandelen in een keer over te nemen, of dit in gedeelten te doen. Dit laatste heeft als voordeel dat je als nieuwe eigenaar niet in een keer een hoop geld op tafel te leggen.
Zo verloopt een MBI-proces
Een management buy in is niet iets dat je zomaar even binnen een paar maanden regelt. Het is een intensief en spannend proces, dat gemiddeld een tot anderhalf jaar in beslag neemt.
De eerste stap is een goede voorbereiding. Bedenk daarom eerst precies wat je wil. In het wilde weg gaan zoeken en reageren op allerlei uiteenlopende te koop aangeboden bedrijven? Dat zal niet in veel gevallen leiden tot succes. Stel daarom een duidelijk zoekprofiel op, dat helpt bij het zoeken. Pin jezelf echter wel tijdens je zoektocht ook hier weer niet teveel aan vast. Zoeken binnen een andere bedrijfsgrootte of branche kan juist ook interessante opties opleveren. Zo kun je als marketingprofessional op zoek gaan naar een marketingbureau, maar ook bijvoorbeeld naar een webshop.
Due diligence
Heb je een onderneming gevonden die je graag zou overnemen? Dan is het tijd om uit te zoeken of de overname een interessante investering is. In veel gevallen zul je niet voldoende eigen financiële middelen voor de overname hebben. Overnames worden daarom vaak gedaan met behulp van externe financiers. Of het nu om een bank of andere partij gaat, ze zullen meer willen weten over de financiële en juridische kanten van het bedrijf. Dit wordt uitgezocht met een due-diligence-onderzoek. Zo weten zowel jij als je externe financier(s) zeker dat jullie niet voor vervelende verrassingen komen te staan.
Heeft de due diligence geen onaangename zaken aan het licht gebracht? Dan is het tijd te gaan onderhandelen. Komen jij en de verkoper een prijs overeen, dan volgt bij de notaris de officiële overdracht van de aandelen. Gefeliciteerd, je bent ondernemer!
De voordelen van een management buy-in
Een management buy in heeft diverse voordelen ten opzichte van zelf een onderneming starten. Ten eerste zorgt het waarschijnlijk gelijk voor een inkomen. Hoewel je de aanschaf moet financieren, kun je je woonlasten en levensonderhoud gewoon betalen. Daarnaast is een bedrijf overnemen makkelijker, en minder risicovol. Leveranciers, klanten, omzet en personeel zijn immers allemaal al aanwezig.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Het nut van re-integratie ondersteuning in de zakelijke markt
Wil jij meer weten over re-integratie ondersteuning in de zakelijke markt? Op zoek naar tips? Lees dan snel verder.Â
De mobiele telefoon: de machinekamer van de moderne ondernemer
De mobiele telefoon: de machinekamer van de moderne ondernemer: wat is de functie van de mobiel en wat zijn de belangrijkste apps?
De complete gids om een boekhoudprogramma te kiezen in 2024
Op zoek naar een boekhoudprogramma in 2024 dat aan al jouw wensen voldoet? ✅ Lees hier alles over boekhoudprogramma’s dat je moet weten.
Het uitbesteden van professioneel transport en logistiek: de voordelen & tips!
Het uitbesteden van professioneel transport en logistiek: de voordelen & tips! Lees ze hier zodat jij de juiste aanpak kiest!
Meesters in de kunst van communicatie
PR bureau's zijn de kunstenaars van communicatie. Lees onze tips!
Een auto als zzp’er: wat zijn de mogelijkheden?
Werk jij als freelance b2b-marketeer en heb je een auto nodig voor je werk? Dan zijn er verschillende opties. We zetten ze voor je op een rij.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.