Tags: social media
Gaan b2b en Instagram goed samen of is dat typisch een kanaal voor b2c-marketing? Of is hier juist veel terrein te winnen? De voor de hand liggende social media kanalen voor b2b zoals LinkedIn worden volop ingezet. Door jou, maar ook door jouw concurrenten. Is een kanaal zoals Instagram dan niet juist een goudmijn voor de b2b-doelgroep?
Waarom zou je in B2B Instagram inzetten?
Het ‘umfelt’ van een medium is belangrijk voor de relevantie voor jouw merk. In hoeverre sluit de context aan bij jouw brand? In veel gevallen is het visueel krachtige en inspiratievolle karakter een prima omgeving om jouw brand te laten shinen. Wat zijn de belangrijkste aanknopingspunten van Instagram voor b2b?
1. Jouw klant is er aanwezig!
Iedere marketeer weet; je moet daar zijn waar je doelgroep is. Of dat nu een branche magazine, vakbeurs, LinkedIn groep óf Instagram is, dat maakt niet uit. Instagram is vanuit de kern een platform waar gebruikers inspiratie vandaan halen en interactie zoeken met anderen. Dat kunnen ook merken zijn! Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van de consumenten merken volgt op Instagram. De kans dat jouw doelgroep aanwezig is op dit platform is groot: al in 2018 rapporteerde Instagram meer dan 1 miljard gebruikers!
Source: https://tcrn.ch/2M8iJ9f
Voor meerdere doelen inzetbaar
Dat betekent dat er kansen liggen rondom de ondersteuning van jouw overkoepelende marketingdoelen. Wil je een merk steviger neerzetten in de branche? Of wil je in contact komen met potentiële klanten? Of juist onderzoeken waar jouw klanten mee bezig zijn en hoe je ze nog beter kunt helpen met jouw content, producten of diensten? Overweeg dan de inzet van Instagram voor b2b.
2. Een ijzersterk visueel platform
Het visuele karakter biedt enorme kansen om jouw branding én leadgeneratie een boost te geven. Er zijn voldoende aansprekende en inspirerende posts te bedenken met visuals als basis.
3. Visuele content kan altijd!
Voor iedere doelstelling (branding, leadgeneratie, klantbinding) zijn creatieve uitdingen te bedenken op Instagram. De visuele kracht kan iedere fase van de journey ondersteunen. Het is dus een kanaal dat is in te zetten op meerdere beslissende momenten in de aankoopreis van jouw doelgroep.
4. Organisch én betaald: kansen voor b2b met Instagram
Hoe zet je dit kanaal dan in voor jouw doelen? Je kunt uiteraard proberen op een organische manier bereik en volgers te genereren via Instagram. Door interessante korte video’s, afbeeldingen, infographics of animaties te bieden kun je al ver komen. Zeker als deze mooie verhalen vertellen over jouw organisatie, de projecten die je uitvoert of de klanten.
Daarnaast kun je ook advertising inzetten. Ook hiermee is veel winst te behalen. Er liggen grote kansen om de merkbekendheid een enorme boost te geven met deze inzet van Instagram voor b2b.
4 B2B-instagram voorbeelden waar we van kunnen leren
Ok, we kunnen Instagram dus ontginnen voor b2b. Laten we een aantal voorbeeldne van b2b Instagram bekijken uit de praktijk. We hebben een aantal uiteenlopende bedrijven gevonden die op hun eigen manier Instagram inzetten om hun b2b-doelgroep te bereiken.
1. Maersk
Een geweldig voorbeeld van een b2b-merk dat Instagram inzet voor b2b. Ze bieden een hele set aan visuele content aan voor merkdoeleinden. Een geweldige uitvoering met foto’s en video om te laten zien hoe ze werken. Een top voorbeeld van storytelling. Hiermee maken ze het merk aantrekkelijke voor potentiële klanten en medewerkers.
2. John Deere
Ook landbouwmachine-gigant John Deere experimenteert met het platform. Met prachtig beeldmateriaal (wallpapers, beursfoto’s, innovaties) zetten ze hun producten én het leven van de gebruikers in de spotlight. Een hele mooie lichtgewicht benadering voor een tech-product. Met meer dan 1 miljoen volgers is dit een serieus kanaal voor deze organisatie!
3. Deloitte
Een grote consultancy-club op Insta? Jazeker! Deloitte laat zie hoe je dit kanaal kunt inzetten om te werken aan merk. Met prachtige inhakers op actuele thema’s in de maatschappij zetten ze de toon. Hiermee laat Deloitte zien dat ze ergens voor staan en stelling durven te nemen. Krachtig!
4. Creatio CRM
Een snelgroeiende CRM-leverancier zet Instagram in voor b2b via advertising. Speelse ads op basis van retargeting bijvoorbeeld, kunnen bijdragen aan het bouwen van naamsbekendheid of genereren van leads.
Zelf aan de slag met instagram voor b2b?
Als je zelf aan de slag gaat met Instagram voor b2b is het verstandig om hier doordacht aan te beginnen. Maak een plan waarin je duidelijk definieert op welke manier dit kanaal gaat bijdragen aan het behalen van jouw marketingdoelen. Neem het serieus en maak content specifiek voor dit kanaal. Zie het niet als een kanaal waarop je simpelweg wat foto’s zet van je bedrijf. Als je dit serieus aan wilt pakken kun je Instagram uitbesteden. Gespecialiseerde bedrijven zoals Roxtar Online Marketing kunnen je hierbij helpen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Ephemeral marketing: de kracht van vluchtige kiekjes in B2B
Ephemeral marketing: de kracht van vluchtige kiekjes in B2B
Weg met Social Media Icons op TV
klik op Social Media Icons
LinkedIn content inzetten voor b2b
LinkedIn inzetten voor B2B content, mooie LinkedIn cases. Lees het in dit artikel en gebruik Linkedin content
Facebook Messenger inzetten voor B2B marketing is niet verstandig
Vele B2B markteers zullen de recente aankondiging van Facebook dat ze een nieuwe web-chat plug-in uitbrengen met interesse tot zich hebben genomen.
Tips voor B2B leadgeneratie met Twitter
Tips voor B2B leadgeneratie met Twitter
Meer omzet halen uit Facebook
Dus waarom zou je niet adverteren op Facebook om tijdens het scrollen veelvuldig onder de aandacht te komen van je potentiële nieuwe klanten?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.