Tags: Ondernemen, seo
Wie de statistieken over het aantal online aankopen van Nederlandse consumenten bekijkt, zal al snel opmerken dat deze aantallen de afgelopen jaren een sterk opgaande trend tonen. In verschillende andere Europese landen is een vergelijkbare trend zichtbaar. In lijn met dit beeld neemt het aantal bedrijven met een website toe. Er zijn daarbij steeds meer ondernemingen met uitsluitend een webshop; zij hebben geen fysieke vestiging meer. Denk aan relatief jonge ondernemers, die goederen goedkoop inkopen om dit vervolgens met een flinke marge te verkopen. Het internet biedt hen, maar ook bestaande ondernemers tal van kansen. Een website laten maken in WordPress of bijvoorbeeld Joomla is hierdoor steeds interessanter geworden voor bedrijven. Maar dan moet deze wel goed zijn.
Website maken is meer dan een fraai design alleen
Bij het laten maken van een website wordt regelmatig gedacht, dat een fraai design met wat relevante content voldoende is om de eerste bezoekers te trekken. In de praktijk blijkt dat er meer nodig is. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine optimalisatie, vaak afgekort tot SEO. Omdat er zoveel websites zijn, is het voor ondernemers lastiger om een positie hoog in de zoekresultaten te bemachtigen. SEO is een hulpmiddel om beter te scoren in de zoekmachine. Een specialist op het gebied van SEO in Enschede adviseert bedrijven hier een specialist voor in te schakelen. Het op verkeerde wijze toepassen van SEO kan een negatief effect hebben.
SEO bestaat uit verschillende elementen
Wie start met zoekmachine optimalisatie zal merken, dat dit uit verschillende componenten bestaat. Het is zaak aan ieder van deze componenten aandacht te besteden om uiteindelijk succesvol te zijn in het verhogen van de ranking van een website in de zoekmachine. In de basis wordt onderscheid gemaakt tussen drie elementen, te weten:
- content,
- linkbuilding en
- een technische optimalisatie van de website.
Bij dat laatste element kun je denken aan het verbeteren van de snelheid waarmee de website laadt. Des te korter de laadtijd, des te groter het gebruiksgemak en daarmee des te hoger de waarde die een zoekmachine aan de website hangt. Maar denk ook aan de technische structuur die van invloed is op hoe eenvoudig alles te vinden is voor de bezoeker (en de zoekmachine).
Onderzoek hoe de doelgroep de zoekmachine gebruikt
De meeste aankopen starten bij Google. Aan de basis van een goede ranking in de zoekmachine ligt dan ook een zoekwoordenonderzoek. Het idee achter zo’n onderzoek is het feit, dat je wilt weten op welke wijze iemand uit de doelgroep van je organisatie de zoekmachine gebruikt. Daarbij geeft een zoekwoordenonderzoek inzage in de zoekwoorden waarop je jezelf als eerste zou moeten richten bij het verbeteren van de ranking van je website. Het gaat om de zoekwoorden die door veel mensen gebruikt worden, maar waarop de concurrentie van andere bedrijven beperkt is. Een specialist in SEO helpt je deze zoekwoorden te vinden; vaak door verschillende tools te gebruiken.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Elektrisch rijden stimuleren onder medewerkers: 3 tips
Elektrisch rijden stimuleren onder medewerkers: 3 tips voor ondernemers die zoeken naar een duurzaam wagenpark
Zo verzeker jij jouw bedrijf tegen schadeclaims
Zo verzeker jij jouw bedrijf tegen schadeclaims: lees onze tips en waar je rekening mee moet houden bij een AVB.
Hoe je wint met SEO in 2017 door Rand Fishkin
Tijdens INBOUND 2016 heb ik Rand Fishkin zien spreken, bekend van zijn Whiteboard Friday over betere SEO. Lees mijn verslag van zijn sessie over SEO 2017.
Een keuze cadeaukaart als zakelijk presentje
Een keuze cadeaukaart als zakelijk presentje; daarmee werk je aan sterke relaties op een veilige en klantgerichte manier. Lees hier de tips!
Quick wins voor SEO, die vaak worden vergeten
Quick wins voor SEO, die vaak worden vergeten. Met deze tips zet jij de basis voor SEO goed en werk je aan vindbaarheid
Flexibele betalingen als onderdeel van jouw marketingstrategie
Flexibele betalingen als onderdeel van jouw marketingstrategie: ontdek het onderscheidend vermogen van betaalmethodes!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.