Tags: Ondernemen, seo
Wie de statistieken over het aantal online aankopen van Nederlandse consumenten bekijkt, zal al snel opmerken dat deze aantallen de afgelopen jaren een sterk opgaande trend tonen. In verschillende andere Europese landen is een vergelijkbare trend zichtbaar. In lijn met dit beeld neemt het aantal bedrijven met een website toe. Er zijn daarbij steeds meer ondernemingen met uitsluitend een webshop; zij hebben geen fysieke vestiging meer. Denk aan relatief jonge ondernemers, die goederen goedkoop inkopen om dit vervolgens met een flinke marge te verkopen. Het internet biedt hen, maar ook bestaande ondernemers tal van kansen. Een website laten maken in WordPress of bijvoorbeeld Joomla is hierdoor steeds interessanter geworden voor bedrijven. Maar dan moet deze wel goed zijn.
Website maken is meer dan een fraai design alleen
Bij het laten maken van een website wordt regelmatig gedacht, dat een fraai design met wat relevante content voldoende is om de eerste bezoekers te trekken. In de praktijk blijkt dat er meer nodig is. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine optimalisatie, vaak afgekort tot SEO. Omdat er zoveel websites zijn, is het voor ondernemers lastiger om een positie hoog in de zoekresultaten te bemachtigen. SEO is een hulpmiddel om beter te scoren in de zoekmachine. Een specialist op het gebied van SEO in Enschede adviseert bedrijven hier een specialist voor in te schakelen. Het op verkeerde wijze toepassen van SEO kan een negatief effect hebben.
SEO bestaat uit verschillende elementen
Wie start met zoekmachine optimalisatie zal merken, dat dit uit verschillende componenten bestaat. Het is zaak aan ieder van deze componenten aandacht te besteden om uiteindelijk succesvol te zijn in het verhogen van de ranking van een website in de zoekmachine. In de basis wordt onderscheid gemaakt tussen drie elementen, te weten:
- content,
- linkbuilding en
- een technische optimalisatie van de website.
Bij dat laatste element kun je denken aan het verbeteren van de snelheid waarmee de website laadt. Des te korter de laadtijd, des te groter het gebruiksgemak en daarmee des te hoger de waarde die een zoekmachine aan de website hangt. Maar denk ook aan de technische structuur die van invloed is op hoe eenvoudig alles te vinden is voor de bezoeker (en de zoekmachine).
Onderzoek hoe de doelgroep de zoekmachine gebruikt
De meeste aankopen starten bij Google. Aan de basis van een goede ranking in de zoekmachine ligt dan ook een zoekwoordenonderzoek. Het idee achter zo’n onderzoek is het feit, dat je wilt weten op welke wijze iemand uit de doelgroep van je organisatie de zoekmachine gebruikt. Daarbij geeft een zoekwoordenonderzoek inzage in de zoekwoorden waarop je jezelf als eerste zou moeten richten bij het verbeteren van de ranking van je website. Het gaat om de zoekwoorden die door veel mensen gebruikt worden, maar waarop de concurrentie van andere bedrijven beperkt is. Een specialist in SEO helpt je deze zoekwoorden te vinden; vaak door verschillende tools te gebruiken.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
5 Tips voor het opstellen van een professionele factuur
5 Tips voor het opstellen van een professionele factuur om in 2023 goed voor de dag te komen en je zaken op orde te brengen. Lees verder!
Een goede dealer locator: de lijm tussen online presence en fysieke shops
Een goede dealer locator: de lijm tussen online presence en fysieke shops. Lees onze tips om jouw store locator goed op te zetten.
Hoe bescherm je je bedrijf tegen financiële claims met verzekeringen?
Hoe bescherm je je bedrijf tegen financiële claims met verzekeringen? Lees onze tips voor de juiste verzekering als zzp'er of mkb'er.
Hoe scoor je opdrachten als freelance marketeer?
Hoe scoor je opdrachten als freelance marketeer? Onze tips voor een gevulde orderportefeuille als zelfstandig ondernemer
Wat is SD-WAN en hoe helpt het jouw marketingbureau?
Wat is SD-WAN en wat heb jij er aan met jouw organisatie? Deze netwerktechniek wordt razendsnel populair, tijd voor alle ins en outs!
IoT in b2b: wat levert het op voor jouw bedrijf?
The Internet Of Things in b2b of IoT in b2b: wat is het en wat levert het op voor jouw bedrijf? Ook voor de b2b ondernemer liggen er kansen! Lees het hier!

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.