Tags: online marketing
Ook als je hard inzet op content marketing is de kans groot dat je hier Google Ads inzet. De meeste b2b-organisaties gebruiken deze vorm van digital marketing voor leadgeneratie of brand awareness. We gaan een nieuw jaar in met een nieuwe dynamiek. Welke strategieën horen daarbij? Dat bespreken we in dit artikel. Je kunt ze zelf beheren of Google Ads uitbesteden: in beide gevallen is dit artikel relevant voor jou!
1. Pas je plan aan
De verleiding is groot om je Google ads door te laten lopen in 2023. Er zijn echter nieuwe variabelen in het spel. Een aantal variabelen waar je rekening mee moet houden:
- De commerciele plannen: welke producten of diensten worden belangrijk in 2023? Komen er introducties aan waar je rekening mee moet houden?
- Welke events komen er aan die relevant zijn voor jouw doelgroep? Wil je bijvoorbeeld iets gaan doen rondom een groot sportevenement zoals het WK voetbal? Dan is het verstandig om daar rekening mee te houden qua budget.
2. Pas je budget aan
Iedere periode kent haar eigen dynamiek. We gaan waarschijnlijk een periode van recessie in de eerste maanden van 2023. Misschien betekent dit voor jouw organisatie dat er minder budget gealloceerd wordt aan marketing. Het is ook goed mogelijk dat er minder adverteerders in de markt zijn en je daar juist weer van kunt profiteren. Bekijk goed of bepaalde kosten per klik lager zijn en je voordeliger clicks kunt pakken op relevante zoekwoorden.
Wellicht is het moment daar om ook op de keywords met veel concurrentie voor een lager bedrag te kunnen adverteren. Hieronder een voorbeeld van de kosten voor zoekwoorden rondom ‘CRM’. Voor de term ‘CRM software’ bijvoorbeeld, betaal je tussen de 8 en 28 euro.
3. Google Ads strategie voor mobiel
Het is een mantra aan het worden van deze site: mobile first! Houd hier dus ook rekening mee qua Google Ad design en copy! Ga goed na hoe jouw prospects of klanten zich gedragen online via hun mobile devices en pas daar jouw Google Ads-strategie op aan. Je hebt met mobile ads minder ruimte om je USP’s en relevante voordelen over de bühne te brengen. Ook kan de mobile ad van invloed zijn op de CTA die je aanbiedt. Waar je op desktop Google Ads CTA’s inzet als: ‘Lees hier meer’ kun je voor mobile ads misschien beter deze CTA inzetten: ‘Lees nu’.
4. Communiceer in financiële voordelen
Omdat we afstevenen op tijden waarin de bestedingen terugnemen zou je een agressievere strategie kunnen inzetten rondom prijsvoordelen. Als jouw doelgroep in dit soort tijden gevoeliger is voor koopjes en financiele voordelen én jij deze ook kunt bieden, laat dit dan ook weten! Een inkoper uit de DMU van jouw prospect of klant met een scherpere focus op prijs zal hier gevoeliger voor zijn.
5. Focus nog meer op de belangrijkste uitdagingen van jouw doelgroep
Meer dan ooit is relevantie en het inspelen op de doelgroep van belang. In de enorme hoeveelheid informatie en advertising zul je nog relevanter moeten zijn. Zorg daarom dat je écht begrijpt waar jouw doelgroep van wakker ligt en hoe jouw producten of diensten bijdragen aan oplossingen. Door deze uitdagingen ook terug te laten komen in jouw Google Ads beschik je over een strategie die direct aansluit bij de doelgroep. Daarmee verhoog je de kans om op te vallen en op conversies naar meer leads of verkopen.
6. Gebruik uitsluiten van zoekwoorden als een pro!
In tijden waarin budgetten schaarser zijn is optimalisatie van Google Ads inzet nog belangrijker. Ga dus vooral op aankoopintentie zitten met je Google Ads strategie. Een voorbeeld: op ‘e-bike onderhouden’ kun je prima via jouw content inspanningen en SEO gevonden worden. Voor Google Ads zijn dit soort bezoekers echter minder relevant. Je wil vooral ads inzetten om je e-bikes te verkopen. Sluit dit zoekwoord dus uit en zet meer in op: ‘e-bike kopen’.
Kies bij het plannen van je zoekwoorden voor vertoningen op basis van de exacte match of zinsdeel match (of woordgroep). Op deze manier zet je budgetten gericht in op de meest relevante zoekopdrachten.
Uiteraard geldt deze tip ook voor andere variabelen; ben nog scherper op de doelgroepselectie en waar je ads worden aangeboden. Misschien is het slim om dit jaar geen ads uit te serveren op de verschillende netwerksites die Google Ads standaard aanbiedt.
Tot slot
Hopelijk heb je met deze tips munitie om jouw Google Ads strategie te vormen voor 2023. Wij hopen dat je een toffe Google Ads strategie kunt opzetten die jouw bedrijf helpt in het nieuwe jaar succesvol te zijn. Als je hier hulp bij nodig hebt kun je altijd specialisten raadplegen zoals Allinone Media. Dit soort partijen zit bovenop de bal en heeft inzichten van andere klanten en markten die jou kunnen helpen naar de optimale Google Adword-startegie.
Misschien komt er tegenwind door een economische terugslag maar met deze tips en de juiste hulp ben jij ook daar op voorbereid.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De toekomst van Google Ads automatisering
De belangrijkste valkuilen in B2B-contentmarketing
Trap jij in deze valkuilen van contentmarketing? De meeste bedrijven doen wel iets met content maar trappen vaak in dezelfde val!
B2B klanten binnenhalen via SEO doe je zó
B2B klanten binnenhalen via SEO doe je zó: tips voor meer leads vanuit de zoekmachines door de website te optimaliseren
De kracht van Buyer Persona’s in Online Branding
De kracht van Buyer Persona in Online Branding
De Google Hummingbird update; wat verandert er voor Content Marketeers?
Google Hummingbird update
Gebruikt jouw bedrijf al een onlinemarketingfunnel?
Gebruikt jouw bedrijf al een onlinemarketingfunnel? Lees onze tips voor de beste aanpak voor jouw marketing!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.