Tags: linkbuilding, seo
Linkbuilding is één van de belangrijkste manieren om je positie binnen Google op natuurlijke wijze te verbeteren. Door te investeren in linkbuilding zorg je er als bedrijf voor dat je beter vindbaar wordt binnen Google. Enorm belangrijk want het grootste deel van de doelgroep bevindt zich tegenwoordig online. Als je online niet vindbaar bent, kun je heel veel klanten mislopen. Hoe kunnen klanten anders met een bedrijf in aanraking komen? Zeker in de huidige digitale tijd.
Het belang van linkbuilding is dus duidelijk. Maar hoe pak je dit precies aan? Wat houdt het in? Hoe begin je? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten om te beginnen met linkbuilding. Wil je linkbuilding uitbesteden? Dan is het ook goed om de basis te begrijpen. Zo kun je de echte deskundigen er veel beter uitpikken.
Wat is linkbuilding?
Om te begrijpen hoe je dit moet aanpakken moet je natuurlijk wel begrijpen wat dit precies inhoudt. Wat is linkbuilding nou eigenlijk?
Heel simpel gezegd is dit het verzamelen van backlinks.
Dit zijn links die op andere websites worden geplaatst en naar jouw pagina verwijzen. Dit kan een bedrijfspagina zijn, maar ook een blog of een ander soort pagina op jouw website. Websites kunnen hun eigen waarde doorgeven aan andere sites. Dit wordt ook wel linkjuice genoemd. Daarom is het niet alleen van belang om zoveel mogelijk links te verzamelen, maar moeten deze ook echt relevant en kwalitatief zijn. Hoe hoger de kwaliteit en autoriteitspositie van de pagina die naar jouw website linkt, hoe meer effect dit zal hebben op de waarde van jouw site.
Hoe wordt de autoriteit bepaald?
De autoriteitspositie van de pagina wordt onder andere bepaald door:
- Andere pagina’s van dezelfde website die doorlinken naar de pagina
- Andere websites die doorlinken naar de pagina
- De leeftijd van de website
- De content op de website en de betreffende pagina
Deze backlinks helpen Google om de kwaliteit van jouw website in te schatten. Hoe meer er vanaf kwalitatieve websites naar jouw content wordt verwezen, hoe kwalitatiever de site wordt geacht. Hier moet immers wel iets belangrijks te vinden zijn als er zoveel naar gelinkt wordt.
Beschouw het als een stem voor de kwaliteit van de site.
Waar te beginnen met Linkbuilding?
Er zijn heel veel verschillende manieren om links te verzamelen. De beste manier om kwalitatieve links te verzamelen is door kwalitatieve content te leveren. Het schrijven van echte sterke content wordt al snel overgenomen door externe partijen. Bijvoorbeeld om hun eigen content te verduidelijken.
Onderzoek & uitleg
Interessante artikelen die hier voor geschikt zijn, zijn blogs of pagina’s met onderzoeksresultaten, definities en uitleg over relevante begrippen of processen. Als deze worden weergegeven in interactieve infographics of mooie afbeeldingen draagt dat ook bij. Websites nemen deze maar al te graag over (met uiteraard een backlink als bronvermelding).
Persberichten
Het is ook mogelijk om persberichten te publiceren. Schrijf een echt interessant artikel over een belangrijk stuk binnen jouw bedrijf. Iets wat echt nieuwswaardig is. Bijvoorbeeld het lanceren van een geheel nieuw product of het toepassen van een nieuwe productiewijze. Je kunt deze persberichten vervolgens doorsturen naar autoritaire websites.
Gesponsorde artikelen & linkruil
Het is ook mogelijk om gesponsorde artikelen te plaatsen of aan ABC-linkruilen te doen. Helaas moet hier wel bij opgelet worden. Sommige methodes kunnen namelijk als fraude worden beschouwd door Google. Als dit wordt opgemerkt kan hier een flinke penalty op komen te staan. Momenteel wordt er dan ook minder gekeken naar de hoeveelheid backlinks die er op het web staan, maar meer op de kwaliteit en relevantie hiervan. Lukraak links plaatsen op link-verzamelsites met een lage autoriteit die verder geen content bevatten is bijvoorbeeld af te raden.
Werk samen met professionals
Omdat linkbuilding erg complex is, is het verstandig om hier een professioneel team op te zetten. Zo weet je zeker dat dit op de juiste manier wordt aangepakt en het daadwerkelijk effect zal hebben op de vindbaarheid van jouw website.
Foto door Bich Tran
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
White label SEO: Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden voor jezelf én voor je klanten
white label seo: wat is het en wat heb jij er aan met jouw bureau? Lees onze tips en adviezen voor het uitbesteden van SEO
Op zoek naar een goede SEO specialist? Let dan op deze 7 factoren.
Op zoek naar een goede SEO specialist? Let dan op deze 7 factoren. Lees onze selecite-tips en maak een goede keuze voor jouw bureau!
De belangrijkste B2B SEO-trends van 2025
Wat zijn nu de meest bepalende trends geweest voor B2B SEO in 2024? Lees het hier als goede voorbereiding op 2025!
Waarom attributie je b2b-marketing aanpak toekomstbestendig maakt
Attributie; niet het meest geliefde onderwerp voor marketeers. Attributie is erg belangrijk voor de meetbaarheid en transparantie van marketing.
Demand generation en SEO: de krachtige tandem voor B2B groei
Demand generation en SEO: de krachtige tandem voor B2B groei
Ondernemen was nooit zo eenvoudig maar een goede website is key
Ondernemen was nooit zo eenvoudig maar een goede website is key: waar moet je op letten bij het starten van een website
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.