Tags: e-mailmarketing, review, tooltip
Met deze MailerLite Review helpen we je bij het maken van de juiste keuze voor 2024. Enjoy! Geschreven door Jody en Marcel
Leads genereren, de loyaliteit vergroten onder je bestaande klanten en herhaalaankopen stimuleren: e-mail is daarvoor het uitgelezen middel. Zeker binnen de B2B markt. De tijd van iedere ontvanger nonchalant in de bcc zetten en een onpersoonlijke mail naar een bulk aan adressen sturen is verleden tijd.
Met de juiste e-mailsoftware personaliseer je je mails, sluit je boodschap beter aan op de behoeften van je ideale klant, meet je je inspanningen en haal je méér uit je bestaande mailings. Met grote spelers op het gebied van e-mailsoftware zoals HubSpot, ActiveCampaign en Mailchimp is er voor ieder budget wat wils.
Maar nieuwsgierig als we zijn, kijken we ook graag verder en proberen we andere tools uit. Vandaag nemen we een ‘not that new kid on the block’ onder de loep: MailerLite. Op deze pagina leggen we uit wat deze e-mailsoftware inhoudt, wat de unieke specificaties hiervan zijn en of het een bedreiging wordt voor de tools die nu nog de favorieten-lijstjes aanvoeren.
Lees onze eerlijke en ongezouten MailerLite review.
Wat is MailerLite?
MailerLite is een e-mailsoftware tool die je helpt je e-mailmarketing naar een volgend niveau te tillen. Met de eenvoudige templates kun je snel campagnes maken, abonnees en afmeldingen beheren, landingspagina’s en pop-ups creëren en je inspanningen meten. MailerLite wordt door veel gebruikers gezien als hét alternatief op Mailchimp, vanwege de lage prijzen. In dit artikel lees je of het een waardig alternatief is en véél meer informatie dat je over dit relatief nieuwe e-mailprogramma moet weten.
Functionaliteiten van MailerLite
Om je een volledige en eerlijke review te geven, duiken we meteen de software in en maken we een proefaccount aan. Jij kunt dat ook, via deze link. Na registratie krijg je dan 30 dagen de tijd om het programma volledig uit te pluizen en te proeven aan alle functies, zonder dat je ervoor betaalt. Maar lees eerst even deze MailerLite review, want wij hebben het vuile uitzoekwerk al voor je gedaan 😉. Scheelt jou weer doelloos door de software heen klikken.
Al is dat met deze interface geen straf, want zodra we in het proefaccount duiken, worden we aangenaam verrast!
Het menu aan de linkerkant laat iets aan de verbeelding over en legt duidelijk uit waar je welke functies vindt. Je vindt hier de tabs dashboard, campaigns, subscribers, forms, sites, automations en daaronder account-gerelateerde tabs om te standaardiseren zoals account settings, integrations, file manager en my templates. Dat belooft veel goeds!
1. Dashboard
Na aanmelding land je op het dashboard, het epicentrum van je account en hier vind je meteen je to-do-list. Het vinkje ‘signing up to MailerLite’ staat op groen ✅!
Dan zijn er op dit moment nog twee acties die je moet uitvoeren: je e-mailadres verifiëren en je profiel compleet maken. Je wordt door de software aan de hand genomen en een verkeerde afslag nemen is onmogelijk, houden we van!
Zodra alle vlaggen (of beter gezegd: de vinkjes) op groen staan, is het tijd om verder door MailerLite te navigeren.
Functies & analyses
Vanuit je dashboard kun je de eerste stappen opzetten. Tijdens je ‘onboarding traject’ wordt gevraagd met welk doel je MailerLite gebruikt en of je al subscribers hebt. Op basis van die antwoorden wordt je dashboard ingericht. Grote kans dat ons dashboard er dus anders uitziet dan dat van jou.
Heb je bijvoorbeeld aangegeven dat je MailerLite wilt gebruiken voor het maken van formulieren, dan vind je in je dashboard een tabje ‘create form’.
Verder naar beneden in het dashboard vind je een overzicht van de prestaties van je inspanningen. Daar gebeurt nu nog niets, als je net als wij onlangs een account hebt aangemaakt. Het dashboard geeft onder andere het aantal actieve subscribers aan en de prestaties van je e-mails en automations. Het is een handige plek waar overzicht de boventoon voert en je nooit meer verdwaald raakt tussen de nulletjes en eentjes.
2. Campaigns
Onder ‘dashboards’ vind je campaigns en zoals de term al verraadt, maak je hier campagnes. Dit zijn eenmalige e-mails die je naar een bepaalde groep mensen stuurt. Als we dan een klein puntje van aandacht mee mogen geven, dan valt het op dat de tool alleen in het engels beschikbaar is. Gelukkig kun je ook met ‘steenkolen engels’ voldoende uit de voeten in deze software. En we vermoeden dat, als jij net als wij binnen online marketing werkt, je wel met dit bijltje kunt hakken.
Als je een nieuwe campagne maakt, kun je kiezen uit de volgende types:
- Regular campaign: je stuurt een campagne naar alle geselecteerde subscribers.
- A/B split campaign: je maakt twee e-mailvariaties, de software verdeelt dit onder je subscribers en zo zie je welke mail het beste presteert.
- RSS campaign: hiermee stuur je automatisch een mail wanneer er nieuwe content wordt gepubliceerd op je website of blog.
- Auto resend: subscribers die je e-mail niet hebben geopend (en zich niet hebben uitgeschreven) na een bepaalde periode, ontvangen de e-mail opnieuw in hun inbox.
Een campagne in MailerLite voorbeeld
Laten we bij het begin beginnen, dus wij maken een ‘regular campaign’ in MailerLite. Je doorloopt hierin de volgende stappen:
1. Je geeft je campagne een naam
2. Je vult een onderwerpregel in die de ontvanger krijgt te zien, je kunt automatisch emoji’s en personalisaties toevoegen
3. Je vult de naam van de afzender en het e-mailadres in
4. Je geeft aan hoe je de campagne wilt meten, dit kan met track opens en UTM tags om de prestaties terug te zien in Google Analytics
5. Als laatste kies je de taal: hiermee krijgt de ontvanger automatisch de uitschrijfpagina in de juiste taal te zien: dit wordt vaak vergeten en deze details maken het de gebruiker makkelijk
Nadat je de campagne-instellingen met vlag en wimpel hebt doorlopen, wordt het tijd om je ‘innerlijke Picasso’ te channelen. Tijd om je creativiteit een slinger te geven en je e-mailcampagne op te maken. Je hebt de keuze uit een drag-and-drop, rich-text of custom HTML editor.
De drag-and-drop editor
Als je al eens eerder hebt gewerkt met bijvoorbeeld Mailchimp, dan ben je ongetwijfeld bekend met drag-and-drop editors. In het linkermenu vind je alle blokken die je in je e-mailcampagne sleept en waarmee je de uitstraling van je e-mail opmaakt. Net als bij andere editors, kun je per blog bewerken, kopiëren of verwijderen. Een extra voordeel ten opzichte van andere editors, is dat je per blok aangeeft wie het blok krijg te zien. Je kunt, door op het oogje te klikken, voor alle ontvangers, bepaalde groepen, op basis van criteria of personen uitsluiten. Je maakt dus één mail met dynamische content op, voor verschillende groepen. Wedden dat bij het juiste gebruik de CTR’s en conversies van je campagnes door de lucht schieten?!
De overige editors
Naast de drag-and-drop, kun je ook gebruik maken van de rich text en HTML editor. In de rich text-editor zijn alle afleidingen weg, zodat jij gefocust een mail opmaakt met alleen maar tekst. En werk je samen met een designer die al een ontwerp heeft gemaakt – volledig in lijn met je huisstijl? Dan kun je de html editor gebruiken.
Voordat je je creatieve uitspatting de wereld inslingert, wil je natuurlijk eerst je mail testen. Dat kan door rechts bovenin op ‘preview and test’ te klikken en in preview mode de mail te kijken of jezelf een test mail te sturen. Ben je klaar? Kies dan voor ‘done editing’ en geef aan wie je mail mag ontvangen.
Wel zo handig om te zorgen dat je voldoende subscribers hebt… en laat dat nou nét de volgende tab in dit programma zijn. 😉
3. Subscribers
Het eerste wat ons opviel was de fijne interface van MailerLite. En ook de logische volgorde qua opbouw is prettig. Zo is het logisch dat ‘subscribers’ onder ‘campaigns’ staat. In het overzicht vind je de totale lijst aan subscribers (inschrijvers, mail-ontvangers) en je kunt rechtsboven op verschillende manieren nieuwe subscribers toevoegen. Door te importeren uit een CSV- of TXT-document, door te kopiëren uit excel, door een enkele subscriber toe te voegen en… door subscribers te importeren uit je Mailchimp-account.
Bold move, MailerLite. 😉 Want wat ons betreft zetten ze daarmee vol de aanval in op Mailchimp. Bij het klikken door het profiel zagen we al wat overeenkomsten met Mailchimp en met deze functie willen ze zich ongetwijfeld profileren als hét alternatief op Mailchimp. Of dat in onze ogen is gelukt lees je verderop, maar we vinden deze functie een geniale zet om het de gebruiker makkelijker te maken en drempels weg te halen om over te stappen vanuit Mailchimp.
Maar om je online presence om te toveren naar een geoliede leadmachine, converterend contentkanon of estatische e-mailflow, wil je geautomatiseerd en aan de lopende band nieuwe subscribers ontvangen. En dat doe je onder andere *hier komt het volgende bruggetje*, met online formulieren.
4. Formulieren
Om een formulier te maken, moet je eerst een ‘subscriber’ groep maken. Je kunt het vergelijken met een ‘audience’ in Mailchimp of ‘lijst’ in ActiveCampaign. In deze lijst komen de subscribers terecht na het voltooien van je formulier. Je kunt kiezen voor pop-ups, embedded forms en promotions. We nemen de verschillende type formulieren met je door.
- Pop-up formulier
In veel e-mailsoftware betaal je extra voor een pop-up, maar niet bij MailerLite. Dit zit standaard inbegrepen bij het basisabonnement. Je komt terecht in een bibliotheek met meer dan 20 verschillende templates om uit te kiezen. Pas de achtergrond aan, match de kleuren met je huisstijl en voeg verschillende elementen zoals headings, buttons en extra velden toe. En de allertofste feature? Je kunt een countdown-functie toevoegen!
Bij veel formulieren kun je dit in combinatie met andere software toevoegen, maar bij MailerLite zit het dus geïntegreerd in de editor die je eigenlijk gewoon met een drag-and-drop editor kunt vergelijken. Wij zijn serieus onder de indruk van de uitgebreide mogelijkheden van de formulieren. Verder kun je een privacy policy, checkboxes, reCAPTCHA, AVG-proof velden en interessegroepen toevoegen.
In de formulierinstellingen geef je aan of er een automatische bedankt-melding komt te staan of je redirect de inschrijvers naar een specifieke, eigen bedanktpagina. Nadat je het ontwerp hebt afgerond, bepaal je de triggers. Je kunt de pop-up tonen op basis van de voorwaarden tijd, scroll-diepte en bij het verlaten van de website. Verder kun je in de instellingen aangeven wat de frequentie en de locatie van de pop-up op je website is. Met deze e-mailsoftware kun je andere tools de deur uit doen om pop-ups te maken!
- Embedded forms
Een ‘embedded form’ is letterlijk een ingesloten formulier, dat je toevoegt op je blog of website. Je kunt hier kiezen voor een standaard, horizontaal of ‘kaart’: dat laatste is een formulier met een afbeelding erin verwerkt. Dit formulier werkt hetzelfde als de pop-up opmaken. Tevreden over de opmaak van het formulier? Dan kun je ‘m aan de hand van een html-script in de website plaatsen.
- Promotion forms
Tot slot kun je ook nog een ‘promotion’ toevoegen. Dit is een pop-up formulier, speciaal voor promoties en alleen te gebruiken in een ‘advanced’ abonnement. Dit lijkt op de standaard pop-up, alleen heb je de keuze uit extra templates en kun je aangeven in welke periode deze pop-up wordt getoond. Wij vinden op basis van deze functie een ‘advanced’ abonnement overbodig, aangezien je de normale pop-ups ook handmatig kunt aan- en uitzetten en missen de toegevoegde waarde van ‘promotion’. Aangezien je met een gewone pop-up ook een promotie of kortingsbon kunt communiceren.
4. Sites
Misschien denk je na het lezen van de vorige tab wel: een formulier embedden? Maar ik heb nog helemaal geen website! Geen probleem, want met MailerLite wordt dit overbodig gemaakt. Je kunt hier, net als in ActiveCampaign, SEO-proofs landingspagina’s maken. Maar MailerLite gaat zelfs een stuk verder, je kunt er namelijk een hele website in bouwen!
Met de gebruiksvriendelijke drag-and-drop editor bouw je een website met volledige navigatie, die je helemaal SEO optimaliseert, voorziet van interactieve formulieren en quizzen, waarbij je pagina’s beveiligt met wachtwoorden en waarvan je de prestaties zelfs met heatmaps kunt meten. Dit kan allemaal in het gratis abonnement. Om de url om te zetten naar een custom domein (een eigen site), heb je wel een betaald abonnement nodig.
5. Automation
Staat de basis erin en ben je er klaar voor om MailerLite voor jou te laten werken? Tegenwoordig is het ondenkbaar dat e-mailsoftware geen marketing automation-functionaliteiten kent. Onder de tab ‘automations’ maak je workflows aan, waarbij taken op basis van voorwaarden en gedrag worden uitgevoerd. Een workflow start aan de hand van een trigger. De triggers die je kunt kiezen zijn:
- Wanneer een inschrijver in een groep komt
- Wanneer een specifiek formulier wordt ingevuld
- Wanneer een subscriber op een specifieke link klinkt
- Wanneer een contactveld wordt geüpdatet
- Op basis van datum (zowel eenmalig als terugkerend – voor verjaardagscampagnes)
Vanuit daar kun je je workflow uitbreiden. Je kunt een e-mail, een delay (wachtelement), condition (voorwaarde) of action toevoegen. Deze workflows zijn min of meer een kopie van ActiveCampaign, maar dan simpeler uitgelegd. Daarnaast zie je aan de rechterkant van de automation de activiteit.
Je ziet hoeveel subscribers in de automation zitten, hoeveel ‘m hebben afgerond, hoeveel e-mails er in totaal zijn verzonden, de gemiddelde open, click, unsubscribe en bounce rate. Per e-mail kun je de specifieke rapportages per mail terugvinden.
Met een basis abonnement kun je eenvoudige workflows bouwen. Wil je meer? Dan zul je moeten upgraden naar een ander abonnement.
6. Overige functionaliteiten
Aan de hand van de bovenstaande functionaliteiten heb je alles in één duidelijk overzicht wat je mag verwachten van e-mailsoftware. Daarnaast zijn er nog een aantal aanvullende tabs, die weinig toelichting nodig hebben:
- Account settings: hier kun je de instellingen van je account aanpassen.
- Integrations: als de huidige functionaliteiten nog niet voldoende zijn, kun je ook nog integreren met Woocommerce, WordPress, Facebook Audience, Mailercheck en Stripe. Of voeg maatwerk-koppelingen toe via Zapier of de MailerLite API. Vergeet een koppeling met je CRM software niet!
- File manager: hier beheer je je afbeeldingen.
- My templates: hier beheer je je templates die je makkelijk kunt ‘draggen en droppen’ in iedere campagne of automation.
Extra functie! AI e-mailonderwerpgenerator
In de snelle wereld van e-mailmarketing kan het opstellen van overtuigende onderwerpregels die de aandacht van je publiek trekken een ontmoedigende taak zijn. MailerLite heeft echter een grote stap voorwaarts gezet in het vereenvoudigen van dit proces met zijn innovatieve AI-onderwerpgenerator, die gebruik maakt van ChatGPT-technologie.
Stel je voor dat je een AI-assistent hebt die je brand, je publiek en de inhoud van je e-mail begrijpt. De MailerLite AI E-mail Subject Generator doet een aardige poging! Hij analyseert de inhoud en context van je e-mail en maakt onderwerpregels die niet alleen relevant, maar ook intrigerend zijn. Of je nu een product promoot, nieuws deelt of een nieuwsbrief verstuurt, deze AI-tool kan onderwerpregels voorstellen die nieuwsgierigheid opwekken, betrokkenheid stimuleren en uiteindelijk de open rates van je e-mails verhogen.
Goed gedaan MailerLite! Of…..
Klinkt allemaal fantastisch en innovatief, nietwaar? Aan de ene kant is het dat ook. Aan de andere kant is het dat niet. MailerLite is niet de eerste die deze optie aanbiedt. Het is bijna een permission to play voor aanbieders van e-mailtools om dit soort AI-opties aan te bieden.
Kosten van MailerLite
Zoals je misschien al hebt gemerkt, vinden we het lastig om ons enthousiasme te verbergen… vanaf het eerste gebruik zijn we stiekem verkocht aan dit programma. Naast de fijne interface en uitgebreide mogelijkheden zijn we misschien nog wel het meest enthousiast over de prijs/kwaliteitverhouding. Want je krijgt ontzettend veel functionaliteiten voor noppes.
1. Gratis abonnement
Het gratis abonnement tot 1.000 subscribers laat je maandelijks 12.000 e-mails versturen, heeft van maandag t/m vrijdag e-mail support en laat je de belangrijkste functionaliteiten zoals de drag-and-drop editors, e-mail automation builder, websites, een maximum van 10 landingspagina’s, pop-ups en embedded formulieren gebruiken.
Heb je meer dan 1.000 contacten, dan moet je een maandelijkse fee betalen.
2. Extra functies
Ook voor onder andere de koppeling van een webshop, het integreren van Facebook, oneindig gebruik van templates en maatwerk landingspagina’s betaal je extra.
Wat ons betreft is dit het startsein om zelf de voordelen van MailerLite te proberen. Vraag je 30 dagen proefabonnement aan en ontdek zelf de vele mogelijkheden.
Voordelen van MailerLite
Tussen de regels van deze MailerLite review heb je het al kunnen lezen, maar wij zijn dolenthousiast en zien een hoop voordelen. We bundelen ze hier samen voor jou:
✓ Fijne interface
✓ Duidelijke onboarding
✓ Eenvoudige automations
✓ Intuïtieve e-mailsoftware
✓ Goede prijs/kwaliteitverhouding
✓ Uitgebreide ontwerp-mogelijkheden
✓ Makkelijk overstappen vanuit Mailchimp
✓ Eenvoudig e-mails, pop-ups en automations maken
✓ Je hebt minimale kennis van e-mailsoftware nodig
✓ Eenvoudig dynamisch content toevoegen aan iedere mail
✓ Een combinatie van de voordelen van ActiveCampaign & Mailchimp in één account
Alternatieven op MailerLite
Tja, zijn er na deze lovend review eigenlijk nog waardige alternatieven op MailerLite? Lees mogelijke alternatieven.
1. MailChimp
Waarschijnlijk kent MailChimp weinig geheimen voor jou. Iedere zelfgerespecteerde marketeer heeft er ooit een e-mail in opgemaakt: de meest uitgeklede versie is gratis en biedt koppelingen voor websites én shops. Iedere familie heeft (onuitgesproken) wel ‘n lievelingetje. Als we Mailchimp met MailerLite vergelijken, kunnen we niet onder stoelen of banken steken van MailerLite het lievelingetje is: net wat sneller, gebruiksvriendelijker en meer opties. Het enige waar MailChimp een kleine voorsprong heeft, is dat het gratis te koppelen is voor WooCommerce shops. Maar wij betalen graag voor de voordelen van MailerLite.
2. ActiveCampaign
Wij steken niet onder stoelen of banken dat we groot fan zijn van ActiveCampaign. Hierin komt Marketing Automation, e-mailmarketing én je CRM systeem samen op een plek en het is vriendelijk geprijsd. Als ActiveCampaign en MailChimp een liefdesbaby kregen en alleen de goede eigenschappen werden doorgegeven, dan was MailerLite gegarandeerd het eindproduct. De technische knakkers van MailerLite hebben slim afgekeken bij deze twee tools en het beste overgenomen, tegen een extra aantrekkelijke prijs. Voor het midden- en kleinbedrijf moeten we misschien wel erkennen dat prijs-/kwaliteit-wise ActiveCampaign van de troon is gestoten.
Lees hier onze ActiveCampaign review
3. ConvertKit
Een andere tool die te overwegen is als alternatief is ConvertKit. Deze tool richt zich vooral op creativelingen zoals muzikanten, kunstenaars en online course ontwikkelaars. De eenpitter of kleinere bedrijven zullen deze tool waarderen.
Naast een MailerLite review en ActiveCampaign review, kun je op deze site ook de Convertkit review lezen voor een goed vergelijk!
Is MailerLite een waardevolle tool voor de gerespecteerde B2B marketeer?
Het zal vast niet als een verrassing komen dat we hier volmondig ‘ja!’ op kunnen roepen. De kleine B2B marketeer die via z’n website leads verzamelt, kan gratis gebruik maken van de enorme toolbox. Middelgrote bedrijven kunnen uitbreiden en hun webshop koppelen tegen een lage maandelijkse fee. MailerLite is een prima alternatief op de bestaande garde en wij verwachten dat deze software in de toekomst veel verder groeit.
Over deze MailerLite review:
Deze review is geschreven door Jody Op den Buijsch en Marcel Nanning. Hierbij is geprobeerd een zo goed mogelijk, onfahankelijk beeld te geven van deze tool. Onze reviews zijn gebaseerd op eigen ervaringen met tools en die van anderen en vanuit een objectief standpunt geschreven. Er zijn affiliate links opgenomen in het artikel. Als er via deze link een aanschaf gedaan wordt, kan het zijn dat wij daar een commissie over ontvangen. Als er onjuistheden in staan horen we het uiteraard graag.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Tooltip: Google Pagerank checken van alle pagina’s van je website in 1 keer
Google Pagerank checken van alle pagina’s van je website in 1 keer
SocialPilot Review; een volledige tool voor Social Media management
SocialPilot Review: Het is eenvoudig in gebruik, stabiel en de functies zijn uitgebreid. Geschikt voor bureau's en eindgebruikers. Minder goed in instagram.
10 marketing e-mail types waar je als b2b marketeer niet omheen kunt
Een inspirerende lijst met marketing e-mail berichten die jij als b2b marketeer kunt toevoegen aan jouw gereedschapskist.
Funnel CRM: een frisse wind in het CRM landschap (review)
Een voorbeeld van een CRM-systeem is Funnel CRM; een kleurrijke gebruiksvriendelijke tool voor MKB en ZZP'ers. (een review)
6 tips voor jouw e-mailmarketing
Het is nog steeds een effectief marketingmiddel, om je hiermee te helpen, 6 tips voor je e-mailmarketing.
De beste CRM software voor ZZP en MKB in 2025 (inclusief reviews)
De beste CRM systemen voor ZZP en MKB (inclusief tips en reviews) in 2025 met o.a. Pipedrive, Zoho, Teamleader, Hubspot CRM & Salesforce
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.