Tags: content marketing, Ondernemen
Als je marketeer bent, kan het moeilijk zijn om je marketingbrein uit te schakelen. Je kent het wel – de stem die voortdurend elk stukje inhoud dat je tegenkomt bekritiseert en evalueert. Een pauze nemen van deze kritische denkwijze is essentieel om geïnspireerd en energiek te blijven. Een van de beste manieren om dit te doen? Lees iets voor je plezier! Hier zijn 6 redenen waarom lezen goed kan zijn om je marketingbrein uit te schakelen:
#1 Nieuwe perspectieven
Lezen zorgt voor nieuwe perspectieven. Als je fictie of non-fictie leest, krijg je de kans om verhalen uit verschillende culturen te verkennen. Dit helpt je om je blik op de wereld te verruimen. Je werkt hierdoor aan de vaardigheid om thema’s, uitdagingen en problemen vanuit meerdere gezichtspunten te bekijken. Ookal wil je hiermee even je marketingbrein uitschakelen, onbewust draagt lezen ook bij aan het verkrijgen van nieuwe inzichten die je kunt gebruiken om je marketingbeslissingen te onderbouwen. Of je nu kiest voor de Telegraaf krant lezen, of een prachtige roman – even tot rust komen is altijd een goed idee!
#2 Ontsnappen op een gezonde manier
Lezen laat je ontsnappen aan de werkelijkheid (op een gezonde manier). Het is eenvoudig om overweldigd te raken door de dagelijkse eisen van het runnen van een bedrijf of het managen van een team. Een campagne-manager, online marketeer, marketing manager of copywriter; iedere discipline kent binnen het vakgebied een bepaalde druk. Lezen geeft ons de gelegenheid om onze gedachten van onze huidige problemen af te brengen en andere werelden te ontdekken. Deze denkbeeldige werelden kunnen ontspanning brengen. Daardoor kan de batterij weer opladen met nieuwe energie.
#3 Opbouwen kennis
Lezen helpt ook om kennis op te bouwen op gebieden buiten de marketing. Als marketeers is het belangrijk om op de hoogte te blijven van onderwerpen als economie, technologie, politiek, cultuur en meer, zodat we nauwkeurig kunnen begrijpen hoe ze onze campagnes zullen beïnvloeden. Bovendien maakt een uitgebreide kennisbasis ons betere adviseurs wanneer we praten met klanten of collega’s.
Deze kennis kun je toepassen om klanten of collega’s beter te adviseren maar ook om mee te praten met collega’s en klanten op informele momenten.
#4 Verbeteren creativiteit
Wist je dat lezen bijdraagt aan creativiteit en het probleemoplossend vermogen? Als je boeken leest buiten je normale werkterrein, opent dat nieuwe paden in je geest die helpen creatief denken en probleemoplossend vermogen te bevorderen. Laten dit nu juist twee essentiële eigenschappen zijn voor elke succesvolle marketeer!
#5 Zelfontwikkeling
Lezen stimuleert leren & zelfontwikkeling. Het leren stopt niet na het afstuderen; door boeken te lezen buiten je comfortzone (bijvoorbeeld biografieën over inspirerende mensen) kun je jezelf blijven ontwikkelen, zowel professioneel als persoonlijk. En dat niet alleen, ook hebben marketeers sterke communicatieve vaardigheden nodig om te slagen. Lezen helpt de woordenschat te vergroten, waardoor ons geschreven werk interessanter en effectiever wordt.
#6 Verhogen focus en concentratie
Concentratievermogen is van vitaal belang bij taken als het schrijven van teksten of het maken van visuals; lezen helpt de geest te trainen om geconcentreerd te blijven ondanks afleiding, waardoor we taken sneller en efficiënter kunnen uitvoeren. Ook vermindert lezen het stressniveau.
Of het nu komt door lange werktijden of strakke deadlines, stress is onvermijdelijk in het leven van een marketeer – maar lezen kan die stress helpen verminderen! Studies tonen aan dat lezen het stressniveau met 68% vermindert, dus zorg ervoor dat je elke dag wat tijd uittrekt om ontspannen te lezen, indien mogelijk!
Conclusie
In het algemeen stelt het nemen van pauzes van het werk ons marketeers in staat onze mentale gezondheid te bewaren – en een van de beste manieren waarop we dit kunnen doen is door een boek op te pakken! Of het nu fictie of non-fictie is, doet er niet toe – wat er wel toe doet, is dat we onszelf toestemming geven om af en toe een broodnodige pauze te nemen van ons marketingbrein, zodat we niet te snel burn-out raken! Dus ga je gang – pak vandaag nog een boek op! Je zult er geen spijt van krijgen!
Foto door EKATERINA BOLOVTSOVA
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Meesters in de kunst van communicatie
PR bureau's zijn de kunstenaars van communicatie. Lees onze tips!
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
Starten als freelance marketeer: tips & stappenplan
Starten als freelance marketeer: tips & stappenplan: marketing, sales, pensioen, boekhouding, verzekeringen en meer! Lees de tips!
De haat/liefde-verhouding van marketeers met b2b-events
b2b events geven stress maar bieden ook veel voordelen. Hoe zit dat precies? Lees hier de voordelen en tips!
Content Marketing: Bezoek gratis de musical Hair
Gratis
Rex Vermeulen: “Ik ben voor mijn B2B opdrachtgevers de stem van de klant”
“Ik vind B2B marketing ongelofelijk interessant, je kunt je veel beter inleven in je klant.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.