Tags: online marketing
Uit recent onderzoek blijkt dat consumenten verwachten een steeds groter deel van hun aankopen online te doen in de komende jaren. Zo wordt voor 2025 verwacht dat de gemiddelde consument zo’n 37% van diens aankopen online doet, oplopend naar circa 41% in 2027. Het is in lijn met het beeld wat men de afgelopen jaren ziet. Niet langer koopt men voornamelijk elektronica en bijvoorbeeld kleding in de diverse webshops; ook de boodschappen en complete maaltijden bestelt men tegenwoordig online. Het maakt dat het voor ondernemers steeds belangrijker wordt in te zetten op online marketing. Hierbij kent online marketing verschillende vormen. Denk aan een combinatie van zoekmachine optimalisatie, het investeren in Google Ads en bijvoorbeeld het adverteren middels nieuwsbrieven. Het is aan ondernemers hierin de juiste mix te vinden.
Hoger in de zoekresultaten door te investeren in zoekmachine optimalisatie
Verschillende vormen van online marketing worden door bedrijven intern opgepakt. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het posten van berichten op sociale media, om zo de interactie aan te gaan met de doelgroep.
Ook het gebruik van nieuwsbrieven om bestaande klanten terug te laten keren, wordt vaak intern opgepakt. Zoekmachine optimalisatie is echter een typisch voorbeeld van een vorm van online marketing, die bedrijven uitbesteden. De eigen marketingafdeling opleiding in Search Engine Optimization (SEO) kost veel tijd. Deze tijd is er vaak niet, daar de concurrentie verder uitloopt. Vergelijkbaar met het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie, is ook het uitbesteden van Search Engine Advertising (SEA) interessant.
Expertise onmisbaar
Het zijn disciplines waarin doorlopend veel verandert. De algoritmes van de zoekmachines, de advertentiemogelijkheden en de trends in online marketing veranderen continu. Om optimaal te profiteren van SEO- en SEA-mogelijkheden is een specialist in deze disciplines onmisbaar.
SEO en SEA voor de korte en langere termijn
SEO en SEA worden soms als elkaars tegenhangers gezien. Dat is niet geheel terecht, daar beide vormen van online marketing elkaar kunnen aanvullen. Middels SEA scoor je op een korte termijn hoog in de zoekmachine; je koopt deze hoge posities in door te bieden op advertentieruimte.
Daar waar zoekmachine optimalisatie (SEO) voornamelijk gericht is op het structureel verbeteren van organisch verkregen posities. Door in allebei de vormen te investeren genereer je zichtbaarheid en een hogere kans op clicks naar jouw website.
Inefficiënte toepassing van SEO kan veel geld kosten
Het is van groot belang om zoekmachine optimalisatie op de juiste wijze toe te passen. Niet alleen omdat er vaak geen tijd te verliezen is; je wilt voorkomen dat concurrenten verder uitlopen. Ook kan een inefficiënte toepassing van SEO onnodig veel geld kosten. Neem het op verkeerde wijze toepassen van linkbuilding. Dit zal een averechts effect hebben op de resultaten van een website, waardoor deze eerder daalt dan stijgt in de zoekresultaten. Het herstellen van de ontstane situatie kost vaak heel wat uren aan werk, die extern worden ingekocht.
Online Marketing groei inzetten
Door zoekmachine optimalisatie direct uit te besteden wordt dit voorkomen. Vergelijkbaar is het investeren in slecht renderende advertenties in de zoekmachine. Het kost bedrijven onnodig veel van hun marketingbudget. Zorg dus voor een goede SEO en SEA-strategie én de juiste mensen om campagnes op te zetten en uit te voeren.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Gebruikt jouw bedrijf al een onlinemarketingfunnel?
Gebruikt jouw bedrijf al een onlinemarketingfunnel? Lees onze tips voor de beste aanpak voor jouw marketing!
Waarom een VPN in je marketing toolbox hoort
Maar waar weinig marketeers rekening mee houden, is de bescherming en de veiligheid van de vergaarde data. Met een VPN verhoog je je veiligheid. En er zijn nog meer redenen om een VPN te gebruiken.
Online marketing vs. Printreclame in B2B – Welke marketingvorm belooft meer succes?
Maar is printreclame echt ten dode opgeschreven? Wat is het verschil tussen deze twee vormen van reclame en welke biedt er meer succes?
De toekomst van Google Ads automatisering
Een Google Adwords campagne opzetten: zelf doen of uitbesteden?
Ga je zelf een Google Adwords campagne opzetten of ga je het uitbesteden? Tips voor de juiste keuze in dit artikel.
Waarom elke Sales Directeur het digital marketing proces moet begrijpen
Als b2b sales directeur is het cruciaal om digital marketing te begrijpen en omarmen, oud CEO Randstad legt uit hoe en waarom
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.