Tags: e-commerce
Een van de branches die enorm is gestegen de laatste jaren is die van de e-commerce. In twee jaar tijd kwamen er maar liefst 30.000 webwinkels bij, blijkt uit onderzoek van het CBS. Dat is een behoorlijke toename, maar betekent gelukkig niet dat je als ondernemer niet alsnog kunt starten met een webshop.
Wanneer je zo snel mogelijk met e-commerce wil beginnen en een webshop wil lanceren is het aan te raden om te starten met een zogeheten white label webshop. Wat white label precies is en wat de voordelen zijn van deze manier van verkopen, lees je in dit artikel.
Wat is een white label product en webshop precies?
Zoals de naam white label het al wel een beetje verklapt, gaat het bij een white label product om een product dat massaal wordt geproduceerd in een fabriek van waaruit het vervolgens merkloos, dus met een wit label, wordt verkocht.
Later eigen branding toevoegen
Als eigenaar van een webwinkel kun je ervoor kiezen om dergelijke producten te verkopen. Dat betekent dat je start met de verkoop van producten die gemaakt zijn door derden, die daarna zijn aangepast naar jouw branding en ontwerp zonder dat je zelf iets hebt bijgedragen aan dat productieproces.
In andere woorden: een white label webshop verkoopt producten waar veel vraag naar is die vanuit een grote batch uit een fabriek komen. Deze producten hebben van oorsprong een blanco label; een webwinkel of een merk zet hun eigen bedrijfsnaam erop om het zo vanuit hun naam te verkopen.
Neem bijvoorbeeld een drogisterij zoals de Kruidvat. Zij kopen producten met witte labels in, zoals chemische producten via jbcsolutions.nl, om deze vervolgens onder eigen naam in de verkoop te doen. Een slimme zet, toch?
Voordelen van verkopen via een white label webshop
Jazeker, want er kleven veel voordelen aan het opzetten van een white label webshop. Je kunt binnen no time starten met een eigen e-commerce bedrijf waarbij je producten verkoopt, waardoor je ondernemerschap direct al een flinke boost krijgt.
Andere voordelen van white label webshops zijn onder andere:
- Je hoeft geen ontwikkelingskosten te betalen, omdat het product sowieso al wordt gemaakt. Meestal gaat het hierbij om producten die aan de lopende band worden geproduceerd waardoor je geen extra kosten hoeft te betalen.
- Daarbij ben je ook geen tijd kwijt aan het bedenken van een product. Het product bestaat immers al. De tijd die je overhoudt kun je vervolgens steken in andere onderdelen van het opzetten van je webwinkel.
- Daarnaast kun je met white label producten gemakkelijk inspelen op de vraag. Je hoeft alleen maar op te zoeken wat populair is op dat moment en je kunt met een white label webshop direct profiteren van die populariteit.
- Je hoeft eveneens geen hoge investeringskosten te maken om een white label webshop te beginnen. Dat betekent dat het erg toegankelijk is om zo’n webwinkel te starten.
Geen exclusieve verkooprechten
Waar je alleen wel op moet letten, is dat je met een white label product geen exclusieve verkooprechten hebt. Dat betekent dat er waarschijnlijk nog veel meer webwinkels zijn die dergelijke producten onder hun eigen label en branding verkopen. Wil je die rechten wel dan is het aan te raden om voor een private label product te gaan. Maar: dit kost je meer tijd en geld én je moet echt uniek zijn. Ben je dat niet dan is de kans groot dat je (waarschijnlijk onbedoeld) inbreuk maakt op een patent van een ander bedrijf.
Voorbeelden van white label producten voor webshops
Met het idee voor een white label webshop ben je er nog niet. Het is goed om eerst op de hoogte te zijn van de actuele markt voordat je zo’n webwinkel begint. Daarnaast moet je je focussen op diverse soorten marketing waaronder content marketing om zo ook goed zichtbaar en vindbaar te zijn voor de klant.
De juiste producten
Maar: first things first – weet wat er speelt en waar vraag naar is. Dit kunnen producten zijn die momenteel erg in trek zijn, maar wat je nog liever hebt zijn populaire items die men voor langere tijd kan gebruiken zoals een drogisterij white label chemische producten scoort.
Denk bijvoorbeeld aan je eigen thee of koffie die je inkoopt als white label product maar verkoopt onder je eigen naam en branding. Dit kan een goed begin zijn van een volledig koffie- of theemerk, maar kan ook fungeren als extra product naast een koffielijn die je bijvoorbeeld wel zelf hebt bedacht. Andere producten die over het algemeen altijd wel goed scoren zijn onder andere:
- Producten en accessoires voor huisdieren; helemaal sinds het aantal huisdieren sinds de pandemie in de lift zit
- Sportkleding- en accessoires, zoals yogakleding, t-shirts, bidons, sportsokken en andere handige items
- Make-up en andere beautyproducten. Er zijn verschillende bekende winkels die white label beautyproducten verkopen onder eigen naam
- Kleding zoals shirts, jassen en truien
- Zakelijke relatiegeschenken zoals mokken, pennen en linnen tasjes.
Aan de slag
In de afgelopen jaren is de e-commerce industrie enorm gegroeid want het is laagdrempelig, fun en kan lucratief zijn. In zowel B2B e-commerce als B2C. Om snel een eigen webwinkel te starten, kan het een slimme keuze zijn om te beginnen met een white label webshop. White label producten worden massaal geproduceerd en zijn merkloos, waardoor je als eigenaar van een webwinkel deze producten kunt verkopen onder jouw eigen branding en ontwerp zonder dat je zelf iets bijdraagt aan het productieproces.
Er zitten veel voordelen aan het verkopen van white label producten, zoals geen ontwikkelingskosten, geen investeringskosten en het gemakkelijk kunnen inspelen op de vraag.
Een belangrijk nadeel is dat je geen exclusieve verkooprechten hebt en dat er waarschijnlijk veel andere webwinkels zijn die dezelfde producten verkopen. Het is daarom essentieel om op de hoogte te zijn van de actuele markt en te zorgen voor goede zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw webwinkel.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
4 manieren om als marketeer webshops van dienst te zijn
4 manieren om als marketeer webshops van dienst te zijn. In deze blog vertellen we je over de verschillende manieren waarop jij waardevol voor hen kunt zijn.
Haal meer uit je webshop: tips voor succes
Wil jij jouw webshop nog beter laten draaien en meer succes boeken? In deze blog bespreken we diverse tips voor webshopoptimalisatie.
5 tips voor fabrikanten voor een betere digitale klantreis (met voorbeelden)
5 tips voor fabrikanten om de digitale klantreis te verbeteren (met voorbeelden). Ppersonalisatie, integratie en meer!
b2b onderzoek: duizenden webshops zijn onveilig
Veel webshops krijgen geen updates en securitypatches meer en zijn dus onveilig. Duizenden B2B webshops lopen gevaar.
Grip op stormachtige groei met b2b e-commerce
Grip op stormachtige groei met b2b e-commerce
Hoe maak je van jouw B2C webshop een B2C + B2B webshop?
Hoe maak je van jouw B2C webshop een B2C + Zakelijke webshop waar b2b klanten ook kunnen bestellen. Overbrug het verschil tussen b2c en b2b met deze tips
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.