White label webshop: wat is het en wat zijn de voordelen ervan?

door Redactie | Last Updated:   14 april 2023

Tags:

Een van de branches die enorm is gestegen de laatste jaren is die van de e-commerce. In twee jaar tijd kwamen er maar liefst 30.000 webwinkels bij, blijkt uit onderzoek van het CBS. Dat is een behoorlijke toename, maar betekent gelukkig niet dat je als ondernemer niet alsnog kunt starten met een webshop.

Wanneer je zo snel mogelijk met e-commerce wil beginnen en een webshop wil lanceren is het aan te raden om te starten met een zogeheten white label webshop. Wat white label precies is en wat de voordelen zijn van deze manier van verkopen, lees je in dit artikel.

Wat is een white label product en webshop precies?

Zoals de naam white label het al wel een beetje verklapt, gaat het bij een white label product om een product dat massaal wordt geproduceerd in een fabriek van waaruit het vervolgens merkloos, dus met een wit label, wordt verkocht.

Later eigen branding toevoegen

Als eigenaar van een webwinkel kun je ervoor kiezen om dergelijke producten te verkopen. Dat betekent dat je start met de verkoop van producten die gemaakt zijn door derden, die daarna zijn aangepast naar jouw branding en ontwerp zonder dat je zelf iets hebt bijgedragen aan dat productieproces.

In andere woorden: een white label webshop verkoopt producten waar veel vraag naar is die vanuit een grote batch uit een fabriek komen. Deze producten hebben van oorsprong een blanco label; een webwinkel of een merk zet hun eigen bedrijfsnaam erop om het zo vanuit hun naam te verkopen.

Neem bijvoorbeeld een drogisterij zoals de Kruidvat. Zij kopen producten met witte labels in, zoals chemische producten via jbcsolutions.nl, om deze vervolgens onder eigen naam in de verkoop te doen. Een slimme zet, toch?

e-commerce white label producten

Voordelen van verkopen via een white label webshop

Jazeker, want er kleven veel voordelen aan het opzetten van een white label webshop. Je kunt binnen no time starten met een eigen e-commerce bedrijf waarbij je producten verkoopt, waardoor je ondernemerschap direct al een flinke boost krijgt.

Andere voordelen van white label webshops zijn onder andere:

Geen exclusieve verkooprechten

Waar je alleen wel op moet letten, is dat je met een white label product geen exclusieve verkooprechten hebt. Dat betekent dat er waarschijnlijk nog veel meer webwinkels zijn die dergelijke producten onder hun eigen label en branding verkopen. Wil je die rechten wel dan is het aan te raden om voor een private label product te gaan. Maar: dit kost je meer tijd en geld én je moet echt uniek zijn. Ben je dat niet dan is de kans groot dat je (waarschijnlijk onbedoeld) inbreuk maakt op een patent van een ander bedrijf.

white label productie

Voorbeelden van white label producten voor webshops

Met het idee voor een white label webshop ben je er nog niet. Het is goed om eerst op de hoogte te zijn van de actuele markt voordat je zo’n webwinkel begint. Daarnaast moet je je focussen op diverse soorten marketing waaronder content marketing om zo ook goed zichtbaar en vindbaar te zijn voor de klant.

De juiste producten

Maar: first things first – weet wat er speelt en waar vraag naar is. Dit kunnen producten zijn die momenteel erg in trek zijn, maar wat je nog liever hebt zijn populaire items die men voor langere tijd kan gebruiken zoals een drogisterij white label chemische producten scoort.

Denk bijvoorbeeld aan je eigen thee of koffie die je inkoopt als white label product maar verkoopt onder je eigen naam en branding. Dit kan een goed begin zijn van een volledig koffie- of theemerk, maar kan ook fungeren als extra product naast een koffielijn die je bijvoorbeeld wel zelf hebt bedacht. Andere producten die over het algemeen altijd wel goed scoren zijn onder andere:

Aan de slag

In de afgelopen jaren is de e-commerce industrie enorm gegroeid want het is laagdrempelig, fun en kan lucratief zijn. In zowel B2B e-commerce als B2C. Om snel een eigen webwinkel te starten, kan het een slimme keuze zijn om te beginnen met een white label webshop. White label producten worden massaal geproduceerd en zijn merkloos, waardoor je als eigenaar van een webwinkel deze producten kunt verkopen onder jouw eigen branding en ontwerp zonder dat je zelf iets bijdraagt aan het productieproces.

Er zitten veel voordelen aan het verkopen van white label producten, zoals geen ontwikkelingskosten, geen investeringskosten en het gemakkelijk kunnen inspelen op de vraag.

Een belangrijk nadeel is dat je geen exclusieve verkooprechten hebt en dat er waarschijnlijk veel andere webwinkels zijn die dezelfde producten verkopen. Het is daarom essentieel om op de hoogte te zijn van de actuele markt en te zorgen voor goede zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw webwinkel.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.