Tags: content marketing, website
Als ondernemer heb je hard gewerkt voor je resultaten. Alles wat je doet bepaalt je prestatie en resultaten. Zakenman en investeerer Warren Buffet zei ook eens: “Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1.” Eigenlijk geldt dit ook voor je online traffic en klanten. Ben je voornemens de huidige site op de schop te nemen? Of zelfs te verhuizen naar een ander domein? In de praktijk blijkt dat ondernemers hun website migratie niet goed aanpakken. Met als gevolg dat je een groot deel van wat je in jaren hebt opgebouwd niet meer rendeert. Een niet goed uitgevoerde website migratie kan je uiteindelijk veel klanten en omzet kan kosten. In dit artikel vertellen we precies waar je allemaal op moet letten.
Als ondernemer wil je blijven vernieuwen. Je scherpt je propositie aan, biedt nieuwe diensten en producten aan en/of ziet nieuwe online kansen en mogelijkheden. De keuze voor een herontwerp of herstructurering van je website of platformverandering is logisch.
Veel ondernemers zijn gedeeltelijk of volledig afhankelijk van hun online kanalen. Een website overzetten of herstructureren lijkt in eerste instantie niet zo ingewikkeld. Samen met een grafisch ontwerper en een webdesigner bedenk je een mooi plan dat precies past bij jouw bedrijf en jouw klanten.
Wat veel ondernemers niet beseffen is dat je ruim voordat je begint aan de bouw van een nieuwe website al een migratieplan moet opstellen. Doe je dit niet, dan kan dit in de loop van de tijd grote gevolgen hebben. Een websitemigratie omhelst meer dan alleen de voorkant.
Juist de combinatie van design, content, code, CMS Ă©n integraties met andere systemen maakt het complexer dan het in eerste instantie lijkt.
Hieronder leggen we uit waarom dit belangrijk is en welke stappen je Ă©Ă©n voor Ă©Ă©n moet nemen.
Waarom heeft een website migratie invloed op mijn (online) prestaties?
Wanneer je een website niet goed migreert dan kun je met verschillende problemen te maken krijgen, denk aan:
1. Het verlies van je organisch verkeer, omdat je SEO resultaten achteruitgaan
Wanneer je een pagina op je website hebt die door Google op 200 zoektermen wordt gerankt en jij verwijdert die pagina zonder redirect, dan komen die bezoekers in eerste instantie op een 404 pagina uit. Maar al vrij snel daarna stuurt Google de bezoekers naar een andere website. Grote kans dat dit de pagina van je concurrent is.
Een website migratie kan ook invloed hebben op de hoeveelheid organisch verkeer, omdat elementen die voor SEO belangrijk zijn vaak worden veranderd. Er wordt vaak alleen nagedacht over de actie op korte termijn, maar niet over de gevolgen. Hierbij moet je denken aan URL’s, links, content en pagina templates. Dit heeft een grote invloed op SEO-scores en daarmee het aantal mensen dat je relevante pagina kan vinden en de website uiteindelijk bezoekt.
2. Belangrijke links werken niet meer
Met de lancering van een nieuwe website veranderen ook vaak de URL’s van belangrijke pagina’s. Verander je zelfs je domeinnaam dan leiden alle oude links, die bijvoorbeeld op je briefpapier, visitekaartje, in social media posts of op blogs staan nu naar niet-bestaande pagina’s. Dat betekent dat je deze uitingen ook allemaal moet gaan aanpssen
Misschien heb je nog wel een aantal ads aan staan met links naar oude pagina’s. In dat geval verbrand je direct advertentiebudget en leid je imagoschade door onnodige irritatie bij potentiële klanten. Dit is van toepassing wanneer je een nieuwe domeinnaam kiest, maar ook wanneer de URLs van de bestaande pagina’s veranderen.
3. Verlies van belangrijke data, waardoor je campagnes niet gemeten kunnen worden en je advertentiebudget niet optimaal gealloceerd wordt
Alleen waneer je inzicht hebt dan kun je optimaliseren. Met als resultaat dat meer verkeer naar je website leidt en uiteindelijk meer klanten zal overhouden.
Het komt echter vaak voor dat na een migratie Google analytics en de tracking pixels niet goed meer zijn ingericht. Hierdoor mis je niet alleen belangrijke data om je campagnes te meten, ook je advertenties kun je niet meer optimaliseren, omdat er belangrijke data ontbreken.
Welke stappen moet je nemen voor een succesvolle migratie?
Genoeg redenen dus om de migratie zorgvuldig en goed gepland aan te pakken. Hoe doe je dit precies?
Stap 1: Een gedetailleerd website migratieplan en een 0-meting uitvoeren
Een succesvolle migratie begint met een gedetailleerd migratieplan. Inventariseer alle pagina’s, URL-structuren, content-assets en functionaliteiten van de huidige website. Zorg ervoor dat je een duidelijk overzicht hebt van de huidige SEO-prestaties, inclusief rankings, organisch verkeer en belangrijke zoekwoorden. Identificeer ook de mogelijke risico’s en uitdagingen die zich kunnen voordoen tijdens de migratie.
Voer daarnaast een 0-meting uit of laat deze uitvoeren door een marketingpartner. Analyseer het verkeer per pagina, je rankings, conversiedoelen en kanalen. Je wilt je gehele huidige situatie in kaart brengen, zodat je later stadium je prestaties kunt vergelijken en op tijd bij kunt sturen.
Stap 2: Behoud zoveel mogelijk je URL-structuur en redirects
Eén van de belangrijkste aandachtspunten van een migratie is het behoud van de URL-structuur. Het veranderen van URL’s zonder goede redirects zal resulteren in gebroken links, verlies van organisch verkeer en verminderde SEO-prestaties.
Probeer zoveel mogelijk je oude URL’s te behouden. Wanneer je een titel wijzigt, dan moet de nieuwe titel eigenlijk beter zijn dan de oude titel. Let op met links die automatisch worden aangemaakt op basis van een (concept) paginatitel. Deze wil je voordat je live gaat aanpassen.
Soms lukt het niet om bestaande links te behouden, bijvoorbeeld omdat een nieuwe dienst of product een andere naam krijgt. Maak een redirect plan om alle oude URL’s naar de juiste nieuwe locaties te verwijzen. Een goed redirectplan bevat een lijst met oude URL’s en de bijbehorende nieuwe URL’s waar ze naar moeten worden doorverwezen. Dit helpt zoekmachines om de nieuwe pagina’s te ontdekken en te indexeren, terwijl het organische verkeer behouden blijft.
Gebruik 301-redirects (permanent redirect) en niet de 302-redirects (temporary redirects). In de praktijk blijkt dat de 301-redirects de waarden van de oude URLs beter doorgeven dan de 302-redirect -ook al geeft Google aan dat dit niet veel zou moeten uitmaken.
Stap 3: Beheer je content en metadata
Tijdens een migratie is het van cruciaal belang om de content en metadata zorgvuldig te beheren. Zorg ervoor dat alle belangrijke content en metadata zoals titels, meta beschrijvingen, koppen en alt-teksten worden overgedragen naar de nieuwe website. Behoud je deze elementen niet, dan kan dit van grote invloed zijn op de SEO-waarde van de website.
Dit heeft weer invloed op je vindbaarheid, je bezoekersaantallen en uiteindelijk je gehele sales funnel.
Stap 4: Denk ook aan de technische aspecten
Naast de zichtbare aspecten van een website, zijn er ook belangrijke technische SEO-aspecten waarmee rekening moet worden gehouden tijdens een migratie. Zorg ervoor dat de nieuwe website een schone en crawl-vriendelijke code heeft, snel laadt en mobielvriendelijk is. Een crawl-vriendelijke code verwijst naar de manier waarop de code en structuur van een website zijn georganiseerd en opgebouwd, zodat zoekmachines de website gemakkelijk kunnen crawlen en indexeren.
Optimaliseer de interne linkstructuur en zorg ervoor dat zoekmachines gemakkelijk door de nieuwe website kunnen navigeren. Vergeet ook niet om de XML-sitemap bij te werken en in te dienen. Dit is een sitemap waar alle URL’s staan die je door Google geïndexeerd wilt zien.
Stap 5: Richt integraties opnieuw in (zoals die met Google Analytics)
Met de komst van een nieuwe website zul je ook de integraties met andere systemen moeten monitoren. Een van de eerste die aandacht vraagt is: Google Analytics. Deze zal opnieuw gekoppeld en ingericht moeten worden op basis van jouw nieuwe conversiedoelen. Doe dit zodra je nieuwe website online staat.
Soms kiest de ondernemer of het marketingbureau ervoor om een volledig nieuw analytics account in te richten. Dit wil je eigenlijk niet. Je wilt de nieuwe data kunnen vergelijken met de data uit het verleden.
Neem in het website migratieplan ook de integraties op met andere systemen zoals: CRM software, E-mailmarketingsoftware, Marketing automation en andere systemen.
Stap 6: Monitoring en Rapportage
Na de migratie wil je de prestaties blijven monitoren. Wanneer je goed monitort dan ontdek je al vrij snel of er geen dingen verkeert zijn gegaan tijdens de migratie. Je kunt dan snel ingrijpen, waardoor de negatieve impact beperkt blijft.
Een marketingpartner kan in de gaten houden of de migratie succesvol is uitgevoerd en of er eventuele aanpassingen noodzakelijk zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld monitoren of er geen kapotte links op de website staan, of de titels goed worden toegepast, de links in de advertenties goed aangepast zijn en of het organisch verkeer nog naar de website wordt toegeleid.
Conclusie
Kortom, vraag je af waarom je je website wilt aanpassen. Wanneer je het doet, doe het dan goed. Een goede voorbereiding voorkomt een hoop ellende achteraf. Een gespecialiseerde online expert, anders dan de developer, kan je begeleiding geven bij alle stappen in het proces.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Digitale marketing in 2020: de belangrijkste uitdagingen
Welke uitdagingen in digitale marketing mag je in 2020 verwachten? En hoe kunnen marketeers zich op deze ontwikkelingen voorbereiden?
Webinars organiseren voor b2b marketing: tips, tricks & tools
Steeds meer b2b-bedrijven gaan een webinar organiseren als een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie. Lees hier de tips, tricks en tools!
De SEO trends voor 2020 voor B2B bedrijven
Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke marketingtechniek. Door middel van SEO wordt jouw bedrijf beter gevonden in de zoekmachines.
Waarom de page speed van je website zo belangrijk is
Voor grote webwinkels betekent een vertraging van Ă©Ă©n seconde in laadtijd per webpagina een enorm verschil maken in zowel conversie als vindbaarheid in Google.
Succesvolle b2b e-commerce begint bij content
Ook in B2B zit men niet stil. Om een succesvolle b2b e-commerce website te hebben, is rijke content onontbeerlijk.
Tips voor moderne B2B Leadgeneratie (update 2021)
In de B2B marketing gaat het vaak over leadgeneratie. Uiteindelijk zijn alle activiteiten gericht op het genereren van leads. Tips voor b2b leadgeneratie:
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.