Tags: marketingstrategie, Ondernemen
Bij marketing gaat het niet om geluk hebben. Het gaat om het bedenken van een succesvolle strategie waarmee jij je doelgroep bereikt en overtuigt. Als ondernemer en marketeer wil je natuurlijk dat je bedrijf groeit en een grote en loyale klantenkring opbouwt. Zonder het bedenken van een strategie kan dit een grote uitdaging zijn. Weet je niet waar je moet beginnen of wat de juiste strategie is voor jouw bedrijf?
Lees dan deze blog, waarin we de meest succesvolle marketingstrategieën bespreken waar jij mee gaat scoren in 2024!
#1. Influencer Partnerschappen
B2B-marketing heeft zich steeds meer gericht op het gebruik van influencer partnerships om geloofwaardigheid en bereik te vergroten. Het identificeren en samenwerken met invloedrijke figuren, experts of leiders binnen jouw branche kan jouw bedrijf helpen om een groter publiek aan te spreken. Deze influencers hebben vaak een trouwe achterban die vertrouwt op hun aanbevelingen.
Door deze personen in te zetten om jouw producten of diensten te promoten, vergroot je niet alleen de zichtbaarheid, maar ook de geloofwaardigheid van je merk binnen de branche.
Het kunnen overigens ook vakbladen en online platforms zijn waar je mee samenwerkt. Als het maar een autoriteit is in het vakgebied met bereik. Dit soort samenwerkingen in de inzet van third-party promotion kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen bij potentiële klanten die geneigd zijn om in te gaan op aanbevelingen van betrouwbare bronnen.
Daarmee kan deze vorm van samenwerking weleens de go-to marketingstrategie worden voor jou in 2024.
#2. Evenementen en Netwerken
Organiseer of neem deel aan branche-evenementen, conferenties en netwerkbijeenkomsten. Dit biedt een uitstekende gelegenheid om face-to-face contact te leggen, relaties op te bouwen en je bedrijf te presenteren aan potentiële klanten. Laat bijvoorbeeld polsbandjes bedrukken om uit te delen aan (potentiële) klanten. Zo versterk je namelijk de relatie tussen jou en je doelgroep.
Het is een klein gebaar met een grote impact, omdat je hiermee een blijvende indruk achterlaat. Klanten zullen hierdoor namelijk sneller geneigd zijn om bij je bedrijf terug te komen. En als je een handig item aan ze geeft, zoals een pen, gebruiken ze dit op diverse plekken. Andere mensen zien daardoor jouw merk en zo ontstaat er meteen mond-tot-mondreclame.
Live events of hybride-evenementen bieden de kans om echt in contact te komen met je doelgroep en waardevolle relaties op te Bouwen. Ook is de impact bij live events groot omdat je een levendige beleving kunt vormgeven.
#3. Webinars 2.0: Round Table Discussies en Think Tank-sessies
In het verlengde daarvan kun je uiteraard ook kiezen voor online events. Kies dan voor een meer interactieve vorm waarbij ronde-tafelgesprekken en think tank-sessies centraal staan. Deze interactieve platforms bieden een unieke kans voor bedrijven om expertise te delen en diepgaande discussies te voeren met professionals en potentiële klanten.
Door dit soort sessies aan te kleden met interactieve elementen zoals een mini-onderzoek met stellingen vergroot je de betrokkenheid van de deelnemers.
Bovendien leveren dit soort sessies geweldige content op om later weer te delen met doelgroepen. Naast een opname van het webinar kan er content uit gedestilleerd worden zoals Key Findings documents, blogs en social media updates.
#4. Account-Based Marketing (ABM)
Account-Based Marketing is een gerichte aanpak die marketing en sales in staat stelt om specifieke doelaccounts te targeten. Door het ontwikkelen van gepersonaliseerde campagnes en content die gericht zijn op individuele accounts, kunnen bedrijven de betrokkenheid vergroten en conversies stimuleren.
Dit vraagt om een sterk begrip van de behoeften van elke klant en ijzersterke content die daarop inhaakt. Daarmeee zorgt je dat ieder contactmoment waarde levert en oplossingen biedt voor de specifieke uitdagingen van de prospect. Als je hier nog niet mee werkt, is dit een mooie marketingstrategie voor 2024.
#5. Geautomatiseerde Marketingfunnels
Geautomatiseerde marketingtools spelen een essentiële rol bij het leveren van gerichte boodschappen op het juiste moment aan potentiële klanten. Deze tools omvatten e-mailmarketing, gerichte advertenties en gepersonaliseerde content die aansluit bij verschillende stadia van de customer journey.
Door het inzetten van marketing automation kunnen bedrijven efficiënt en effectief communiceren met klanten. Het stelt hen in staat om relevante informatie te verstrekken op cruciale momenten, zoals het sturen van gerichte aanbiedingen op basis van eerdere interacties. Prospects en klanten ontvangen boodschappen die aansluiten bij hun interessen en behoeftes van dat moment, wat resulteert in een verbeterde customer experience!
Eén van de bekendste en meest succesvolle manieren om je merk te versterken, is door hele goede content te maken en deze in te zetten via Social Media. Op deze manier kun je namelijk waardevolle informatie delen met je doelgroep.
Dit kan gaan om allerlei verschillende soorten content, zolang het maar bij jouw doelgroep en jouw bedrijf past. Leg de lat hoog. Ga in 2024 maar eens aan de slag met steengoede uitlegvideo’s, key finding documenten van onderzoeken, interactieve infographics of handige tools voor de doelgroep.
Reageer op hun berichten zodat je een relatie bouwt met de doelgroep. Ben hier consistent in zodat je betrouwbaar overkomt én regelmatig zichtbaar bent. Door een speerpunt van content marketing en een goede social media-strategie te maken, heb jij een grote kans dat je de relatie met je doelgroep versterkt.
Integraal marketingplan: lijm alles aan elkaar
Nog een ding: breng deze strategiëen samen tot een integraal marketingplan. Door bovenstaande marketingstrategieen te combineren, onstaat er synergie én efficientie. Gebruik jouw interactieve infographic bijvoorbeeld in die Account Based Marketing-campagne. Zet het live event centraal en laat de webinars daar uit voortvloeien.
Op dit manier werk je het hele jaar aan een integraal marketingplan en haal je een maximal rendement uit jouw marketingmiddelen.
Randvoorwaarden marketingstrategie 2024
Tot slot nemen we nog een paar randvoorwaardes met je door zodat niets je meer in de weg staat om van jouw marketingplan in 2024 een succes te maken!
Randvoorwaarde 1: Data-gestuurde Marketing
Data-gestuurde marketing is cruciaal in de moderne zakelijke wereld. Door klantgegevens, trends en gedragsanalyses te gebruiken, kunnen bedrijven een dieper inzicht krijgen in wat hun doelgroep nodig heeft en hoe ze daarop kunnen inspelen.
Door het analyseren van gegevens kunnen bedrijven gepersonaliseerde en relevante content leveren aan klanten op het juiste moment. Het begrijpen van het gedrag en de behoeften van klanten stelt bedrijven in staat om beter in te spelen op veranderende markttrends, waardoor ze concurrerender worden en de klanttevredenheid vergroten. Het inzetten van data is eigenlijk een overkoepelende voorwaarde voor de succesvolle executie van eerder genoemde strategieen.
Randvoorwaarde 2: Consistentie
Het belangrijkste binnen marketing is om consistent te blijven. Je doelgroep wil op je kunnen bouwen, en je geeft een verkeerd signaal af als je niet consistent te werk gaat. Ben je actief op social media? Plaats dan content op een vaste dag. Zo kunnen volgers op je bericht rekenen. Daarbij zul je op die manier vaker voorbij komen op hun tijdlijn, waardoor ze sneller aan jouw bedrijf zullen denken. Dit geldt ook voor de kleine dingen. Ook als je een keer relatiegeschenken geeft bijvoorbeeld, werk dan met een vaste partner zoals maxilia.nl. Daarmee kun je de kwaliteit van uitingen en relatiegeschenken waarborgen.
Tot slot
Dit waren onze tips om in 2024 goed voor de dag te komen met jouw marketing. Natuurlijk zijn er nog veel meer activiteiten te ontplooien. Mocht je nog bezig zijn met de afsluiting van 2024? Lees dan ook deze marketing checklist zodat je niets vergeet!
Veel succes met jouw marketingstrategie voor 2024!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
5 manieren om je evenementenlocatie naar een hoger niveau te tillen
5 manieren om je evenementenlocatie naar een hoger niveau te tillen. Gebruik onze tips om op te vallen en klanten te binden.
Wat is een kassasysteem en waarom is het belangrijk?
In dit artikel leggen we uit wat een kassasysteem is en waarom het onmisbaar is bij het runnen van je onderneming.
White label SEO: Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden voor jezelf én voor je klanten
white label seo: wat is het en wat heb jij er aan met jouw bureau? Lees onze tips en adviezen voor het uitbesteden van SEO
Marketingbedrijf verkopen? Dit moet je weten
hoe verkoop je een marketingbedrijf precies aan een andere ondernemer? Lees onze tips voor een optimaal proces!
Wat is een management buy in (en waarom interessanter dan een bedrijf starten?)
Wat is een management buy in (MBI) en waarom is het misschien nog wel interessanter dan zelf een bedrijf starten?
Een goede telefoon voor op de werkvloer uitzoeken doe je zo!
Tips voor het selecteren van de juiste telefoon voor de werkvloer voor jouw werk als marketeer. Bonus tip: af en toe wegleggen!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.