Tags: merkbeleving, naamsbekendheid
In de marketingwereld speelt naamsbekendheid een grote rol. Ook als ondernemer weet je waarschijnlijk als geen ander hoe belangrijk dit is, aangezien dit erg belangrijk is voor jouw onderneming. Uit onderzoek van Les Binet blijkt dat bedrijven optimaal presteren als ze 50 tot 60% van het marketingbudget inzetten voor het vergroten van naamsbekendheid én het laden van het merk. De overige 40% kan ingezet worden voor leadgeneratie-activiteiten.
Wil je graag als ondernemer in de marketingwereld ook werken aan jouw naamsbekendheid? Dan zijn er een aantal punten waar je rekening mee kunt houden, zodat jouw onderneming steeds bekender wordt bij jouw zakelijke klanten.
1. Identiteit
Voordat je gaat werken aan jouw naamsbekendheid, is het belangrijk om stil te staan bij jouw identiteit. Wat wil je graag uitstralen als onderneming zijnde en wat vind je als organisatie belangrijk? Dit soort vragen kun je omvormen in de missie en visie van jouw bedrijf en deze zijn erg belangrijk om de identiteit van jouw bedrijf te bepalen. Ook is het belangrijk om na te denken waar je voor staat: hecht je bijvoorbeeld veel waarde aan duurzaamheid? Dit soort punten zijn ook belangrijk om te verwerken in jouw identiteit. Probeer jouw identiteit zo duidelijk mogelijk te maken, zodat je ook precies weet hoe je dit naar buiten moet brengen en dit ook duidelijk is voor jouw (toekomstige) klanten.
💡Tip! Organiseer een workshop met vertegenwoordigers van verschillende afdelingen om de identiteit met elkaar vast te stellen.
2. Logo
Als je eenmaal een identiteit voor ogen hebt en deze duidelijk op papier hebt gezet, is het tijd voor de volgende stap. De identiteit van een bedrijf is iets dat je wil uitstralen, en een logo is hier een goed middel voor. In een logo kun je namelijk bepaalde kleuren en vormen terug laten komen die goed bij jouw bedrijf én identiteit past.
Eerder werd al het voorbeeld genoemd van duurzaamheid: dit kun je ook terug laten komen in het logo door bijvoorbeeld de kleur groen erin te verwerken. Bovendien moet een logo opvallen: een logo dat beter in het geheugen blijft zitten, heeft natuurlijk ook een positief effect op jouw naamsbekendheid.
3. Communicatiemiddelen
Heb je een logo ontworpen dat bij de identiteit van jouw bedrijf past? Dan kun je het logo naar buiten brengen. Een logo kun je op verschillende manieren inzetten, denk bijvoorbeeld aan communicatiemiddelen waar je jouw logo op kunt verwerken.
Er zijn namelijk talloze communicatiemiddelen die je voor jouw onderneming kunt gebruiken om de naamsbekendheid te verhogen, denk bijvoorbeeld aan flyers, visitekaartjes en werkkleding. Je kunt daarnaast ook denken aan online advertenties, content marketing of reclameborden. Welke middelen je het beste kunt inzetten, is afhankelijk van jouw werk en jouw doelgroep.
Je kunt het natuurlijk ook groter aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld het logo ook laten bestickeren op jouw zakelijke auto. Zo kan iedereen op de weg jouw logo zien en dat kan jouw naamsbekendheid weer bevorderen. Wil je graag een wagen zakelijk leasen? Dan is het ook mogelijk om jouw auto te laten bestickeren in de stijl van jouw bedrijf, mits je de auto leaset op basis van financial lease.
Met deze leasevorm ben je immers economisch eigenaar van de auto, en na afloop van het contract hoef je de auto niet in te leveren bij de leasemaatschappij.
4. Social media en internet
Tegenwoordig speelt het internet een grote rol in het dagelijkse leven, maar ook in het werkleven. Via het internet worden namelijk talloze werkgerelateerde taken uitgevoerd. Bovendien is het internet ook dé plek waar je aan je naamsbekendheid kunt werken. Vrijwel iedereen zit namelijk op het internet, en dit is dus ook de plek waar je jouw doelgroep kunt bereiken.
Zorg er daarom bijvoorbeeld voor dat je een website hebt. Zo’n website kan een middel zijn om meer informatie te geven over jouw onderneming en wat jouw product of dienst is. Wel is het belangrijk dat deze website goed in elkaar steekt. Een website moet onder andere mobielvriendelijk zijn en een snelle laadtijd hebben, anders kunnen mensen al gauw afhaken. Je wilt niet alleen een grote naamsbekendheid maar ook een positieve naamsbekendheid. Daarnaast moet een website dus ook overzichtelijk zijn en passen bij de huisstijl van jouw bedrijf, zoals dezelfde kleuren die ook verwerkt zijn in het logo.
Naast een website is het ook een tip om eens na te denken over social media. Iedere dag zitten er talloze mensen te scrollen op social media en dit is dus ook de plek om jouw naamsbekendheid te kunnen vergroten. Om er tussenuit te springen is het wel belangrijk om unieke content te creëren die relevant is voor jouw doelgroep. Welke kanalen je hiervoor moet inzetten, is ook afhankelijk van jouw doelgroep.
Conclusie
In het streven naar een grotere naamsbekendheid zijn deze vier punten van cruciaal belang voor elke ondernemer. Een duidelijke identiteit, weerspiegeld in een goed doordacht logo, vormt de basis voor een consistente en herkenbare uitstraling. Het doel is niet alleen om op te vallen, maar ook om in het geheugen van het publiek te blijven hangen.
Het slim inzetten van diverse communicatiemiddelen, van traditionele flyers en visitekaartjes tot innovatieve bestickering van zakelijke auto’s, kan de zichtbaarheid vergroten. Bovendien biedt het gebruik van social media en een goed ontworpen website kansen om de doelgroep te bereiken, waarbij de creatie van unieke en relevante content van essentieel belang is.
Door deze punten serieus te nemen, kan een onderneming gestaag groeien in naamsbekendheid en de band versterken met zakelijke klanten. Het is een investering in de toekomstige groei en bloei van het bedrijf binnen de competitieve marketingarena.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Hollandse merken zijn hot – Top 100 Onmisbare Merken van 2011
Hollandse merken zijn hot - Top 100 Onmisbare Merken van 2011
Ontdekkingstocht naar de betekenis van B2B merkstrategie voor het MKB
Van harte uitgenodigd om mee te doen aan dit gesprek over merkstrategie voor het MKB
Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
In 1999 presenteerden Pine & Gilmore hun theorie over de relatie tussen het toevoegen van belevenissen en een succesvolle merklading. Hoe vindt merkbeleving haar weg in b2b marketing?
Bedrijfskleding bedrukken: 5 Dingen om rekening mee te houden
Het bedrukken van bedrijfskleding gaat verder dan slechts het tonen van een logo; het draait om het opbouwen van een merkervaring!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.