De explosie van het gebruik Social Media laat zien hoe internet zich leent voor het aangaan van interactie, ook in b2b. Mensen zijn altijd bezig met mensen en sociaal in interactie.
Marketeers zijn altijd op zoek naar de juiste middelen om hun doelgroepen te bereiken op de meest effectieve en efficiënte manier. De b2b marketeer van vandaag de dag kan niet om Social Media heen; dat wil zeggen; Social Media zijn hot, worden gebruikt en hebben invloed.
Het gaat er om hoe je er als marketeer mee omgaat. Je hebt hoe dan ook met Social Media te maken. Ook in de business to business vragen Social Media in veel gevallen zoveel aandacht dat er specifieke medewerkers voor worden ingezet.
Instagram en b2b
De meeste b2b-marketers experimenteren met LinkedIn als b2b-marketingkanaal. Andere platforms zoals Youtube en Twitter liggen ook wat meer voor de hand. Een kanaal zoals Instagram echter, ligt wat minder voor de hand. Toch liggen hier hele mooie kansen voor uiteenlopende b2b-merken. Ook zijn er inspirerende voorbeelden te vinden voor de inzet van Instagram voor b2b.
💡Leestips over Instagram voor b2b
- In dit artikel over Instagram voor b2b laten we er een paar zien.
Facebook en b2b
Waar het in eerste instantie echt een platform was voor b2c zien we dat Facebook steeds vaker standaard meegenomen wordt in de online marketingstrategie. Dan hebben we het vooral over Facebook advertising. In menig b2b buyer persona is het gebruik van Facebook terug te vinden. De advertentievormen zijn ook gericht op het aantrekken van b2b-adverteerders met een duidelijke leadgeneratie insteek.
💡Leestips over Facebook voor b2b
- 6 tips die je nog niet kende over adverteren op facebook
- Facebook Messenger inzetten voor B2B Marketing is niet verstandig
Linkedin en b2b
Tjah. Een b2b-krachtpatser puur sang! Daar moeten we het toch even over hebben. Dit platform ademt ‘b2b’ en is niet voor niets het go-to-platform voor online marketeers naast Google. De meeste funnels bevatten wel LinkedIn-advertising. Ook zijn de meeste bedrijven wel te vinden met een bedrijfsprofiel op LinkedIn. Er zijn overigens wel alternatieven in Europa zoals Xing maar ze vallen allemaal in het niet bij deze b2b-gigant.
💡Leestips over LinkedIn voor b2b
- Interview: b2b marketeer Marlene Dekkers over 75 vlogs op LinkedIn en wat je daar van kunt leren!
- Tips voor leadgeneratie met LinkedIn & content
- Inloggen op LinkedIn: de tips
- Tips om meer uit jouw Linkedin profiel te halen
Twitter voor b2b
Het platform is al even genoemd: Twitter. Dit vluchtige communicatieplatform vormt voor veel marketeers een hoofdpijndossier. Moeten we er nu wel of niet iets mee? Is het niet aan het afglijden naar een roddelplatform vol fake news en trollen? Ook hier gaat het om jouw doelgroep en waar hij of zij de tijd spendeert. Als dit voornamelijk op Twitter is, zou het interessant kunnen zijn om hier voldoende aanwezig te zijn.
💡Leestips over Twitter voor b2b
- Tips en insights over b2b leadgeneratie met twitter
Social Media & B2B Marketing
Maar let op! Social Media zijn slechts middelen. Net als e-mail marketing dat is. Of je advertenties in bladen. En; Social Media zijn niet gratis! Alles wat je wilt doen via Social Media vergt een investering in kennis en tijd. Social Media in b2b In de b2b marketing zien we de aandacht naar Social Media sterk verschuiven. De veelal afwachtende houding van 4 jaar geleden is weg; social media staan hoog op de agenda. Een opkomende hype in Online Marketing is Social Advertising zoals Facebook Advertising.
Ook worden LinkedIn en Twitter steeds vaker ingezet om de interactie aan te gaan met doelgroepen en klanten. Daarnaast zien we het intern gebruik van Social Media stijgen; Social Enterprise. Medewerkers wisselen informatie uit via een afgesloten social network binnen de organisatie. Yammer is een voorbeeld hiervan.
Tip; check hier wat er in de Social Media over jouw merk gezegd wordt; http://www.socialmediacheck.nl/
Social Media Tools voor b2b
Er zijn veel tools beschikbaar om je te helpen bij je b2b social media uitdagingen. Een aantal voorbeelden van tools om berichten op te stellen, plannen en monitoren die interessant zijn voor b2b:
B2B Social Media integratie met CRM
Een andere duidelijke trend is de integratie met andere systemen. E-mail marketing en CRM worden geïntegreerd met Social Media. Dit gaat soms ver en heeft in het geval van CRM geleid tot een nieuwe variant: Social CRM. Een ‘CRM’ pakket met een vergaande focus op Social Media. Social Media gaat ook een steeds grotere rol spelen in de vindbaarheid van bedrijven.
Social Media: What’s in it for me?
Op b2bmarketeers.nl proberen we zoveel mogelijk de praktijk op te zoeken rondom Social Media. Algemene verhalen over het succes van Twitter of Facebook zijn interessant voor de beeldvorming, maar niet meer dan dat. We gaan op zoek naar casus uit de praktijk en leren van de ervaringen van anderen.
Social Media zijn vaak onderdeel van een Content Marketing of Inbound Marketing campagne.
Ephemeral Marketing in B2B
Sinds Social Media platforms als Snapchat is ephemeral content een hot item. Dan gaat het om content die na een bepaalde tijd weer verdwijnt van het web. Andere platforms zoals Facebook zijn deze vorm van content ook gaan ondersteunen. Dit biedt interessante mogelijkheden voor marketeers in de Business-to-Business. Meer over dit onderwerp, lees je hier: Wat is Ephemeral Marketing?
Een belangrijke ontwikkeling binnen de Social Media is de groeiende rol van de hashtag.