Tags: b2b events, content marketing, events
Dit artikel schrijf ik terwijl ik net terug ben van een b2b event in de softwarewereld. Een grote speler op het gebied van ERP-software heeft 200+ mensen uitgenodigd om eens goed onder gedompeld te worden in innovaties die van invloed zijn op hun ondernemingen. Na een hoop voorbereiding is het eindelijk zover en zit ik me af te vragen: wat vind ik hier nu van?
Als freelance marketeer ben ik regelmatig betrokken bij de promotie en organisatie van events. Het organiseren van een b2b event geeft vaak stress; er moet ontzettend veel gebeuren, en alles moet precies op het juiste moment samenkomen. En natuurlijk zijn er altijd last-minute uitdagingen: een aanpassing in de presentatie, een lange file die roet in het eten gooit, of een belangrijke spreker die plots verhinderd is.
De verantwoordelijkheid ligt vaak op de schouders van de marketingprojectmanager, die deze problemen moet oplossen om het event tot een succes te maken. Moet je er dan nog wel aan beginnen?
Tjah, als toch allemaal weer gelukt is, is er eigenlijk niets bevredigender. Mensen ontmoeten elkaar, delen ervaringen en leren van elkaar. B2B events bieden de mogelijkheid tot het aangaan van waardevolle contacten. Daar gaat het uiteindelijk om in b2b. Vaarvoor zijn goede b2b events onmisbaar.
Redenen waarom goede b2b events niet kunnen niet ontbreken in jouw b2b marketing plan.
1. Events brengen mensen samen; je faciliteert het gesprek in jouw branche
Een goed b2b event biedt een platform waar vakgenoten, partners en concurrenten elkaar ontmoeten en ideeën uitwisselen. Het is een ideale manier om discussies te faciliteren, nieuwe samenwerkingen te verkennen en het gesprek te sturen over de toekomst van de branche. Deze waardevolle momenten kunnen niet worden gerepliceerd via digitale interacties.
2. B2B events bieden de ultieme kans om kennis over te dragen
In een wereld waar kennis de motor is achter groei, geven b2b events bedrijven de kans om expertise te delen en hun positie als thought leader te versterken. Presentaties, paneldiscussies en workshops zijn krachtige middelen om jouw organisatie te positioneren als kenniscentrum en vertrouwen op te bouwen bij jouw doelgroep.
3. Je kunt spontane ontmoetingen verwachten met prospects en klanten
Events geven een informele setting waarin mensen zich op hun gemak voelen om gesprekken aan te knopen. Hierdoor ontstaan er vaak onverwachte ontmoetingen en kansen die je vooraf niet kunt plannen. Deze spontane gesprekken kunnen leiden tot waardevolle inzichten, nieuwe leads en zelfs langdurige samenwerkingen.
4. Events prikkelen alle zintuigen en bieden daarmee de ultieme kans om impact te maken en een onuitwisbare indruk achter te laten
Een fysieke omgeving prikkelt alle zintuigen en zorgt voor een ervaring die blijft hangen. Van de sfeer op de locatie tot de interactie met de producten en de gesprekken die gevoerd worden – een goed georganiseerd b2b event laat een blijvende indruk achter bij deelnemers, die de waarde van de ervaring meenemen naar hun eigen organisatie.
5. B2B events vormen de ideale content katalisator
Elk onderdeel van een event, van keynotes tot interacties met deelnemers, kan worden omgezet in waardevolle content. Dit varieert van artikelen en social media posts tot video’s en case studies. Een event biedt zoveel mogelijkheden voor contentcreatie dat het vaak maanden aan relevante content kan opleveren voor je marketingstrategie.
6. Events vormen een ideale kapstok voor campagnes
B2B events vormen een ideaal ankerpunt voor bredere marketingcampagnes. Van de vooraankondiging tot het delen van hoogtepunten en follow-ups na het event, deze campagnes versterken je merkbekendheid en onderstrepen jouw positie binnen de markt. Het event fungeert zo als een verbindend element binnen je marketingmix, wat zorgt voor meer samenhang en herkenbaarheid in al je communicatie.
Tot slot
Hoewel het organiseren van b2b events vaak gepaard gaat met uitdagingen en onverwachte situaties, is de impact en waarde van een succesvol event onmiskenbaar. Het is een kans om relaties te versterken, kennis te delen en een blijvende indruk te maken. Ondanks de stress en het harde werk is de voldoening van een geslaagd event de beloning voor alle inzet.
Lees ook onze tips voor hybride events.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B Marketing Trends voor 2015
B2B Marketing Trends voor 2015
Met deze content marketing strategie genereer je meer leads (gegarandeerd)!
Hoe een goede content marketing strategie een centrale rol speelt in de marketingstrategie en concrete resultaten oplevert! Lees het in dit artikel!
Moderne marketing in b2b: een voorbeeld van een specialist in Acrylaat lasersnijden
Laten we eens kijken naar deze typische B2B-onderneming, gespecialiseerd in geavanceerde machines voor het snijden van plexiglas.
Hoe je een content marketing plan maakt in b2b
Leer hoe je een content marketing plan opstelt om jouw doelgroep te activeren: inclusief tips en voorbeelden!
10 marketing e-mail types waar je als b2b marketeer niet omheen kunt
Een inspirerende lijst met marketing e-mail berichten die jij als b2b marketeer kunt toevoegen aan jouw gereedschapskist.
Demand Generation: keert branding terug?
Demand generation: heeft branding weer de aandacht die het verdient? Hoe passen demand generation en branding samen? Lees het artikel!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.