3 redenen om voor performance marketing te kiezen 

door Redactie | Last Updated:   13 maart 2025

Op zoek naar nieuwe manieren om jouw marketingdoelen te behalen? Merk je dat je nog maar weinig successen boekt met de huidige strategieën en ben je toe aan iets nieuws? Overweeg dan eens om over te stappen op performance marketing. 

Met performance marketing bedoelen we een resultaatgerichte vorm van adverteren. Hierbij wordt verschillende (online) media ingezet. Het verschil met andere marketingstrategieën is dat er pas wordt betaald als de actie is voltooid. Hierdoor kan er nog beter resultaatgericht worden gewerkt en levert de strategie bijna altijd extra conversies op. 

Maar waarom zou je performance marketing door De Nieuwe Zaak laten uitvoeren? Welke voordelen biedt dit allemaal nog meer? In dit artikel geven we drie goede redenen waarom je hier absoluut werk van moet maken. 

performance marketing voordelen lijst

1. Goed kunnen meten van de behaalde successen 

Er zijn verschillende strategieën die je kunt toepassen om jouw marketingdoelen te behalen. Een groot nadeel van de meeste strategieën is dat het lastig te achterhalen is of deze daadwerkelijk succesvol zijn geweest. Doordat de resultaten niet goed meetbaar zijn, kan je je campagne ook niet aanpassen om doeltreffender te maken. Misschien heb je het idee dat de campagne tot meer conversies heeft geleidt, maar helemaal zeker weet je dit niet.

Een groot voordeel van performance marketing is dat je de behaalde successen wél goed kunt meten. Hierdoor wordt de effectiviteit van de marketingactiviteiten direct zichtbaar en kunnen deze ook in realtime worden geoptimaliseerd om nog betere resultaten te kunnen halen. Zo investeer je nooit onnodig veel geld in activiteiten die weinig opleveren en weet je zeker dat je campagne doeltreffend genoeg zal zijn.

Bovendien geeft dit dus ook de mogelijkheid om je budget efficiënt in te zetten. Zo kan je meer geld stoppen in marketingactiviteiten die erg succesvol zijn gebleken en juist weer minderen op punten die weinig extra’s opleveren. 

2. Doelgroep nauwkeuriger aanspreken 

Bij performance marketing ligt de focus vooral op het aanspreken van de doelgroep. Doordat je de doelgroep hiermee nauwkeuriger kan targeten, ben je ook in staat om met de advertenties hierop beter in te spelen. Bijvoorbeeld door specifieke interesses en de demografie van de doelgroep mee te nemen in het gehele proces. Op die manier wordt de doelgroep niet alleen nauwkeuriger aangesproken en weet je in te spelen op hun behoeften, maar zal dit ook nog bijna gegarandeerd tot meer conversies leiden. Je boekt dus veel sneller en beter resultaat als je op deze manier met de doelgroep weet om te gaan. 

3. Gemakkelijker om de campagne te optimaliseren 

Doordat de resultaten van performance marketing beter meetbaar zijn, ben je ook in staat om de campagne op elk moment weer aan te passen en verder te optimaliseren. Zo kan je beter inspelen op de ontwikkelingen van dat moment. Hiermee voorkom je dat je telkens een stapje terug moet doen of na enige tijd tot de conclusie moet komen dat een bepaalde richting niet succesvol was. Je ontdekt direct de pijnpunten van een bepaalde campagne en kunt hier direct het roer omgooien om de campagne verder te optimaliseren. 

Conclusie

Performance marketing is dé oplossing voor wie meer resultaat uit zijn marketinginspanningen wil halen. In plaats van vooraf te betalen zonder zeker te weten wat het oplevert, betaal je bij deze strategie alleen voor daadwerkelijk behaalde resultaten. Hierdoor werk je doelgerichter en effectiever. In dit artikel lees je drie overtuigende redenen om voor performance marketing te kiezen: je kunt successen nauwkeurig meten en je budget slimmer inzetten, je spreekt je doelgroep veel gerichter aan én je kunt je campagnes continu optimaliseren op basis van realtime inzichten. Kortom: performance marketing biedt grip, focus en meetbaar resultaat.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.