B2B Branding is niet altijd het aspect van b2b marketing waar de nadruk op ligt. Vaak gaat het om leadgeneratie, direct marketing en sales campagnes. Maar ook in b2b is Branding een belangrijk onderdeel binnen de marketingstrategie. Wat is branding 2.0 precies? Allereerst kijken we dan naar de traditionele definitie van Branding. Daar zijn er veel van, maar ze komen allemaal neer op:
Het vergroten van de naamsbekendheid en het genereren van een goed gevoel over je merk bij de doelgroep.
Wat is het belang van Branding in b2b?
Omdat b2b transacties doorgaans gaan om complexe producten waarin persoonlijke verkoop centraal staat, is er niet altijd veel aandacht geweest voor b2b branding. De gedachte was; het gaat om de informatievoorziening en het bouwen van de relatie met prospects en klanten. Later zijn hier andere inzichten over gekomen en steeds meer organisaties richten zich op het bouwen van een sterk merkfundament op basis waarvan marketingboodschappen eenvoudiger over de bühne zijn te krijgen. Een bekende uitspraak van meer dan 20 jaar geleden hier over is:
“Nobody Gets Fired For Buying IBM”
Deze uitspraak gaat over het belang van imago, naamsbekendheid, merklading, merkbekendheid en merkattitude. Een sterk merk kan veel twijfels en onzekerheden wegnemen en het pad plaveien voor een verkoop.
Branding 2.0
Het gaat dus om het genereren van awareness. Er is een verschuiving zichtbaar. De consument is mondiger, markten zijn transparanter en de kritische noot is steeds beter voelbaar. De term Branding 2.0 ontstaat; bedrijven gaan zich meer blootgeven en richten zich steeds vaker op het verkrijgen van autoriteit, Thought Leadership en bieden zinvolle content. Er ligt meer focus – ten minste, daar vraagt de markt om- op het daadwerkelijk bieden van een concrete toegevoegde waarde en het bieden van transparantie.
Onderzoeken tonen aan dat deze factoren direct invloed hebben op het marketing en branding budget van b2b organisaties. Er komt meer focus op Content Marketing, op de ‘moeilijke’ manier: niet lukraak advertenties plaatsen maar hard werken aan zinvolle content en het verwerven van een autoriteit status. Laat de prospect ons maar vinden adhv onze kennis, ervaring en visie.
Bekende onderdelen binnen de traditionele vormen van branding zijn:
- Advertising
- Sponsoring
- Persberichten
- Brandvideo’s op tv
- Reclame
- Beurzen & events
We zien deze lijst uitgebreid worden met branding 2.0 activiteiten zoals:
- Content marketing (bloggen, SEO)
- Webinars
- Online Marketing
Daarmee verschuiven ook de traditionele termen en meetfactoren. Nog steeds meten we de resultaten van onze branding inspannigen ( ook wel: above-the-line communicatie) aan de hand van factoren als:
- Bereik
- Naamsbekendheid
- Merkbekendheid
- Merkkennis
- Adverteren
- Sponsoring
Voordelen van branding in B2B
Door een merk te laden en een sterk merk op te bouwen kun je op een aantal vlakken voordeel genieten.
Merkbekendheid verhoogt de kans op verkoop
Zaken doen gaat makkelijker met bedrijven die je kent (bron) want onbekend maakt onbemind. Door te werken aan merkbekendheid en merklading wordt het voor potentiële klanten eenvoudiger om een keuze te maken voor jouw merk.
Positionering & onderscheiden
Een ander voordeel van een sterk merk is dat je daarmee de kans hebt een duidelijke positionering in de markt neer te zetten. Met andere woorden; hoe onderscheid jouw bedrijf zich t.o.v. de concurrent.
Aantrekkingskracht voor nieuwe medewerkers & leveranciers
Een ander voordeel van sterke merken is de aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt en andere stakeholders zoals leveranciers, overheden en partners. Door met branding (en het maken van goede producten en het leveren van goede diensten) een sterk merk neer te zetten zullen goede mensen uit de arbeidsmarkt er graag willen werken. Ook ben je in de gelegenheid een sterke positie aan te nemen in contacten en onderhandelingen met andere stakeholders. Ook voor het aangaan van partnerships is een sterk merk interessant.
Merkloyaliteit
Een mooi merk kan ook een bepaalde merkloyaliteit met zich meebrengen. Deze loyaliteit zorgt er voor dat klanten toleranter omgaan met zaken die niet geheel naar wens zijn. Denk aan een verkeerde levering of zelfs prijsverhogingen.
De kern van de branding wordt vastgelegd in de merkstrategie en bewaakt door de merkstrateeg.
Personal Branding 2.0
Een ander hot-item dat samenhangt met de online ontwikkelingen is uiteraard: personal Branding. Ook op dat gebied zien we een flinke verschuiving. Door de transparantie is het niet verkeerd om stil te staan bij je web presence: hoe kom jij over online? Het is interessant om te zien hoe de marketing veranderd is met de komst van het internet. We zullen hier nog een veel sterkere verschuiving in gaan zien. Hier proberen we inzicht in te geven op b2bmarketeers.nl.
Blogs over Branding:
blog: Merkbeleving in b2b
Boekentips over Branding en Branding 2.0:
Artikel: Brand Awareness