Tags: gouden leads, Leadgeneratie
De wereld om ons heen verandert doorlopend. De wereld lijkt door hierdoor âkleinerâ en eenvoudiger maar is juist complexer. Complexer? Ja, zeker als het gaat om het bereiken van de doelgroep, ook als het gaat om leadgeneratie in B2B. Zo was de âGouden Gidsâ een onmisbaar medium voor bedrijven, letterlijk de deur tot hun doelgroep. Andere zoekmogelijkheden verdrongen het âonmisbareâ boek en namen de âgoudenâ functie compleet over. Voor de doelgroep is het nu eenvoudig zoeken & vinden, voor de aanbieder is het echter moeilijker om te âscorenâ. Dit vergt een andere benadering. DMUâs kiezen nog steeds op basis van argumenten, de manier waarop argumenten âbinnenâ komen is echter compleet veranderd.
Communicatie 2.0
De âoudeâ waarden op gebied van reclame & communicatie zijn deels achterhaald. Hiernaast zorgt de snel âgroeiendeâ regelgeving ervoor (o.a. bel-me-niet-register, ja/nee sticker, verscherping regels e-mailmarketing/cookies/spamm, etcâŠ) dat het bereiken van doelgroepen moeilijker wordt. Succesvolle communicatie en leadgeneratie staat of valt bij het inzetten van een zorgvuldig en creatief onderscheidende mix van middelen op het juiste moment. Multichanneling, cross-mediaal denken, etc⊠dat zijn de paden van communicatie 2.0. Alsof we het over een nieuwe softwarerelease hebben.
Nieuwe visie op leadgeneratie
Als communicatiebureau volg je de ontwikkelingen uiteraard op de voet en probeer je iedere stap te vertalen in een dienst of service. De tijd is aangebroken om tot een integrale aanpak te komen; een 2.0 visie op het werven en behouden van klanten. Leadgeneratie speelt hierin als discipline een centrale rol en juist die rol is zo veranderd de laatste jaren. Daarom kies ik voor een nieuwe definitie van B2B leadgeneratie:
B2B leadgeneratie: de prospect aanzetten tot het starten van een onderzoeksreis, een reis die hem via allerlei kanalen leidt naar de beste oplossing op zijn vraag.
Leadgeneratie is niets meer of minder dan het faciliteren van die reis. De moderne lead laat zich de wet niet meer voorschrijven of voorzeggen, hij neemt het advies van de verkoper niet meer als vanzelfsprekend voor waar aan en zal zelf onderzoeken. Dit in schril contrast met de tijd van de Gouden Gids uit vervlogen tijden.
De lead is in control
Als bureau faciliteren we het zoekpad van de lead door op elke vraag een goed vindbaar antwoord te publiceren, door hem op elk moment de mogelijkheid te geven makkelijk in contact te komen (call me now, stel hier uw vraag, vraag whitepaper op, zie filmpje, etcâŠ). En zorgen dat het merk van de opdrachtgever prominent op alle bronnen is geladen met relevante informatie. De lead is in control en het merk staat klaar met service en antwoorden. Dit kan niet alleen door direct mail, online mail, radio, tv, beursdeelname, etcâŠ. maar ook telemarketing kan een belangrijke rol spelen. Zo is een eerste telefoontje niet bedoeld om direct te scoren maar juist om de lead aware te maken van het merk.
Boekentip over leadgeneratie:
Dynamische Marktbewerking –Â Barbara Baarsma
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Toelichting e-mailmarketing richtlijnen 2012
E-mail richtlijnen voor emailmarketing die voldoet aan de wetten en regels van deze tijd.
Hoe verleid je een lead in 0,05 seconde!
Hoe verleid je een lead in 0,05 seconde! We geven het niet graag toe. Maar een boek beoordelen we op basis van de omslag.
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
Leads: heerlijk, hoe ze als zand door je vingers glippen
Hoeveel klanten heeft u?
Wat is de definitie van een klant? Een klant is iemand die een relatie heeft met je organisatie op basis van een wederzijdse afspraak
Marketing met een honkbalknuppel
Van outbound naar inbound marketing: wat we kunnen leren van Field of Dreams
Toelichting e-mail marketing richtlijnen 2012
e-mail marketing richtlijnen 2012: wat je wel en niet kunt doen met e-mailmarketing. Lees hier onze tips, veel succes!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.