De QR-code (Quick Response Code) werd in 1994 (!) ontwikkeld door Denso, een leverancier van Toyota, om auto-onderdelen te identificeren. QR-codes vormen de brug tussen on- en offline media en maken printmedia interactief. De afgelopen jaren heeft het gebruik van QR-codes een vlucht genomen, b2c en b2b marketeers omarmen de techniek massaal. Zoals met alle technieken, staat of valt het succes met de uitvoering. De grootste fails op een rijtje!
Fail #1 Een kenmerk van de QR-code is dat deze te scannen is met een mobile device zoals een smartphone, in dit geval knap lastig…
Fail #2 Ok, je wilt dat je geliefde viervoeter snel weer veilig thuis is: logisch! Maar die QR-code!
Waarom zou je het mensen die je kunnen helpen zo moeilijk maken? En, moet je dit serieus nemen…een vermiste gephotoshopte dalmatiër..?
Fail #3 Niet bepaald handig dat de website waar deze QR-code naar verwijst nou nèt niet geopend kan worden op je smartphone of tablet!
Fail #4 How to use QR-codes: scan de QR-code om een QR-reader te downloaden! Need I say more? PS: het nut van dit enorme bord en “how to use QR-codes” op deze plek (supermarkt) ontgaat me volledig…
Fail #5 Wat is het nut is van een QR-code op een website?!?! Wat is er mis met een link? Niet trendy genoeg?
Fail #6 Het is altijd goed om informatie over je product te geven, het gebruik van een QR-code daarbij kan natuurlijk handig zijn; op die manier kun je al snel meer informatie kwijt dan op een eenvoudige, kleine sticker past. Het blijft natuurlijk de vraag hoeveel mensen deze QR-code op deze vreemde plek gaan vinden. Vraag 2 is dan natuurlijk hoeveel mensen deze daadwerkelijk gaan proberen te scannen. De laatste vraag: hoeveel smartphones zullen dankzij deze tactisch geplaatste QR-code overlijden?
Fail #7 Handig: een QR-code dusdanig op een reclame-uiting plaatsen dat deze absoluut niet te scannen is!
Fail #8 Adverteren op drukbezochte plaatsen als metrostations; wie wil daar nou niet het maximale uit halen?!
Conversiepercentage: 00,000001%
Overlijdenspercentage: 99,999999%
Fail #9 PAS OP! ZAKKENROLLERS!
Natuurlijk zullen ze je wel met rust laten wanneer je met je super-de-luxe smartphone deze QR-code staat te scannen om het bijbehorende filmpje te bekijken!
Fail #10 Zomaar ineens is ie daar weer: de QR-code! Voor iedereen die nog uit de oertijd stamt staat er in ieder geval nog een beschrijving bij: QR-code. Het is een inmiddels bekende, maar daarom nog niet minder vaak gemaakte fout: waarom zou de lezer van deze krant de QR-code scannen? We zien inmiddels een overdaad aan onbegrijpelijke QR-codes die (soms zelfs letterlijk!) nergens toe leiden.
10 QR-code tips: maak van je campagne een succes!
Hoe zorg je voor een succesvolle campagne met een optimaal resultaat door QR codes in te zetten?
1. Landingpage
Maak een knetterende, perfect werkende landingpage; \QR-code worden gescand met een smartphone of tablet, zorg er dus voor dat deze pagina functioneert op de diverse devices! Gebruik geen Flash en laat de beloning van het scannen niet bestaan uit een foutmelding! De landingpage is je conversiekans, mis die niet!
2. Toepassing
Kijk kritisch naar het nut van de QR-code; voegt het gebruik van de QR-code daadwerkelijk waarde toe aan de reclame-uiting of wordt deze simpelweg gebruikt “omdat je ze overal ziet” ?
3. Prikkel
Zorg voor de prikkel; waarom zou iemand de QR-code scannen? Wat mag ik verwachten als ik de QR-code scan? Zorg voor een call-to-action, bijvoorbeeld: “Download direct de nieuwste app!”
4. Medium
Kijk kritisch naar het medium; op een bord langs de autosnelweg levert je QR-code weinig resultaat op, een QR-code in een relevant tijdschrift dat thuis gelezen wordt, zal vaker gescanned worden.
5. Doelgroep
In hoeverre heeft je doelgroep kennis van QR-codes en de werking ervan? Zit je doelgroep wel te wachten op QR-codes? Als het gaat om het plaatsen van een peperdure advertentie in een tijdschrift zullen deze vragen absoluut ter sprake komen, plaatsen bij dezelfde peperdure advertentie een QR-code….. vergeten we het principe toe te passen op de QR-code!
6. Testen
Kleine moeite, groot gebaar! Test de QR-code op een aantal simpele zaken: is de QR-code leesbaar? linkt de QR-code naar de gewenste landingpage? etc. etc.
7. Formaat
QR-codes zijn een interessante manier om de ROI op een klein, maar peperduur reclamevlak te vergroten… Overdrijf het echter niet; te kleine QR-codes zijn niet scanbaar! Bovendien wil ik een duidelijke boodschap kunnen zien of lezen voordat ik beslis de QR-code wel of niet te scannen!
Toch liever lachen om QR-code #fails? Meer QR fails!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
eCRM en de ROI van klantloyaliteit
eCRM en klantloyaliteit: lees hier alles over eCRM en hoe dat bijdraagt aan loyaliteit van relaties. Naar de tips!
Verslag Marketing en Technology 2015 in NEMO Science Center
Verslag Marketing en Technology 2015 in NEMO Science Center
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Weg met de stropdassen en salestechnieken
sales
Weg met Social Media Icons op TV
klik op Social Media Icons
Reclame is een doel op zich, toch?
Reclame is een doel op zich, toch?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.