Wat maakt een A-merk een A-merk. En is een B-merk in crisistijd misschien ook een A-merk?
Merken zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Leveranciers proberen met hun merk steeds meer aansluiting te vinden bij de consument. Hiervoor stappen zij over van het denken op productniveau naar het denken op merkniveau. Welke beleving zoekt de klant? Hoe creĂ«er je onderscheid? Welke USPâs (Unique Selling Points) communiceer je?
Ieder merk wil authentiek zijn. Maar hoeveel fabrikanten zijn er eigenlijk van een product? Denk bijvoorbeeld eens aan toiletpapier, schoonmaakmiddel of appelmoes. Er bestaan websites die vermelden waar B-merken werkelijk vandaan komen. En wat denkt u? Juist! Bij dezelfde fabrikant als het A-merk. Soms worden er kleine productaanpassingen gedaan, maar vaak is het puur een kwestie van beleving.
Budget vs Creativiteit
A-merken werken blijkbaar met bureaus die in staat zijn in de positionering van de klant; identiteit, communicatie, marketing en doelgroepen optimaal op elkaar af te stemmen. Een sterk merk creĂ«ren heeft overigens weinig met geld te maken. Een krachtig merk creĂ«ren schreeuwt om creatief denken. De consument moet een merk met al zijn zintuigen kunnen ervaren. Marketingcommunicatie-instrumenten die bijdragen aan een sterk merk zijn: reclame, promoties, public relations, sponsoring, dm-communicatie, winkelcommunicatie, verpakking, persoonlijke verkoop, beurzen en tentoonstellingen. Tegenwoordig zijn ook social media, zoals Twitter, Facebook en Pinterest niet meer weg te denken. Waar het bij âbrandingâ om draait is âŠ..aandacht. Mensen die geblinddoekt producten gebruiken, halen hun A-merk er in veel gevallen namelijk niet tussenuit.
Sterk merk
Hoe belangrijk is het om een sterk merk te hebben? Een (sterk) merk heeft waarde voor de consument. Het betekent namelijk âŠ..gemak. Je wilt echter wel eerst de producteigenschappen en/of de leverancier kennen. Dan pas geeft het kopen van een bepaald merk een goed gevoel. Een sterk merk zorgt voor onderscheid, continuĂŻteit, hogere prijzen, gemakkelijkere productintroducties en grotere onafhankelijkheid. Dan is het vreemd dat B-merken in tijden van economische teruggang ineens A-merk worden, toch?
producteigenschappen of psychosociale associaties
Het imago van een A-merk wordt sterk beĂŻnvloed door producteigenschappen of psychosociale associaties. Marketingcommunicatie is een belangrijk instrument voor het opbouwen of versterken van het merk en kan een veelvoud aan rendement opleveren. De functie van marketingcommunicatie is om een merk te differentiĂ«ren en een âeigen gezichtâ of âpsychosociale meerwaardeâ te geven. Een A-merk kan uitdrukking geven aan de (gewenste) waarden voor de klant. Producteigenschappen leiden tot gevolgen, die op hun beurt het startpunt vormen voor de positionering van het merk en de communicatie met de doelgroep. Een goed communicatiebureau zorgt voor een juiste strategie.
Een sterk merk in 7 stappen
- Zoek de passie in het merk.
- Begin niet met de projectie, maar met introspectie.
- Vraag je af: waar staat het merk voor, waar gaat het voor?
- Integreer merkmanagement en âinternal brandingâ.
- Maak medewerkers fan van het merk.
- Stel het merk centraal bij de organisatiestrategie.
- Maak de directie verantwoordelijk voor de kracht van het merk.
Concurrentie en reputatie zijn belangrijke factoren bij positionering. A-merken zijn hier in het voordeel Positionering is de positie van een merk t.o.v. andere merken in de perceptie van de consument. Er zijn verschillende mogelijkheden om de ultieme belofte van je merk te ondersteunen. En je raad het alâŠâŠ.
âŠeen goed communicatiebureau kan hierbij nuttig zijn.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren
4 Tools waar marketing en sales samen business mee kunnen genereren: Offerte software, CRM, Project management, Lead identificatie software ?
b2b marketing facts & figures in 4,5 minuut
b2b marketing facts
Sao Paulo; de enige echte marketing pionier
Sao Paulo; de enige echte marketing pionier
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
Nieuw: Zara en het blauwe reclamebureau
eCRM en de ROI van klantloyaliteit
eCRM en klantloyaliteit: lees hier alles over eCRM en hoe dat bijdraagt aan loyaliteit van relaties. Naar de tips!
8 tips voor een overtuigende brochuretekst
Hoe schrijf ik een overtuigende brochuretekst, een brochure is marketing en sales dus ga er zorgvuldig mee om! lees de tips!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.