Tags: marktbewerking, telemarketing
Je kent het vast. De marketingkalender schreeuwt om aandacht, dat persbericht moet eruit, aan je bureau vraagt iemand naar die laatste campagne, je loopt dagen achter op je inbox, en dan gaat de telefoon: “met die en die van bureau die en die…wilt u niet hoger scoren in google met uw website” ?
De wereld van de open deuren
Als iemand enthousiast belt om zijn of haar bureau te pitchen, probeer ik altijd even tijd vrij te maken. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om ergens je verhaal te mogen doen. Dus ik geef altijd een kans. Maar dan moet je wel met een solide verhaal komen. Online marketingbureau’s overspoelen de markt, het is niet altijd duidelijk waarin ze verschillend van elkaar. Toch besluit ik deze club een kans te geven.
Na de nodige beleefheidsuitwisselingen steekt hij van wal. “We zijn een bureau gespecialiseerd in bladiebla…of we een keer een afspraak willen maken”. Er zijn zoveel bureau’s dus ik vraag naar het onderscheidend vermogen. Na een korte stilte volgt een ingestudeerd riedeltje open deuren.
Ik probeer erbij te blijven, maar kan het niet verhinderen dat mijn gedachten afdwalen naar de zomervakantie. Die moeten we toch echt een dezer dagen wel boeken. “De beste service”, “veel ervaring”, “goede mensen in dienst”, de hele rits, ik hoor; ..bla bla bla bla.
Het liefst beeindig ik het gesprek. Maar ik wil graag verrast worden. Er ligt geen accute behoefte bij onze organisatie, we zitten bovenop de bal en hebben onze zaakjes op orde, dat hopen we tenminste. Soms komt er echter een club, die je totaal omver blaast. Die daadwerkelijk iets bijzonders heeft te melden waar je als marketeer anthousiast van wordt. Dus vooruit, nog één kans ; ik vraag naar dat ene punt dat hen onderscheidt van al die anderen.
“Dat we heel veel klanten hebben die ontzettend tevreden zijn over ons? We kunnen alles en zijn full service!”.
Oke, dan vraag ik het andersom. Ik vraag naar wat ze niet kunnen, waar ze slecht in zijn, waar de concurrent beter in is.
Een lange stilte…..
“hmm..Dat zou ik zo niet kunnen zeggen..nou, misschien dat we niet zo heel groot zijn dus sneller kunnen schakelen?”.
Aha! Kijk, dat begint ergens op te lijken! Krijg ik van deze club volledige energie omdat we hun grootste klant zullen zijn?
“nou nee hoor, we werken voor veel meer grote bedrijven! Daar zijn we ook erg goed in!”
Zucht…ik ben eruit; het wordt snorkelen in Thailand, 3 weken lang!
Lees ook:
Succesvol in telefonische leadgeneratie – b2bmarketeers.nl
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
Flip the Funnel met Joseph Jaffe
Hoe zet je de leadfunnel op z'n kop? Lees hier hoe Joseph Jaffe de funnel omgooit vanuit de klant met de relatie.
Het onzekere marktonderzoekpaard
Marktonderzoek is belangrijk en aan vernieuwing toe. In deze column legt Edwin Vlems uit hoe
Waarom zijn sommige telefonistes zo onaardig?
telefonistes
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
7 selectiecriteria voor een CRM oplossing
Selectiecriteria CRM. Waar op te letten als je CRM gaat aanschaffen. Lees eerst onze selectiecriteria tips!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.