Wat is mobile marketing?
Mobile Marketing of Mobiele Marketing omvat alle promotionele activiteiten die bedoeld zijn om aan te bieden via mobiele telefoons , smartphones, smartwatches, tablets en andere handheld apparaten. Dit kunnen stand-alone campagnes zijn, of het kan onderdeel uitmaken van multi – channel campagnes.
Mobile marketing bestaat uit verschillende vormen; in de browser, via apps (facebook advertising) en via SMS, whatsap of andere berichtenservices. Zoekmachine marketing is de op een na meest voorkomende kanaal , gevolgd door display gebaseerde campagnes.
De interactieve mogelijkheden en de meetbaarheid vormen net als bij online marketing sterke voordelen voor marketeers. Een ander belangrijk aspect van mobiele marketing is de Geolocatie mogelijkheden waardoor marketeers kunnen inspelen op locatie-gerelateerde informatie. (lbs, location-based service).
Onder de Mobile marketing definitie valt ook het gebruik van QR codes, layer en andere apps is populair; hiermee wordt de brug geslagen tussen mobile content en andere on- of offline content. Kijk ook naar mobile marketing b2b.
GEO-locatie marketing
Mobile devices bieden ook mogelijkheden om berichten aan te passen aan de locatie van het toestel (en dus de gebruiker). Een voorbeeld zien we in winkelstraten bijvoorbeeld. Als een bezoeker langs een bepaalde winkel komt, kunnen daar specifieke berichten naar sturen. Dit zou zelf gepersonaliseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld:
“Speciaal aanbod voor jou Meneer Jansen! Loop even binnen bij ons om het aanbod te bekijken”.
Bij festivals en evenementen wordt er ook gebruikgemaakt van deze mogelijkheden die mobile marketing bieden. Ook daar kun je op basis van locatie en andere gegevens op het device aanbiedingen en tips op maat ontvangen.
Er zijn, zoals bij alle vormen van marketing, ook beperkingen en restricties aan dit soort marketing-uitdingen in verband met de privacy van mensen.