Een steeds meer gebruikt onderdeel binnen Content Marketing in b2b is blogging. Business to business bedrijven voegen blogs toe aan hun eigen website en dagen interne thought leaders uit om te bloggen op sites van derden. De toename van b2b blogging heeft alles te maken met de gedachte dat bedrijven kennisleider zijn op hun eigen vakgebied en deze kennis perfect kunnen gebruiken om doelgroepen aan hun merk te binden.
B2b blogging in de praktijk
Veel bedrijven hebben ambitieuze plannen met b2b blogging en verwachten er veel van. In de praktijk blijkt het echter vaak een langdurig proces te zijn om een succesvolle blogstrategie uit te rollen. Vaak stranden b2b blogging strategieën op een aantal vlakken:
1. Voldoende content uit de organisatie vissen
Hoe inspireer en motiveer je de medewerker om actief te bloggen voor je organisatie? Is er een interne aanjager die dit kan losmaken bij de medewerker? En geeft deze aanjager voldoende tips, richtlijnen en tools om goed te bloggen?
2. Content gebruiken & verspreiden
Als er dan blogartikelen, interviews, whitepapers en andere interessante content boven komt drijven; hoe ga je hier vervolgens mee om? Wordt deze als blog in de corporate website geplaatst of juist op een losse blogsite? Of wellicht op blogsites van derden? In bepaalde gevallen is het effectiever en efficiënter om mee te liften op reeds ontwikkelde blogsites met een reeds opgebouwde doelgroep en daar te bloggen. Het doel is ten slotte; doelgroepen bereiken en jouw merk laden als Thought Leader.
Dat betekent ook het verspreiden van content. Wordt er vanuit een bepaalde gedachte gepost op verschillende social networks? Gaan de blogs mee e-mail nieuwsbrieven en is er een interne verspreiding van blogs (bijvoorbeeld Yammer).
Dit alles hangt samen met de strategische embedding van Content Marketing in het algemeen en b2b blogging in het bijzonder. Is er ruimte, tijd en geld vrij gemaakt voor deze strategie? Er is iemand nodig om het b2b blogverhaal op te zetten en intern de boel open te breken. b2b blogging heeft een corporate inpact op bedrijven en gaat pas leven bij voldoende toewijding; zoals iedere marketing tactiek.
Blogartikelen over b2b blogging:
- Hoe je meer gratis bereik genereert voor jouw blog!
- Hoe lang moet een blogpost zijn om goed te scoren in Google?
- Zakelijk bloggen: het hoe, wat en waarom
- Blogging is net hardlopen
- B2B Blogger, hoe schrijf je #1 blogposts?
- De 3 grote nadelen van bloggen (en de 4 nog grotere voordelen)
- Blog aan je been
- De belangrijkste juridische aspecten van bloggen