Tags: crm, database marketing
Gepubliceerd op 30 juni 2014. Update april 2024
Effectiever zijn met prospect datagestuurde B2B-marketing
Door de prospect database te koppelen aan de huidige klantendatabase, kunnen B2B-marketeers voorspellingen doen over nieuwe omzet. Dat maakt het mogelijk je marketingcampagnes effectiever in te zetten en doelstellingen makkelijker behalen. In drie stappen naar een goede omzetprognose.
- Welke bedrijven hebben de laatste twee jaar informatie opgevraagd?
- Welke klanten zijn verantwoordelijk voor welk deel van de omzet?
- Hoe zijn zij klant geworden en hoe lang heeft dat geduurd?
De antwoorden op deze vragen liggen verborgen in de klantendatabase en de prospect database. Door die twee te combineren, leg je het fundament voor de prognose van nieuwe omzet.

Stap 1: zorg voor een B2B-klantendatabase met daarin in elk geval de volgende informatie:
• omvang van de klant, verdeeld naar klein (minder dan 20 FTE’s), midden (20-200) en groot (meer dan 200)
• gemiddelde jaaromzet van de klant bij je bedrijf
• sector waarin de klant actief is
Stap 2: zorg dat in de prospect database (een deel van) de informatie staat die ook in de klantendatabase staat, in elk geval sector en omvang.
Sales kan deze gegevens noteren bij het contact met potentiële klanten. Een efficiënter alternatief is leads een formulier te laten invullen op de website van je bedrijf. Via een applicatie kun je ze vervolgens koppelen aan soortgelijke bedrijven in de huidige klantendatabase.
Stap 3: voorspel op basis van resultaten uit het verleden het conversiepercentage van de leads.
Daarmee maak je een prognose van de nieuwe omzet. Daarvoor grijp je terug naar de huidige klantendatabase. Analyseer hoe het conversiepercentage in het verleden is geweest. Maak daarbij onderscheid in de kanalen via welke leads zijn binnengekomen (zijn zij gebeld, hebben zij gebeld, hebben ze online informatie opgevraagd, is er contact gemaakt bij een event) en analyseer hoelang het duurde voordat ze klant werden (minder dan 14 dagen, 14-30 dagen, 30-60 dagen, meer dan 60 dagen).
Door de conversiedata van de huidige klanten te koppelen aan de klanten met hetzelfde profiel in de prospect database, kan je een reële prognose maken van de nieuwe omzet. Het stelt B2B-marketeers in staat hun marketingcampagnes beter te timen en de leadconversie te verbeteren. Dat draagt bij aan het behalen van de doelstellingen.
Zelf goede tips om meer uit een prospect database te halen? Laat het me weten via LinkedIn.
Foto: www.berenschot.nl
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Wat zijn de voordelen van CRM software?
We bespreken in dit artikel een aantal voordelen van CRM software die van toepassing kunnen zijn op jouw organisatie.
Hoe gebruik je data om effectieve campagnes te creëren?
Hoe gebruik je data om de effectiviteit van marketingcampagnes te vergroten? Daar duiken we graag in via dit artikel. Lees het voor tips!
Essentiële CRM-data voor elk bedrijf
Met de juiste CRM-data heb jij goud in handen. Wat is CRM-data en hoe zorg je dat jouw CRM software beschikt over goede CRM-gegevens?
Pipedrive CRM review 2025: snelle, goede software voor MKB
Een Pipedrive review kan niet ontbreken als het gaat over crm software voor 2025. Pipedrive CRM is een goed pakket voor sales in het MKB
Beware! 9 valkuilen bij het selecteren van MKB CRM software
valkuilen bij het selecteren van MKB CRM software inclusief tips en concrete voorbeelden. Lees snel verder en kies de juiste CRM route!
5 B2B sales trends tweede helft 2020
5 B2B sales trends tweede helft 2020 zodat jij succesvol wordt met sales (en marketing) in het 2020 en daarna. Lees hier de trends!

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.