Van klassieke marketing naar klasse marketing

door Marcel Nanning | Last Updated:   30 juli 2014

Laatst moest ik denken aan een cursus Direct Marketing bij SRM die ik heel lang geleden heb gevolgd. Alles was er op gericht om de doelgroep te bestoken met een marketingboodschap en daar zoveel mogelijk resultaat uit te halen. We kregen de opdracht om een direct marketing campagne te bedenken Ā met oog op resultaat en ā€˜wasteā€™ te beperken. Middels trucs zoals een bobbel in de envelop (jawel!) en aantal PS regels moesten we zorgen dat we bovenop de stapel op het bureau kwamen en de direct mail succesvol was. Je moet opvallen en er alles aan doen zodat jouw prospect de brief opent, leest en over gaat tot conversie. Ik besloot iets te doen met een puzzle mailing geloof ik, er was iets met een DMU en die wilde ik samen brengen. Jawel, ik had de illusie dat een directeur naar zijn financieel directeur zou lopen met mijn mail in de hand (puzzle stukje 1) om zijn puzzle compleet te krijgen. Het schaamrood verschijnt op mijn gezicht nu ik dit opschrijf.

Alsof we een groep koeien door 1 hek terug de stal in probeerden te duwen.

De eindopdracht werd beoordeeld door 3 oude rotten in het vak, klassieke marketing experts. Hoeveel conversie denk je hiermee te halen? Hoe kom je aan dit getal? Valt je mailing wel genoeg op? Hoe ga je om met de DMU binnen de organisatie? En als je de mailing nabelt want ja, niet iedereen zal reageren op jouw eerste push, je zult nog even moeten duwen, hoe ga je dat dan regelen? Alsof we een groep koeien door 1 hek terug de stal in probeerden te duwen.

Soms borrelde er een vraag op over de inhoud tijdens de cursus, maar die leek niet relevant. Strategie en tactiek gaat kennelijk over welke middelen je wanneer inzet, hoe je deze plant, welke getallen daarbij horen en hoe de leadfunnel er gedurende de rit uitziet. De hele inhoudelijke context leek op de achtergrond te verdwijnen. Ik had er een naar gevoel over.

Content marketing is legitiem!

Maar ja, je hebt weer een opleiding op je CV, daar gaat het blijkbaar om. Toch heeft het mijn ogen geopend; je weet steeds beter wat je niet wilt als je het echt een keer doorloopt. Ik ben een gelukkige marketeer want het tij is gekeerd; we mogen het eindelijk hebben over de inhoud! Dat wil zeggen; directies ondersteunen investeringen in content marketing en lijken in te zien dat thought leadership veel meer oplevert in the long run dan ordinaire dm-acties. En daarmee is content marketing legitiem.

“Stop interrupting, start engaging”

Dat betekent overigens niet dat er geen DMs voorkomen in Content Marketing. In mijn overtuiging zijn alle middelen in te zetten voor content marketing. Als je maar inhoud levert en de doelgroep niet stoort of lastig valt. ā€œStop interrupting, start engagingā€; zegt het veelbesproken citaat. Als de DM een mooie uitnodiging betreft voor een inhoudelijk event over mijn branche of vakgebied, ervaar ik het niet als storend maar als een welkome verrassing. Hoe dan ook; marketing is veel leuker, voor doelgroepen maar zeker ook voor de marketeers!

Ik heb nog even gekeken op de site van SRM opleidingen. De DM opleiding die ik heb gedaan, lijkt niet meer te worden aangeboden. Gelukkig maar.

Marcel.

 

Foto: National Geographic

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing šŸ†.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.