Eén van de meest gestelde vragen over content marketing is wanneer gaat mijn content nou iets opleveren? En terecht! Want content marketing kost als je het goed wil doen ontzettend veel tijd, energie en dus ook geld. Wil je dit als investering kunnen volhouden dan moet er op enige termijn ook een pay off zijn.
De hockeystick
Content marketing is hot, ook in B2B. Maar wie bij content denkt aan grote stappen snel thuis, komt bedrogen uit. De eerlijkheid is dat content gaat om de lange adem en vaak ook gepaard gaat met bloed, zweet en tranen. Het effect laat zich goed vergelijken met een grafiek die de vorm heeft van een hockeystick. Voor je leads eruit krijgt zul je over een langere periode content moeten ontwikkelen. En natuurlijk hangt dat samen met de kwaliteit van je content. Denk aan relevante key words, de vorm waarin je het presenteert en bovenal de toegevoegde waarde ervan voor je potentiële klant.
NB: ben je actief in een niche of een traditionele markt, dan is de kans groot dat er nog weinig concurrentie is op je content. Dan heb je geluk! Want dan kan het sneller gaan, zeker als er op bepaalde zoekwoorden relatief veel zoekvolume is in je markt.
Hoe kun je het rendement van je content versnellen?
Maar als je dus in een markt opereert met veel concurrentie – en dan bedoel ik concurrentie op de eerste pagina van Google – hoe kun je dan het hockeystickeffect verkorten? Een succesvolle manier is dat je niet alleen vanuit de vaste, geijkte kanalen van je bedrijf je content verspreidt, maar dat je dit versterkt door juist de kanalen van je sales mensen daarvoor in te zetten. Zij hebben immers het netwerk en zijn de contactpunten van het bedrijf met de markt. Het lijkt een open deur maar toch zie ik dat veel bedrijven voornamelijk de eigen corporate kanalen zoals de website en de eigen sociale media inzetten en dat content maar mondjesmaat gedeeld wordt vanuit eigen mensen. Een gemiste kans, zeker als je bedenkt dat de interactie en conversatie met je doelgroep belangrijker is dan het genereren van anonieme bezoekers via SEO. Want … mensen doen zaken met mensen. Om er nog maar een open deur in te gooien.
Het voordeel van een geöliede contentmachine
Het hockeystickeffect mag dan lang op zich laten wachten, maar als je de opwaartse lijn eenmaal te pakken hebt dan is de kans groot dat dit ook structureel doorzet. Mits je een geöliede contentmachine hebt en dat de content strategie ook ingebed in je marketing & sales processen.
Drie sterke voorbeelden van B2B bedrijven in verschillende markten waarbij de content strategie zich reeds bewezen heeft:
- Dirkzwager: rijk content platform op eigen site www.dirkzwager.nl dat het advocaten en notariskantoor 5-10% van hun omzet levert.
- Cap Gemini: heeft haar contentplatform op de eigen Linkedin pagina ingericht dat wekelijks 3.000 (!) nieuwe volgers genereert.
- Deli XL: thematisch platform www.foodreporter.nl dat de marktpositie van Deli XL met name in de institutionele markt een enorme boost gegeven heeft.
B2B content model
Wil je structureel en effectief aan de slag met je content? Richt je dan niet alleen op de ontwikkeling van content, maar zeker ook op de juiste distributie daarvan. Om tot een effectieve, salesgerichte B2B content strategie te komen gebruik ik dit model waarin duidelijk de toegevoegde waarde van content distributie (vanuit sales) en het contact met de markt gevisualiseerd wordt.
B2B content als sales toolkit 2.0
In mijn volgende blog ga ik in op de B2B content toolkit. Goede B2B content is namelijk de ideale sales toolkit!
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
b2b marketing forum 2015 geheel in het teken van Customer Mapping, Buyer Persona’s en Culture Shifts
b2b marketing forum 2015 geheel in het teken van Customer Mapping, Buyer Persona's en Culture Shifts
Zakelijk bloggen: het hoe, wat en waarom
Zakelijk bloggen, ofwel bloggen voor een b2b doelgroep, is een van de meest duurzame vormen van b2b marketing. Lees hier tips om direct aan de slag te gaan
B2B marketing: the next big thing
B2B marketing; the future of b2b marketing, 30 juni 2015
Interview | CEO Bruynzeel Storage Group over klantgericht werken en nieuwe Marketing
Interview | Igor la Vos, CEO Bruynzeel Storage Group BV over klantgericht werken en nieuwe Marketing. Marketing Automation, samenwerking en klantcampagnes
Sfeerimpressie van Emerce B2B Online 2016 “Digital is a culture not a department”
Sfeerimpressie van Emerce B2B Online 2016 "Digital is a culture not a department"
Registratie vijfde editie B2B Marketing Forum op 13 maart 2014 geopend!
B2B Marketing Forum
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.