Ja, e-mailmarketing maakt onderdeel uit van Marketing Automation. Nee, het is niet hetzelfde. Marketing Automation gaat verder dan dat en helpt bedrijven wérkelijk de dialoog aan te gaan met hun relaties.
Wat is marketing automation?
Marketing Automation is een tool voor het genereren en kwalificeren van leads. Het werkt goed samen met CRM zodat alle sales-informatie daarin goed wordt gedocumenteerd. Met marketing automation kun je leads vastleggen, segmenteren, e-mails opstellen en versturen en e-mail campagnes opstarten. Dit komt nog overeen met e-mail marketing. Dus wat heeft marketing automation wel dat e-mail marketing niet heeft?
Wat onderscheidt marketing automation van e-mail marketing?
E-mail is een belangrijke tool binnen marketing automation, maar het gaat verder dan dat. Het belangrijkste verschil is dat je veel relevanter kunt zijn voor je bezoekers. Dat komt omdat je je relaties tijdens de hele customer journey, van het eerste contact moment tot het laatste, kunt meten én analyseren. Of die contactmomenten nu in real-life, op je website, telefonisch of via de social kanalen plaatsvinden.
Leadscore
Aan de hand van het aantal en soort interactie wordt door je bezoekers een zogenaamde leadscore opgebouwd, die aangeeft in welke fase van de customer journey je bezoekers zich vinden. Met andere woorden: zijn zij al toe aan een persoonlijke afspraak of zijn ze zich nog aan het oriënteren? Op basis van de fase waarin jouw bezoekers zich bevinden kun je je (multichannel) campagnes managen en relevante content aanbieden. En om het helemaal af te maken is in veel Marketing Automation tools ook SEO tooling inbegrepen. Hiermee onderscheidt marketing automation zich dus van e-mail marketing.
Relevante kennis & expertise op het juiste moment.
Met Marketing Automation wordt niet alleen e-mailresponse gemeten, maar ook het specifieke bezoekersgedrag op de website. Je krijgt dus interactie op basis van deze gegevens, die beter gepersonaliseerd zijn. Leads scores worden toegekend op basis van gedrag en activiteit, waardoor je je beste leads altijd inzichtelijk hebt.
Dit zorgt ervoor dat je je leads op het juiste moment telefonisch kunt benaderen en daardoor dus meer succes hebt.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B e-mailmarketing voor een efficiënte contactstrategie
B2B e-mailmarketing als essentieel onderdeel voor een efficiënte contactstrategie in b2b Marketing.
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Efficiënt punten toekennen aan leads met Lead scoring
Efficiënt punten toekennen aan leads met Lead scoring
10 tools die het leven van elke marketeer makkelijker maken
10 tools die het leven van elke marketeer makkelijker maken zoals Google Analytics, Buffer, Canva, SEMrush, Asana en anderen. Lees verder...
Marketing Automation, een overtuigende business case?
Marketing Automation, een overtuigende business case? Wat kan Marketing Automation bijdragen aan het succes van jouw marketing afdeling
Toelichting e-mail marketing richtlijnen 2012
e-mail marketing richtlijnen 2012: wat je wel en niet kunt doen met e-mailmarketing. Lees hier onze tips, veel succes!
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.