Tags: marketing automation
90% van de Europese marketeers geeft aan dat zij de komende 3-5 jaar drastische veranderingen moeten ondergaan om aan de stijgende technologische én klantvereisten te blijven voldoen. De perfecte voedingsbodem voor Marketing Automation, zo blijkt, want dit nieuwste speeltje lijkt dit jaar ook in Nederland officieel door te breken als dé hit onder marketeers. Wat kan Marketing Automation bijdragen aan het succes van jouw marketing afdeling en hoe zorg je voor een overtuigende business case?
Marketing Automation is een technologie die marketing activiteiten stroomlijnt, automatiseert, meetbaar maakt en sales en marketing dichter bij elkaar brengt. Het is een door software geautomatiseerd proces waarbij je een profiel opbouwt van je doelgroep. Zo kun je één op één relevante informatie aanbieden gedurende het gehele koopproces en de dialoog aangaan via verschillende kanalen, bijvoorbeeld via e-mail, mobile, web en social. Marketing Automation vraagt om een brede investering in tijd en geld, een overtuigende Marketing Automation Business Case is dus van belang.
1. Efficiënt de goede dingen goed doen
Het stroomlijnen van veel voorkomende taken in een geautomatiseerd proces, scheelt niet alleen tijd, maar helpt je ook inzichtelijk te maken of je mensen de goede dingen (goed) doen. Een goed Marketing Automation Systeem (MAS) helpt het overzicht te bewaren, prioriteiten te stellen en consequenties van keuzes inzichtelijk te maken. Met MAS hoeft niemand het wiel opnieuw uit te vinden: sjablonen, formulieren, landingspagina’s, checklists etc. kan eenvoudig worden herbruikt en je krijgt inzicht in wat wel of niet goed werkt.
Een studie van Venturebeat toont aan welke features binnen Marketing Automation het meest worden toegepast.
2. Vergaande inzichten in doelgroep
Inzicht in de markt, de intenties van prospects en in de perceptie van klanten over producten en diensten is cruciaal om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen over wat een organisatie moet doen om haar succes te vergroten. Met MAS verzamel je als marketing gaandeweg een schat aan informatie over klanten en prospects. Dat het systeem een waardevolle en vooral betrouwbare bron van informatie over de markt en klanten.
3. Accountability: Maak de Marketing ROI aantoonbaar
Als manager wil je de bijdrage van marketing aan de organisatie duidelijk kunnen aantonen, wat alleen mogelijk is als resultaten structureel en analyseerbaar worden vastgelegd. Een goed MAS helpt je de toegevoegde waarde van iedere geïnvesteerde euro te laten zien en omgekeerd de negatieve impact van elke reductie in marketinguitgaven.
4. De taalbarrière tussen sales & marketing
Het klinkt cliché maar er zit helaas wel een kern van waarheid in: sales en marketing spreken een andere taal. Sales spreekt in termen van relaties en verkoopkansen terwijl marketing het heeft over contactmomenten en doelgroepen. MAS helpt de taalbarrière uit de weg, doordat er meer duidelijk wordt verschaft over waar marketing mee bezig is en sales invloed heeft op de prioriteiten.
Maak impact op het juiste moment
Uit onderzoek van Beeckestijn blijkt dat 70% van de aankoopreis al is voltrokken vóórdat het eerste salescontact plaats vindt. De voornaamste reden waarom Marketing Automation door bedrijven wordt toegepast is om impact te maken in die eerste fase van de aankoopreis.
Met Marketing Automation wordt vergaande inzicht in de doelgroep en hun gedrag verkregen, die vervolgens op efficiënte wijze door sales en marketing worden gebruikt om, ieder vanuit zijn eigen kracht en expertise, impact te maken tijdens de aankoopreis.
Afbeelding: www.shutterstock.com
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
HubSpot review: een uitgebreid platform voor bedrijven met (middel)grote marketingteams
Op zoek naar een HubSpot review? Ontdek of dit marketingplatform jouw bedrijf kan helpen groeien. Lees mijn persoonlijke review.
10 tools die het leven van elke marketeer makkelijker maken
10 tools die het leven van elke marketeer makkelijker maken zoals Google Analytics, Buffer, Canva, SEMrush, Asana en anderen. Lees verder...
Marketing Automation Untangled genomineerd voor de Marketing Literatuurprijs 2022
Het boek Marketing Automation Untangled genomineerd voor de Marketing Literatuurprijs 2022. Lees alles in dit bericht
Maak je Marketing ROI zichtbaar met harde cijfers
Maak je Marketing ROI zichtbaar met harde cijfers in de B2B met Marketing Automation
Marketing automation: de mediator tussen marketing en sales
Tijd dus om die twee nader bij elkaar te brengen. Wij zijn er van overtuigd dat marketing automation dé tool is die jou hierbij kan helpen.
Spotler lanceert nieuw product: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1 oplossing!
E-mail marketing specialist Spotler lanceert: leadgeneratie en e-mail marketing automation in 1
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.