“Digital is a culture, not a department”. Een statement door Thomas Kolster, Danfoss, waarmee het Emerce B2B Online event mooi is samen te vatten. Donderdag 16 juni kwamen honderden b2b marketing professionals samen in Maarssen om een diepe duik te nemen in de digitalisering van organisaties.
B2B Marketing is doorlopend in ontwikkeling en gaat de breedte in. “Content Marketing is here to stay” (Mark van den Berg, Blinker) en digital marketing is meer dan bannering en SEA. B2B Online kenmerkt zich door sterke sprekers en een inspirerende locatie met voldoende ruimte voor interactie. Een aantal sprekers uitgelicht.
Frank Keessen – Mazars
Frank nam ons mee in het proces van digitale transformatie bij accountantskantoor Mazars. Frank wist als IT verantwoordelijke vanuit een frisse invalshoek de voorbeelden van digitalisering bij Mazars weer te geven en eigenlijk een sterk marketingverhaal te vertellen. Typerend aan de accountancy wereld is de traditionele markt in combinatie met de partnerorganisatie. Er is echter ook grote noodzaak om de klant centraal te zetten. Frank en zijn team hebben de handschoen opgepakt en een geweldige stap gezet in Customer Intimacy door de lancering van een platform waarmee hun klanten eenvoudig stukken kunnen inzien en indienen bij overheidsinstanties. Ook biedt dit platform ruimte tot het gerichter informeren van de klant en waardevolle content bieden op het juiste moment. Het vergt inspiratiekracht en doorzettingsvermogen om deze innovatie door de organisatie heen te krijgen. Maar dan heb je ook wat. De eerste resultaten zijn veelbelovend. En als ik Frank goed hoorde, is de manier waarop de mensen in de organisatie zijn gaan denken over de klant misschien wel de grootste verdienste.
Mark van den Berg (Blinker) en Arend-jan Nijhuis (PIM)
Mark en Arend-Jan hebben de pijlstok in B2B Marketing Nederland gehouden en een benchmark gedaan naar de stand van zaken rondom B2B Marketing prioriteiten, tooling en middelen. Hieruit kwam een aantal opvallende resultaten naar voren. 32% van de respondenten noemt Content Marketing als belangrijkste speerpunt voor 2016/2017. En deze vorm van marketing wordt grotendeels ingezet voor het ‘opwarmen van leads’. “Het is geen hype meer, Content Marketing is here to stay”, alsdus Mark. 25% van de gevraagde doelgroep gebruikt Marketing Automation. Interessante informatie voor Marketing Automation aanbieders; er is nog markt.
Content Marketing is here to stay
Rob den Rooijen – DSM
Rob den Rooijen gaf een inkijk in hoe grote organisaties met een wetenschappelijke basis een digitalisatieslag maken. Met sterke voorbeelden van maatschappelijke inhakers en doelgroepgerichte inhoudelijke content schetste hij hoe je verbinding kunt maken met doelgroepen door medewerkers te betrekken. Iedereen bij DSM is marketeer zo zou je kunnen zeggen.
Thomas Kolster – Danfoss
Een van de hoogtepunten vond ik toch wel het scherpe verhaal van Thomas Kolster van Danfoss. Hij schetst een wereld vol onzekerheden en ruimte voor startups en disruptors en hoe je je hier tegen kunt wapenen. Hij adviseert vooral om de trends te omarmen en te gebruiken in je voordeel. Zet digitalisering in als middel om te innoveren. Niet vanuit een afdeling of een silo maar juist organisatie breed. “Digital is a culture not a department”, claimt hij. In zijn sessie geeft hij handige handvatten en tips over hoe je mensen op C-level kunt overtuigen van het bijzetten naar deze koers. Inspireer en overtuig op basis van feiten.
Het event gaf ook ruimte voor interactie. Zowel binnen als buiten waren voldoende gezellige hoeken en plekken om in gesprek te geraken met b2b vakgenoten.
Een inspirerend event, op naar volgend jaar.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
b2b marketing forum 2015 geheel in het teken van Customer Mapping, Buyer Persona’s en Culture Shifts
b2b marketing forum 2015 geheel in het teken van Customer Mapping, Buyer Persona's en Culture Shifts
B2B Marketing Award 2014
Tijdens het B2B Marketing Forum op 13 maart 2014 zal voor de vijfde keer op rij de B2B Marketing Award worden uitgereikt.
âContentmarketing is de lopende band van marketing gewordenâ
Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden: een verslag van marketingprofs.
Meer uit je database halen: B2B klanten succesvol segmenteren
Klantsegmentatie: Door het verdelen van leads en/of klanten in kleinere groepen wordt een gerichtere en efficiëntere communicatie mogelijk.
Op zoek naar nieuwe b2b-inzichten? Bezoek met korting het B2B E-commerce Congres op 28 oktober
B2B E-commerce Congres
Weg met de stropdassen en salestechnieken
sales
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.